افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دانستنی هایی درباره اهمیت ضربان قلب در ورزش

  •  بسیاری از افراد، ضربان قلب بیشتر از ۱۳۰ را به عنوان معیاری برای تمرینات ایروبیک درنظر می‌گیرند؛ اما برای ورزشکاران حرفه‌ای‌تر، بهترین نقطه شروع ورزش، آغاز ورزش با بیشینه ضربان قلب است

 

با دانستن حداکثر ضربان قلب‌ تان می توانید نهایت استفاده را از تمرینات خود ببرید. میزان ضربان قلب شما با اندازه‌گیری تعداد تپش های قلب در یک دقیقه مشخص می شود و شاخصی برای اطلاع از چگونگی وضعیت سلامتی‌تان است؛ همین میزان ضربان قلب در انتخاب نوع تمرینی نیز نقش به سزایی دارد.

ورزش کردن با دستگاه توان سنج، دارای فواید بسیار زیادی است؛ اما این به این معنی نیست که دیگر نیازی به دستگاهی ندارید که ضربان قلب تان را نشان دهد.این درحالی است که دستگاه، نشان دهنده ضربان قلب نسبت به دستگاه توان سنج دارای قیمت بسیار پایین تری است، شاید قیمت این دستگاه یک پنجم دستگاه توان سنج باشد.

چگونه بیشینه ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کنند؟

بسیاری از افراد، ضربان قلب بیشتر از ۱۳۰ را به عنوان معیاری برای تمرینات ایروبیک درنظر می‌گیرند؛ اما برای ورزشکاران حرفه‌ای‌تر، بهترین نقطه شروع ورزش، آغاز ورزش با بیشینه ضربان قلب است.

یادگیری این بیشینه کمی سخت است؛ اما ارزش یادگرفتن را دارد؛ همچنین لازم است از همین اول بگوییم که هیچ فرمولی را نمی توانید جایگزین «۲۲۰ منهای سن فرد» بکنید، این کار جایگزینی اشتباه است؛ اگر شما به صورت طبیعی دارای نبض تندی باشید، تمرینات استانداردی که برای‌تان تجویز می‌کنند، آسان خواهد بود؛ البته برعکس این مسئله نیز  صدق می‌کند.

قبل از اینکه بخواهید تست را بگیرید، باید دارای تناسب اندام نسبی باشید؛ در غیر این صورت به بیشینه ضربان قلب نرسیده، خسته خواهید شد؛ برای اطمینان خاطر بیشتر، قبل از اندازه‌گیری بیشینه ضربان قلب، بهتر است از پزشک خود نیز کسب اجازه کنید.

هرجایی که امکان گرفتن این بیشینه ضربان قلب را دارید، می توانید وقتی برای ورزش کردن به بیرون از منزل می روید، یا زمانی که با دوچرخه به صورت گروهی به نوک قله ها رفته اید، این بیشینه را اندازه گیری کنید.

البته اگر می ‌خواهید نتیجه بهتری بگیرید و دقیق‌تر اندازه گیری کنید، پیشنهاد ما داخل منزل بر روی تردمیل و یا دوچرخه ثابت است؛ زیرا شرایط و محیط، بیش از دیگر مکان ها تحت کنترل شما است.

برای اندازه گیری بیشینه ضربان قلب، از دوست یا یکی از اعضای خانواده نیز بهتر است کمک بگیرید؛ هدف را رسیدن به ماکزیمم ضربان قلب در ۱۵ دقیقه در نظر گرفته و اگر بر روی دوچرخه هستید، بزرگترین چرخ‌دنده را انتخاب نموده و پدال زدن را آغاز کنید.

اگر در حال دویدن هستید، ابتدا بدن خود را گرم کرده و سپس سه کیلومتر بدوید و سعی کنید به ضربان قلب ۱۲۰ تا ۱۳۰ در دقیقه دست یابید.

استفاده از دستگاه ضربان سنج قلب

اگر از دستگاه ضربان سنج قلب استفاده می کنید، از دوست و همراه تان درخواست کنید تا هر دقیقه یک بار، ضربان قلب تان را ثبت کند؛ مانیتور این دستگاه، شامل دو بخش است: بندی که به دور قفسه سینه بسته می شود و به صورت بی‌سیم، ضربان قلب را منعکس می کند و بخش دیگر آن، یعنی بخش دریافت کننده، دستگاهی است که به مچ دست بسته می شود.

دستگاه دریافت کننده ای که به مچ دست بسته می شود؛ در هر دقیقه یک بار میزان ضربان قلب را نشان می‌دهد؛ بهترین میزان افزایش ضربان دو تا سه ضربان، در دقیقه است؛ سعی کنید به آرامی، سرعت و ایستادگی خود را بالا ببرید؛ در حین انجام این آزمایش، دوست تان می تواند با حرف هایش بهترین مشوق شما باشد.

به یاد داشته باشید که این آزمون بیشینه است، بنابراین کار سختی است؛ حتی شاید آسیب ببینید. باید تا جایی که می توانید ادامه دهید، تا جایی که دیگر نتوانید سرعت خود را بالاتر ببرید؛ در این مرحله، عددی که بر روی مانیتور دستگاه ضربان قلب سنج نمایش داده می شود، میزان تقریبی بیشینه ضربان قلب خواهد بود؛ با کمک این عدد، حالا امکان تشخیص بهترین محدوده تمرینی‌تان را خواهید داشت.

فایده دانستن بیشینه ضربان قلب

دانستن عدد ضربان بیشینه قلب‌تان به شما کمک می‌کند تا در حین تمرینات ورزشی، با توجه به هدفی که دارید بهترین دستاورد را داشته باشید.به خاطر داشته باشید که دانستن این عدد، دقیقاً مثل اختصاص دادن روزهایی برای استراحت بعد از تمرینات سخت است.

منظورمان این است که دارای چنین اهمیتی است؛ زیرا بدون استراحت، نمی‌توانید روزهایی را به تمرینات سخت، ریکاوری و در نهایت قوی‌تر شدن اختصاص دهید.

با دنبال کردن آمار و ارقام تمرینی‌تان از تمرین بیش از حد جلوگیری خواهد نمود؛ این تمرین بیش از حدی باعث بالا رفتن ضربان قلب در روزهای استراحت شده و در فواصل در نظر گرفته شده بین تمرینات، قدرت ریکاوری فرد ضعیف‌تر خواهد بود؛ بنابراین با دانستن بیشینه ضربان قلب می‌توانید ایمن ورزش کرده و زودتر به نتایج دلخواه خود دست یابید.

نکات مهم

می‌توانید از برنامه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند نیز استفاده کنید؛ این برنامه‌ها در دو قالب اندروید و iOS در دسترس هستند.

برای اندازه گیری دقیق‌تر ضربان قلب می‌توانید یک دستگاه دیجیتالِ اندازه‌گیری ضربان قلب خریداری کنید؛ می توانید در کلینیک های قلب نیز تست ورزش بدهید و از سلامت بدنی و وضعیت قلب خود اطمینان کامل پیدا کنید.

 

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *