افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دانستنی هایی درباره تغییر مکان خواب کودک از گهواره کودک به تخت خواب بزرگ تر

458188_296

  • این حرکت بسیار ساده است، انگار که بخواهید گهواره‌ای را ببرید بیرون و یک تخت تازه بیاورید، اما زمانی که این اسباب و وسایل را خارج می‌کنید، کلِ اتاق با هر قصد و تصمیمی که باشد، برای او تبدیل به گهواره خواهد شد.

برای کودکان نوپا، تغییر جای خوابیدن از گهواره به تخت در واقع یکی از رویدادهای مهم زندگی محسوب می‌شود. در شرایطی که این اتفاق می‌تواند برای شما جهشی هیجان‌انگیز در جهت تغییر گهواره به تخت‌خواب بچه‌های بزرگ تلقی شود، اما کودکتان ممکن است احساس دیگری داشته باشد. تخت جدید یعنی قوانین جدید، آزادی‌های جدید، وقت خواب جدید و عادت‌های خوابیدن جدید و البته ترس‌های جدید.
به منظور کمک به یک جابه‌جایی خوب و راحت و ایجاد جای جدید برای کودکی که حالا کمی بزرگ شده، لوری استرانگ، مشاور مسائل خواب، دیدگاه و تجربیات خود را درباره سؤالات رایج در این باره عنوان کرده است.
چه وقت باید کودک را به تخت خواب بزرگ‌تر منتقل کرد؟
اگر بچه در گهواره راحت است، بنابراین نیازی نخواهد بود که او را به تخت بزرگ منتقل کنید – در واقع رسیدن به سن ۲ یا ۳ سالگی، الزاما به معنای آن نیست که دیگر وقت ترک کردن گهواره خواهد بود. در واقع، بهتر است تا زمانی که کودک حداقل ۲ ساله می‌شود صبر کنید و بعد تصمیم بگیرید که او را به تخت‌خواب بچه‌های بزرگ منتقل کنید، اما اگر کودک در سنین نزدیک ۳ سالگی باشد این تصمیم بهتر خواهد بود.
از طرفی نباید سعی کنید او را در قالب نوعی واکنش به تخت بزرگ منتقل کنید. شما باید درباره این مسئله فکر و برنامه‌ریزی کنید. حتی اگر بچه از دیواره‌های گهواره بالا می‌رود، باز هم نباید سریعا تصمیم بگیرید که او را به تخت بزرگ انتقال دهید.
از چه زمانی باید شروع کنیم به آماده‌سازی کودک نوپا برای انتقال به تخت بزرگ؟
لازم نیست تا هفته‌ها وقت صرف کنید تا کودک نوپایتان را برای تدارک جای خواب جدید آماده کنید، اما پیش از آنکه چنین تصمیمی را عملی بسازید، باید انتظاراتی هم قائل شوید. جابه‌جا کردن و کنار گذاشتن گهواره بدون هشدار به کودک نوپا می‌تواند به او آسیب وارد کند، چرا که او اصلا انتظار ندارد که جایی که در دو یا چند سال اخیر در آن می‌خوابیده به یک‌باره عوض شود و دیگر در آن نخوابد.
توصیه می‌شود که سعی کنید چند روز در این وضعیت او را در حالت تعلیق بگذارید. مثلا چند روز قبل از این جابه‌جایی از گهواره به تخت، با کودکتان صحبت کنید و مثلا به او بگویید: «می‌خواهم برایت یک تخت جدید بگیرم، یک تخت فوق‌العاده، اما برای خوابیدن در آن باید یک‌سری قوانین را رعایت کنی.»
در واقع بهتر است به کودکتان دقیقا بگویید که چه اتفاقی قرار است بیافتد. آیا قرار است جای گهواره عوض شود، قرار است در تختی با اندازه استاندارد و مناسب بخوابد و یا بنا بر این است که برایش روی زمین تشک بگذارید. بهتر است این تغییرات را از قبل برایش توضیح دهید، بنابراین دیگر این تغییر برایش حکم یک سورپرایز را نخواهد داشت.
چه کارهای دیگری را باید پیش از این جابجایی انجام دهیم؟
این حرکت بسیار ساده است، انگار که بخواهید گهواره‌ای را ببرید بیرون و یک تخت تازه بیاورید، اما زمانی که این اسباب و وسایل را خارج می‌کنید، کلِ اتاق با هر قصد و تصمیمی که باشد، برای او تبدیل به گهواره خواهد شد. باید سعی کنید از این مسئله مطمئن شوید که فضای اتاق، فضایی امن باشد، بنابراین باید ببینید چه چیزهایی وجود دارد که کودک نسبت به آنها کمی گارد درد یا مقاومت می‌کند، مثلا اینکه آیا چیزهایی هست که باید حتما روی دیوار نصب باشد یا آنکه آنها را به طور کامل از اتاق خارج کنید.
حالا که کودک دیگر در گهواره نمی‌خوابد، چطور باید آزادیِ خوابیدن در تخت بزرگ را مدیریت کنیم؟
قوانین و مقررات را باید رعایت کرد، اما دکتر استرانگ معتقد است: «شما می‌توانید هر کاری را برای راهنمایی کودک انجام دهید، اما بعد از آن حتما به او این امکان را بدهید تا خودش شرایط را کنترل کند و این احساس را نداشته باشد که در این جابجایی عاجز و ناتوان بوده است.»
دکتر استرانگ توصیه می‌کند که بهتر است درباره عادت‌های مربوط به خوابیدن، حتما با کودکتان صحبت کنید. مثلا از او بپرسید: «وقتی می‌خواهیم بخوابیم، باید هر شب یک‌سری کارها را انجام دهیم، فکر می‌کنی آن کارها چه باشد؟ خب، می‌گوییم شب‌بخیر، پرده‌ها را می‌کشیم، دراز می‌کشیم، چشم‌هایمان را می‌بندیم و تا صبح در تخت‌مان می‌مانیم و می‌خوابیم.» انجام این کار و مرور این قوانین برای مدتی به شکل مرتب می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد، چرا که باعث می‌شوید هر شب این مسئله پررنگ‌تر و محکم‌تر شود.»
«حتی می‌توانید با همدیگر جدولی درست کنید، جدولی بسیار ساده که عادت‌های خوابیدن را همراه با تصاویر ساده و جالب نشان می‌دهد؛‌ تصاویری مربوط به زمان حمام رفتن، زمان داستان‌خوانی، زمان مسواک زدن، زمان خوابیدن و شب‌بخیر گفتن.»

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *