افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خونریزی داخلی و آشنایی با علائم آن

خونریزی داخلی و آشنایی با علائم آن

  • از علایم خونریزی در دستگاه گوارش وجود خون قرمز روشن یا تیره در مدفوع است. ناگفته نماند که مصرف مواد غذایی مانند چغندر وگوجه‌فرنگی نیز باعث قرمز شدن مدفوع می‌شود .با انجام یک آزمایش ساده می‌توان علت خونریزی را فهمید.

 

به گفته محققان و به نقل از سایت نیوزویک ، نشانه‌های خونریزی داخلی به‌طور قابل‌ توجهی به محل خونریزی بستگی دارد. خونریزی تدریجی داخلی ممکن است عامل خطر کم‌ خونی باشد که در نهایت به خستگی، از دست دادن انرژی، تنگی نفس و رنگ‌ پریدگی منجرمی شود.خونریزی دستگاه گوارش باعث دفع مدفوع خونی می شود. همچنین ، خونریزی در دستگاه ادراری ممکن است به خونی شدن ادرار بینجامد.

 

چه چیزی باعث خونریزی داخلی می‌شود؟
عوامل متعددی باعث خونریزی داخلی می شود. برخی از عوامل خطر خونریزی داخلی شامل استفاده از داروهای ضد انعقادی، هموفیلی، بیماری خونی ارثی نادر و تروماست.
اختلالات پزشکی خاص نیز علل خونریزی داخلی
شناخته‌شده است. علاوه بر این، مصرف برخی از داروها با خونریزی داخلی ارتباط داده می شود مانند مصرف  طولانی‌مدت داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی (NSAIDs) ایندومتاسین ، ناپروکسن و ایبوپروفن .اگرچه خونریزی جزئی داخلی خود به ‌خود درمان می‌شود، اما ممکن است عوارض خاصی داشته باشد. اگر بیمار طی خونریزی میزان قابل توجهی خون از دست بدهد، ممکن است به تزریق خون نیاز پیدا کند.در زمینه  درمان خونریزی داخلی ، ممکن است پزشک یکی از روش‌های زیر را توصیه کند: * شناسایی محل خونریزی  * مدیریت آسیب‌هایی که ممکن است براثر خونریزی رخ دهد.
 علایم خونریزی داخلی:
درد شکم:

درد شکم می‌تواند یکی از نشانه‌های خونریزی داخلی باشد. درد شکم در ناحیه بین قفسه سینه و کشاله ران.
با این‌ حال، این درد لزوماً به معنای خونریزی داخلی نیست و می‌تواند نتیجه گرفتگی معده مانند گاستروانتریت ویروسی باشد .در صورت بروز هرگونه ناراحتی غیرمعمول شکم، توصیه می‌شود فوراً به پزشک مراجعه کنید.
وجود خون در مدفوع:
از علایم خونریزی در دستگاه گوارش وجود خون قرمز روشن یا تیره در مدفوع است. ناگفته نماند که مصرف مواد غذایی مانند چغندر وگوجه‌فرنگی نیز باعث قرمز شدن مدفوع می‌شود .با انجام یک آزمایش ساده می‌توان علت خونریزی را فهمید.گاهی اوقات وجود خون در مدفوع به دلیل  خونریزی در قسمت فوقانی مانند معده، مری و ابتدای روده کوچک است که باعث می‌شود مدفوع  سیاه‌ رنگ و قیری شود .
* استفراغ خون:
بازگرداندن غذا از معده همراه با لکه‌های خون  (قرمز کم‌رنگ یا پررنگ) می‌تواند نشانه  دیگری از خونریزی داخلی باشد.خون در استفراغ ممکن است از دستگاه گوارش فوقانی یعنی حلق، مری و دهان باشد. استفراغ گاه‌به‌گاه اما طولانی‌مدت یا استفراغ با فشار می‌تواند باعث پارگی عروق خونی کوچک شود.
* سرفه خونی:
سرفه خونی شامل مخاط حاوی لکه خون ممکن است از ریه‌ها  یا گلو  سرچشمه گرفته باشد. گاه مخاط آغشته به  رگه‌هایی از خون نشان‌دهنده خونریزی داخلی است.
در بسیاری از موارد، خون دفع شده هنگام سرفه دارای حباب است  که ممکن است مخلوطی از مخاط و هوا از ریه باشد.
 ادرار خونی:
خون در ادرار نشانه دیگری از خونریزی داخلی است. در برخی موارد، مقدار خون در ادرار به حدی کم است که تنها در زیر میکروسکوپ می‌توان آن را دید.وجود خون در ادرار را می‌توان با  مشکلات کلیه یا بخشی از دستگاه ادراری و مثانه یا از کار افتادن کلیه مرتبط دانست.
خونریزی واژینال:
دوره‌های قاعدگی نامنظم سنگین و طولانی‌مدت می‌تواند نشانه خونریزی داخلی باشد. دوره طبیعی قاعدگی معمولا ۴ روز با ۲-۳ روز اضافه است، و به‌طورمعمول بعد از هر ۲۸ روز رخ  می‌دهد.خونریزی واژینال پس از یائسگی ممکن است به عوامل متعددی ارتباط داشته باشد که اغلب آن‌ها  قابل‌درمان است.خونریزی غیرطبیعی واژینال نیز به بیماری‌ سرطان ارتباط داده ‌شده است. زنانی که پس از یائسگی دچار خونریزی قاعدگی می شوند، ۱۰ درصد بیشتراز دیگران در معرض خطر سرطان قرار دارند.
سندروم کمپارتمان:
سندروم کمپارتمان حالتی است که در آن براثر بالا رفتن فشار بافت در هریک از اندام ها ، درد  شدیدی در آن به وجود می آید و پیامد این افزایش فشار، کاهش جریان خون در بافت و کاهش در اکسیژن رسانی است.بیماران مبتلابه سندروم کمپارتمان معمولاً دچار کاهش جریان خون می‌شوند و درنتیجه با آسیب‌ دیدگی جدی اعصاب مواجه می‌شوند .سندروم کمپارتمان به بی‌حسی و مشکل درحرکت منجرمی‌شود. سندروم کمپارتمان در طولانی مدت ممکن است علایمی مانند گرفتگی عضلانی، نارسایی کلیه و آسیب‌های عصبی داشته باشد.
شوک:
شوک یکی از نشانه‌های مرتبط با خونریزی شدید داخلی است. شوک معمولاً نتیجه کاهش خون در سیستم گردش خون است.علایم شوک ممکن است شامل افزایش ضربان قلب، عرق کردن ( عرق سرد)، پایین آمدن فشارخون و وخامت عملکرد ذهنی باشد.
* مفاصل دردناک:
در برخی موارد، به دلیل فشاری که عملکرد مفاصل روی رگ‌های خونی ایجاد می‌کند، ممکن است مفاصل درد ناک شود. این امرباعث خونریزی داخلی می‌شود. برخی از بیماران مبتلابه هموفیلی درد را مزمن، غیرقابل‌ تحمل و غیرقابل کنترل می‌دانند.این نوع خونریزی معمولاً در بیمارانی که داروی ضد انعقاد مصرف می کنند، شایع است.
خونریزی در سر:
خونریزی در سر نیز نشانه هایی دارد که ضعف عمومی بدن، گیجی، سردرد، لکنت زبان، تغییر وضعیت ذهنی و مشکلات بینایی از جمله آن است.

 

منبع: الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *