افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

داشتن آرامش با این مواد خوراکی

داشتن آرامش با این مواد خوراکی

healthy-man-holding-a-grocery-bag1

 

 

امروزه در زندگی های پر دغدغه و استرس آرامش خیلی کم وجود دارد متخصصان علم تغذیه بیان کرده اند برخی خوراکی ها باعث آرامش هستند در این جا شما را آشنا می کنیم با داشتن آرامش با این مواد خوراکی .

سودابه هروی فرد*: زندگی همه ی ما کم و بیش با استرس آمیخته است. همانطور که می دانیم استرس، اضطراب و به طور کلی حالت های ناخوشایند روحی می تواند به سلامت جسمی ما آسیب برساند. برای نمونه، استرس موجب افزایش سطوح کورتیزول می شود که این امر به نوبه ی خود موجب تقویت حس گرسنگی می شود؛ به طوری که فرد در شرایط نامطلوب روحی با تمایل زیاد مصرف غذاهای حاوی نشاسته و قند مواجه می شود.

با توجه به اینکه افزایش وزن خود موجب استرس می شود، فرد وارد چرخه ی معیوب استرس، پرخوری و استرس می شود. بنابراین استفاده از آن دسته مواد غذایی که از یک سو سطوح گلوکز (قند) خون را تعدیل می کنند و از سوی دیگر باعث مهار هورمون های مرتبط با استرس (کورتیزول و آدرنالین) می شوند (و در عین حال واسطه های شیمیایی حال خوب را افزایش می دهند) می تواند آرامش را به زندگی بازگرداند. در ادامه با تعدادی از این مواد غذایی آرامش بخش آشنا می شویم.
مواد غذایی غنی از اسید فولیک

فولات یا اسید فولیک موجود در این دسته از مواد غذایی، موجب افزایش سطوح در گردش دوپامین (واسطه ی شیمیایی حال خوب) در مغز می شود. سبزی های برگ سبز (اسفناج، انواع کلم، برگ چغندر و شلغم)، بروکلی، لوبیا، عدس و نخود از جمله منابع مطلوب اسید فولیک هستند.

شکلات

شکلات دارای مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از دیگر واسطه های شیمیایی حال خوب محسوب می شوند. در میان شکلات ها، انواع تیره حاوی مقادیر بسیار بیشتری آنتی اکسیدان هستند که موجب کاهش کورتیزول و فشار خون می شود.

آووکادو

آووکادو حاوی ماده ای به نام گلوتاتیون است که از جذب چربی هایی که اکسیدان های مضر تولید می کنند، جلوگیری می کند. این میوه همچنین غنی از اسید فولیک است.

سیر، پیاز و تره فرنگی

این دسته از مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی آلیسین است. آلیسین، آنتی اکسیدانی است که می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کند. این روزها به لطف هوای آلوده، رادیکال های آزاد را تنفس می کنیم و همانطور که می دانیم رادیکال های آزاد سلول ها را تخریب و به سیستم ایمنی آسیب می رسانند. بنابراین افزایش حجم مصرف سیر، پیاز، تره فرنگی، موسیر و پیازچه علاوه بر شکست استرس، از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می کند.

توت ها

صرف نظر از اینکه توت ها خوش طعم و کم کالری هستند، حاوی آنتی اکسیدان های تقویت کننده ی سیستم ایمنی نیز هستند. از آن جایی که ابتلا به بیماری ها از عوامل مهم ایجاد استرس است، خانواده توت را می توان از مواد غذایی ضد استرس به شمار آورد.

مغز ها

مغزها سرشار از منیزیوم هستند. جالب است بدانید که طبق نتایج مطالعات منیزیوم، زودرنجی، رخوت و افسردگی را کاهش می دهد. اما برای جلوگیری از افزایش وزن، در استفاده از مغزها نباید زیاده روی کنیم. همچنین مغز ها و به ویژه گردو، حاوی ALA (نوعی اسید چرب امگا ۳ ) است. نتایج مطالعات نشان داده است که ALA و سایر پلی فنول های مغز ها، حافظه را تقویت می کند.

موز

مصرف یک موز متوسط، ۳۰ درصد نیاز روزانه ی ویتامین B6 را تامین می کند. ویتامین B6، تولید سروتونین (هورمون حال خوب) توسط مغز را افزایش می دهد. یک موز متوسط، همچنین دارای مقادیر کافی کربوهیدرات برای تعدیل سطوح گلوکز (قند) و جلوگیری از افت قند خون و بی حالی است.

ماهی ها

ماهی های چرب، شامل سالمون، ماهی تن، قزل آلا و ساردین غنی از اسید های چرب امگا ۳ هستند. همانطور که می دانیم، اسید های چرب امگا۳ هورمون های اضطراب و استرس را مهار می کنند.

چای سبز

پژوهشگران دانشگاه ایلینویز نشان داده اند که این نوشیدنی آرامش بخش دارای اسید آمینه ای است که به عملکرد بهتر مغز کمک می کند.
بابونه

با توجه به نتایج مطالعات بالینی، بابونه به صورت قابل توجهی نشانه های اضطراب را کاهش می دهد. به علاوه، طبق نتایج برخی مطالعات، بابونه خواب آور محسوب می شود و با خواب کافی، می توانیم تا حدود زیادی از استرس در امان باشیم.

جوی دو سر

با توجه به اینکه جوی دو سر دربردارنده ی کربوهیدرات های پیچیده است، گنجاندن آن در برنامه غذایی، تولید سروتونین را افزایش می دهد.

گوشت ها

مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین که دارای اسید آمینه ی تریپتوفان هستند، به ساخت سروتونین (هورمون حال خوب) کمک می کنند. بنابراین، توصیه می شود مقادیر کافی از گوشت سفید بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، انواع لوبیا و مغز ها در برنامه ی غذایی خود بگنجانید. همچنین پیشنهاد می شود از مصرف بیش از حد گوشت های قرمز بپرهیزید.

مواد غذایی سرشار از روی

پژوهشگران باور دارند که روی می تواند به کاهش اضطراب کمک کند؛ در نتیجه پیشنهاد می شود مواد غذایی غنی از روی شامل بادام زمینی، گوشت قرمز و سفید بدون چربی را به مقدار مناسب و به صورت منظم مصرف کنیم.

پزشکین : داشتن آرامش با این مواد خوراکی

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *