افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دارو پاروکستین کاربرد و عوارض جانبی آن

  • این دارو متابولیسم کبدی وسیعی دارد. راه متابولیت اصلی پاروکستین، اکسیداسیون است و بخشی از CYP۲D۶ مسئول متابولیسم آن است.

 

این دارو در درمان افسردگی، وسواس، اختلالات پانیک، فوبیا و اختلالات اضطرابی کاربرد دارد.

مکانیسم اثر این دارو مانع باز جذب سروتونین می‌شود.

فارماكوكينتيك این دارو به راحتی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و حداکثر سطح پلاسمائی آن ۵ ساعت پس از مصرف است. این دارو متابولیسم کبدی وسیعی دارد. راه متابولیت اصلی پاروکستین، اکسیداسیون است و بخشی از CYP۲D۶ مسئول متابولیسم آن است. این دارو به میزان وسیعی در بافت‌های بدن توزیع شده و میزان باند پروتئینی پلاسمائی آن ۹۵% است. نیمه عمر حذف آن حدود ۲۱ ساعت است و دفع آن عمدتاً از طریق ادرار (۶۴%) و مدفوع (۳۶%) صورت می‌گیرد. این دارو در شیر نیز ترشح می‌شود.

هشدارها

۱- حداکثر دوز دارو در افراد مسن و ناتوان ۴۰ میلی‌گرم و به صورت روزانه است.

۲- در بیماران دچار اختلال کبدی و کلیوی، کاهش دوز الزامی است.

۳- جهت کاهش علائم ترک، کاهش دوز دارو باید تدریجی باشد.

عوارض جانبی واکنش‌های خارج هرمی (اکستراپیرامیدال) شامل دیستونی حلقی-دهانی از عوارض مصرف این دارو است. احتمال تشدید علائم پانیک در مراحل اولیه شروع درمان نیز با مصرف این دارو گزارش شده است.

مقدار مصرف این دارو به صورت خوراکی معمولاً به شکل پاروکستین هیدروکلراید، هنگام صبح مصرف می‌شود.

۱- در درمان افسردگی، دوز معمول پاروکستین ۲۰ میلی‌گرم روزانه است که در صورت نیاز هر هفته به میزان ۱۰ میلی‌گرم افزایش یافته و حداکثر دوز آن ۵۰ میلی‌گرم روزانه است.

۲- در درمان اختلال وسواس، دوز شروع، ۲۰ میلی‌گرم روزانه با افزایش هفتگی ۱۰ میلی‌گرم تا به دوز نگه‌دارنده معمول ۴۰ میلی‌گرم روزانه برسد. برخی بیماران به دوز بالاتر از ۶۰ میلی‌گرم هم نیاز پیدا می‌کنند.

۳- در درمان اختلال پانیک با یا بدون آگوروفوبیا (گذر هراسی) دوز معمول شروع، ۱۰ میلی‌گرم روزانه است که هر هفته به میزان ۱۰ میلی‌گرم افزایش می‌یابد. دوز نگه‌دارنده توصیه شده ۴۰ میلی‌گرم روزانه است.

۴- در درمان فوبیای اجتماعی، با دوز ۲۰ میلی‌گرم شروع شده، بعد از حداقل ۲ هفته، در صورت لزوم هفته‌ای ۱۰ میلی‌گرم افزایش یافته تا حداکثر به ۶۰-۵۰ میلی‌گرم روزانه برسد.

۵- در درمان اختلال اضطراب، دوز شروع ۲۰ میلی‌گرم روزانه با افزایش هفتگی ۱۰ میلی‌گرم و حداکثر دوز ۵۰ میلی‌گرم است.

۶- در اختلال استرس پس آسیبی (PTSD) با دوز ۲۰ میلی‌گرم شروع، در صورت نیاز با افزایش تدریجی به حداکثر ۵۰ میلی‌گرم روزانه زیاد می‌شود.

 

منبع : سلامتیسم

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *