افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

داروهای لاغری چه عوارضی دارند ؟

138204966728

یک دکترای داروسازی با تاکید بر اینکه تجویز داروهای لاغری بدون در نظر گرفتن سن، وزن، موقعیت‌ فیزیولوژیک و رژیم غذایی مصرفی حتی اگر مورد تائید مراجع ذی‌صلاح باشد، جایز نیست و گفت: تداخلات غذا و دارو ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای مصرف کننده ایجاد کند.

دکتر حمید عباسی ، با اشاره به اینکه طی تحقیقات انجام شده ۱۳ درصد زنان ایرانی دچار چاقی مفرط هستند، گفت: اکثر این افراد جهت کاهش وزن به سراغ داروهای لاغری که بسیاری از آنها توسط هیچ مرجع معتبری تائید نشده‌اند، می‌روند. مصرف این نوع داروها در زمان طولانی سبب بروز مشکلات جدی جسمی می‌شوند.

وی تاکید کرد: داشتن یک رژیم غذایی کم کالری و فعالیت روزانه مناسب به صورت پیاده‌روی سالم‌ترین و موثرترین روش کاهش وزن در افراد حتی کودکان، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری دیابت و فشارخون بالا است.

عباسی خاطرنشان کرد: تجویز داروهای لاغری بدون در نظرگرفتن سن، وزن و موقعیت فیزیولوژیک و رژیم غذایی مصرفی حتی اگر مورد تائید مراجع ذیصلاح باشد، درست نیست، زیرا تداخلات غذا و دارو ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای مصرف کننده ایجاد کند و احتمال آن می‌رود که بیماری‌های زمینه‌ای فرد را تشدید کند.

این دکترای داروسازی یادآور شد: مکانیسم عملکرد داروهای لاغری از طریق اثر بر سیستم اشتها و مرکز آن در مغز، افزایش متابولیسم بدن، افزایش دفع آب بدن و کاهش جذب چربی و دفع چربی موجود در غذاهای دریافتی است.

عباسی گفت: مصرف داروهای لاغری علاوه بر اینکه ایجاد اسهال چرب می‌کند، باعث سردرد و کاهش جذب ویتامین‌های محلول در چربی ( ویتامین‌های K,E,D,A) نیز می‌شود. با مصرف چنین داروهایی عوارضی چون مدفوع مکرر چرب، اسهال، اضطراب، سرگیجه و ناراحتی‌های روده‌ای بروز می‌کند و در موارد نادری موجب خشکی پوست می‌شود. از دیگر عوارض این دارو، کاهش قند خون و افزایش احتمال ایجاد سنگ کلیه در افراد مستعد است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *