افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دارو زاناکس موارد مصرف و عوارض جانبی آن

دارو زاناکس موارد مصرف و عوارض جانبی آن

xanax__67111

یکی از داروهایی که در زمان بروز اختلالات افسردگی تجویز می شود زاناکس می باشد که در این جا به بررسی دارو زاناکس موارد مصرف و عوارض جانبی آن می پردازیم و آشنایی بیشتر شما با آن .

آلپرازولام جزو بنزودیازپین ها محسوب می شود. آلپرازولام برروی مواد شیمیایی مغز که از حالت تعادل خارج شده و باعث ایجاد اضطراب می شود، اثر می گذارد.

این دارو برای درمان اختلالات اضطراب، وحشت و همچنین استرس ناشی از افسردگی به کار می رود.

مهم ترین اطلاعاتی که باید در مورد زاناکس (آلپرازولام) بدانید چیست؟

در صورت بارداری از این دارو استفاده نکنید؛ چرا که می تواند برای جنین زیان آور باشد. اگر نسبت به این دارو یا سایر بنزودیازپین ها حساسیت دارید (مانند دیازپوکساید (لیبروم)، clorazepate(Tranxene)، دیازپام (والیوم)، لورازپام (آتیوان) یا اگزازپام (Serax)) از مصرف آن پرهیز نمایید.

در صورت داشتن مشکلات تنفسی، آب سیاه، بیماری کلیوی یا کبدی یا سابقه افسردگی، افکار مربوط به خودکشی یا اعتیاد به مواد مخدر یا الکل، پیش از مصرف دارو این موارد را با پزشک در میان بگذارید.

همزمان با مصرف این دارو، از الکل استفاده نکنید، زیرا می تواند اثرات آن را افزایش دهد.

آلپرازولام می تواند باعث ایجاد عادت شود و باید تنها توسط کسانی مصرف شود که پزشک برایشان تجویز کرده است. دارو را در مکانی امن و دور از دسترس دیگران نگه داری کنید.

مسائلی که بایستی آنها را پیش از مصرف زاناکس (آلپرازولام) ، با ارائه کننده مراقبت های بهداشتی در میان بگذارید.

خریداری و مصرف آلپرازولام از اینترنت یا فروشندگان خارج از کشور امری بسیار خطرناک است. داروهای توزیع شده از طریق اینترنت می توانند حاوی مواد خطرناکی باشند و یا توسط داروخانه های معتبر توزیع نگردند. در برخی از موارد دیده شده است که آلپرازولام های خریداری شده از طریق اینترنت، حاوی هالوپریدول (Haldol) می باشند، این ماده یک داروی آنتی سایکوتیک (ضد جنون) بسیار قوی محسوب می شود که دارای عوارض جانبی فراوان است.

چنانچه:

– مبتلا به آب سیاه با زاویه بسته هستید؛

– ایتراکونازول (Sporanox) یا کتوکونازول (Nizoral) نیز مصرف می کنید؛ یا

– نسبت به آلپرازولام یا سایر بنزودیازپین ها مانند دیازپوکساید (لیبروم)، clorazepate (Tranxene)، دیازپام (والیوم)، لورازپام (آتیوان) یا اگزازپام (Serax) حساسیت دارید، نباید آلپرازولام مصرف کنید.

برای مصرف مطمئن این دارو اگر دارای مشکلات زیر هستید با پزشک خود مشورت کنید:

– آسم، امفیزم، برونشیت، اختلال انسدادی مزمن ریوی (COPD)، یا سایر مشکلات تنفسی

– آب سیاه

– بیماری های کلیوی یا کبدی (بخصوص بیماری کبدی الکلی)

– سابقه افسردگی یا تلاش برای خودکشی

– سابقه اعتیاد به مواد مخدر یا الکل

آلپرازولام می تواند باعث ایجاد عادت شود و باید تنها توسط کسانی مصرف شود که پزشک برایشان تجویز کرده است. دارو را در مکانی امن و دور از دسترس دیگران نگه داری کنید. هرگز این دارو را با شخص دیگر به اشتراک نگذارید، مخصوصا افرادی با سابقه سوء مصرف مواد یا اعتیاد. دارو را در جایی نگه دارید که دیگران به آن دسترسی نداشته باشند.

بارداری کلاس D (بر اساس FDA). در صورت بارداری از این دارو استفاده نکنید؛ چرا که می تواند برای جنین زیان آور باشد. آلپرازولام  همچنین می تواند در نوزاد تازه متولد شده (در صورتی که مادر در حین بارداری از این قرص استفاده کرده باشد) باعث ایجاد اعتیاد یا علایم مربوط به ترک آن شود. از موارد کنترلی زایمان موثر استفاده کنید و در صورت بارداری در حین درمان پزشک را مطلع سازید.

اثرات تسکین دهنده آلپرازولام در افراد مسن تر می تواند برای مدت زمان طولانی تری باقی بماند. زمین خوردن های اتفاقی میان بیماران مسن مصرف کننده بنزودیازپین امری عادی است. برای جلوگیری از زمین خوردن و آسیب های احتمالی هنگام مصرف این دارو، محتاط باشید.

عوارض جانبی احتمالی برای مصرف زاناکس (آلپرازولام)

در صورت مواجهه با هر یک از این نشانه ها یا هرگونه واکنش آلرژیک با اورژانس تماس بگیرید: کهیر؛ مشکلات تنفسی؛ ورم صورت، لبها، زبان یا گلو.

اگر دچار عوارض جانبی جدی تر مانند موارد زیر شدید، مصرف دارو را قطع کرده و پزشک را مطلع سازید:

– حالت روحی افسرده، تفکرات مربوط به خودکشی یا آسیب به خود، رفتار خطرناک غیرعادی، کاهش خویشتنداری، هراس نداشتن از خطر

– گیجی و سردرگمی، بیش فعالی، پریشانی، خصومت، توهم

– احساس این که ممکن است بمیرید

– دفع ادرار به مقدار کم یا توقف آن

– درد قفسه سینه، تپش قلب شدید یا احساس لرزش در قفسه سینه

– حرکات عضلانی غیرقابل کنترل، لرزش، تشنج؛ یا

– یرقان (زردی پوست یا چشم ها).

عوارض جانبی کمتر جدی ممکن عبارتند از:

– خواب آلودگی، سرگیجه، احساس خستگی یا زودرنجی

– تاری دید، سردرد، مشکلات مربوط به حافظه، عدم توانایی در تمرکز

– مشکلات خواب (insomnia)

– ورم دست یا پا

– ضعف عضلانی، کمبود تعادل یا هماهنگی، تکلم نامفهوم

– شکم درد، حالت تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال

– تعرق بیش از حد، دهان خشک شده، گرفتگی بینی؛ یا

– تغییرات در وزن یا اشتها، از دست دادن میل جنسی

موارد ذکر شده لیست کامل عوارض جانبی مصرف آلپرازولام نمی باشد و سایر موارد نیز ممکن است رخ دهد. برای توصیه های پزشکی در مورد اثرات جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

کدام داروها، روی زاناکس (آلپرازولام) تاثیر گذار هستند؟

پیش از مصرف آلپرازولام در صورت استفاده مرتب از سایر داروهایی که باعث ایجاد خواب آلودگی می شوند (مانند قرص سرماخوردگی یا داروهای حساسیت، سایر مسکن ها، داروهای مخدر ضد درد، قرص های خواب، آرام بخش های عضلانی و داروهای مربوط به افسردگی یا اضطراب) پزشک خود را در جریان امر قرار دهید. این داروها می توانند میزان خواب آلودگی ایجاد شده در اثر آلپرازولام را تشدید نمایند.

در صورت استفاده از داروهای زیر، پزشک خود را مطلع سازید:

– قرص های کنترل تنفس

– سیکلوسپورین (Gengraf، Neoral، Sandimmune)

– دگزامتازون (Cortastat، Dexasone، Solurex، DexPak)

– ارگوتامین (Cafergot، Ergomar، Migergot)

– ایماتینیب (Gleevec)

– ایزونیازید (برای درمان مرض سل)

– سنت جان ورت

– آنتی بیوتیک ها مانند: کلاریترومایسین(Biaxin)، اریترومایسین (E.E.S.، EryPed، Ery-Tab،Erythrocin، Pediazole)، rifabutin (Mycobutin)، ریفامپین (Rifadin، Rifater، Rifamate)،rifapentine (Priftin)، یا telithromycin (Ketek)

– داروهای ضدقارچ مانند: میکرونازول (Oravig) یا voriconazole (Vfend)

– داروهای ضد افسردگی مانند: فلوکستین (Prozac، Sarafem، Symbyax)، فلووکسامین (Luvox)، دزیپرامین (Norpramin)، ایمی پرامین (Janimine، Tofranil) یا نفازودون

– اسید باربیتوریک ها (به عنوان مسکن یا خواب آور) مانند: butabarbital (Butisol)، secobarbital(Seconal)، pentobarbital (Nembutal)، یا فنوباربیتال (Solfoton)

– داروهای فشار خون یا قلب مانند: آمیودارون (Cordarone،  Pacerone)، دیلتیازم (Tiazac، Cartia،Cardizem)، نیکاردیپین (Cardene)، نیفدیپین (Nifedical،  Procardia)، یا quinidine (Quin-G)

– داروهای HIV/ایدز مانند: atazanavir (Reyataz)، delavirdine (Rescriptor)، efavirenz (Sustiva،Atripla)، etravirine (Intelence)، indinavir (Crixivan)، nelfinavir (Viracept)، nevirapine(Viramune)، saquinavir (Invirase)، یا ریتوناویر (Norvir, Kaletra)؛ یا

– داروهای تشنج مانند: کاربامازپین (Carbatrol،  Equetro،  Tegretol)، felbamate (Felbatol)،oxcarbazepine (Trileptal)، فنی توئین (Dilantin)، یا پریمیدون (Mysoline)

این لیست از داروها کامل نبوده و ممکن است موارد دیگری نیز وجود داشته باشد که باعث ایجاد تداخل با مصرف آلپرازولام شود. در مورد تمامی داروهای مصرفی تان با پزشک صحبت کنید: داروهای تجویز شده، بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی). بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای جدید را آغاز نکنید.

مواردی که در حین مصرف زاناکس (آلپرازولام) باید از آنها دوری کنید

همزمان با مصرف این دارو، از الکل استفاده نکنید، زیرا می تواند اثرات آن را افزایش دهد. این دارو می تواند تفکر و عکس العمل شما را مختل سازد. هنگام رانندگی یا کارهای نیازمند هوشیاری محتاط باشید. گریپفروت و آب آن ممکن است با آلپرازولام تداخل ایجاد کرده و نهایتا منجر به اثرات خطرناکی شود. درمورد استفاده از محصولات این میوه با پزشک خود مشورت کنید.

چگونگی مصرف زاناکس (آلپرازولام)

این دارو را دقیقا مطابق نسخه مصرف نمایید. از مصرف دارو در مقادیر بیشتر یا مدت زمان طولانی تر از آنچه پزشک توصیه کرده، جدا خودداری کنید. از دستورالعمل های موجود برروی برچسب نسخه پیروی نمایید. ممکن است پزشک مقدار دوز مصرفی را برای اطمینان از بهترین نتیجه گهگاه تغییر دهد. قرص را به هیچ وجه له نکنید و از جویدن و شکستن آن خودداری نمایید. کل قرص را قورت دهید. این دارو به گونه ای ساخته شده که به آرامی در بدن آزاد می شود. شکستن قرص می تواند باعث آزاد شدن ناگهانی مقدار زیادی از دارو شود. میزان آلپرازولام محلول را با استفاده از فنجان یا قاشق مخصوص اندازه گیری دوز، اندازه بگیرید و از قاشق های معمولی استفاده نکنید. در صورت نداشتن وسایل اندازه گیری دوز، آن را از داروخانه تهیه نمایید. قرص های زیر زبانی را قورت ندهید. اجازه دهید تا این نوع قرص ها درون دهان کاملا حل شوند (بدون جویدن). در صورتی که احساس کردید قرص دیگر اثر قبلی را ندارد یا در صورت توقف علایم وحشت و اضطراب با پزشک خود تماس بگیرید.

هنگام قطع مصرف آلپرازولام ممکن است دچار تشنج شده یا علایم ترک دارو در شما ظاهر گردد. در مورد جلوگیری از بروز علایم ترک هنگام قطع دارو با پزشک خود مشورت کنید.

مقدار مصرفی دارو از هر شیشه جدید را به دقت دنبال کنید. آلپرازولام دارویی اعتیادآور به شمار می رود؛ لذا در صورتی که فردی دیگر به طور نادرست یا بدون نسخه از آن استفاده کرد، باید نسبت به این قضیه آگاه باشید.

دارو را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگه دارید.

در صورت مصرف بیش از حد زاناکس (آلپرازولام) چه اتفاقی رخ می دهد؟

با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. اوردوز آلپرازولام می تواند کشنده باشد. علایم احتمالی اوردوز عبارتند از: خواب آلودگی شدید، گیجی و سردرگمی، ضعف عضلانی، از دست دادن تعادل و هماهنگی، احساس سرگیجه و غش.

در صورت عدم مصرف وعده ای از این دارو چه اتفاقی رخ می دهد؟

پس از به یاد آوردن، هر چه سریع تر وعده دارویی فراموش شده را مصرف کنید. درصورتی که نزدیک به وعده مصرفی بعدی هستید، این وعده را رد کرده و مجددا طبق برنامه زمانی مرتب دارو را مصرف کنید. از مصرف بیشتر دارو،  برای جبران وعده فراموش شده ، پرهیز نمایید.

 

پزشکین :

۱ نظر

  1. این دیگه چه داروییه، پزشک برای من نوشته ولی ولی بعد خوندن مطالب اینترنت امکان نداره مصرفش کنم، یجارو خوب میکنه ده جارو خراب که،

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *