افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مصرف خوراکی های مفید و اجتناب از غیرمجازها برای صبحانه

خوراکی‌های مجاز و غیرمجاز هنگام ناشتایی

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ غذا خوردن اهمیت بسیار زیادی در زندگی ما دارد. برای این که سالم غذا بخورید تنها به مصرف غذاهای مفید و اجتناب از غذاهای ناسالم فکر نکنید و همواره به یاد داشته باشید که زمان مصرف غذا به اندازه غذایی که می‌خورید حائز اهمیت است.
ممکن است شما یک غذای مفید را در زمان نامناسب مصرف کنید و به جای دریافت فواید و خواص آن، به بدن خود آسیب وارد کنید؛ بنابراین هنگام ناشتایی باید از خوردن خوراکی‌های اسیدی که به روده آسیب و منجربه عفونت معده می‌شود، پرهیز کنید و در عوض خوراکی‌هایی مصرف کنید که وضعیت هضم و گوارش‌تان را بهبود و جذب مواد مغذی را به حداکثر برساند.

خوراکی‌های غیرمجاز هنگام ناشتایی

گلابی

شاید باور نکنید اما فیبر خام موجود در گلابی می‌تواند به مخاط ظریف معده آسیب وارد کرده و وضعیت معده را به شدت حاد کند. گلابی را ناشتا نخورید!

ادویه و ترشیجات

غذا‌های بیش از حد تند به سیستم گوارش آسیب می‌رساند هم‌چنین ترشیجات باعث آزاد شدن اسید معده و ایجاد اختلال در معده می‌شود.

شیرینی‌ها

اگر با معده خالی شیرینی بخورید، بدن نمی‌تواند در مدت زمان کم، به اندازه کافی انسولین تولید کند و قند خون را به حد نرمال برساند؛ بنابراین قند خون به طور ناگهان افزایش یافته و سبب بیماری‌های چشمی می‌شود.

موز

خوردن موز به صورت ناشتا، به طور ناگهان مقدار منیزیم در بدن را افزایش داده و سبب به هم خوردن تعادل منیزیم و کلسیم در بدن می‌شود و روی قلب و عروق اثر بی‌نهایت منفی دارد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی میوه‌ای اسیدی است. مواد درون گوجه با اسید معده واکنش شیمیایی داده و ژل غیرقابل حلی تشکیل می‌‌دهند که به راحتی منجر به تولید سنگ معده و زخم معده می‌شود.

پرتقال و مرکبات

مصرف پرتقال به صورت ناشتا، اسید معده را به مقدار بسیار زیادی افزایش داده، روی غشای مخاطی معده اثر نامطلوبی می‌گذارد و سبب ناراحتی‌های گوارشی و استفراغ می‌شود.

خوراکی‌های مخمردار

نان، شیرینی و سایر غذا‌های حاوی مخمر باعث افزایش مقدار مخمر طبیعی بدن می‌شود. سطح بالای مخمر منجر به مشکلات مختلفی مثل عفونت دهان، مری و فوران‌های پوستی می‌شود.

سبزیجات

سبزیجات منبع خوبی از اسید‌های آمینه، مواد معدنی و ویتامین‌ هستند اما مصرف سبزیجات به صورت ناشتا منجر به ناراحتی شکمی، سوزش سر دل و گاز بیش از حد می‌شود.

ماست

ماست و سایر محصولات لبنی تخمیر شده منبع خوبی از پروبیوتیک‌ها هستند اما وقتی با معده خالی مصرف می‌شوند، مقدار اسید هیدروکلریک به سرعت باکتری‌های مفید روده را نابود می‌کند.

نوشیدنی‌های سرد و گازدار

سرمای نوشیدنی‌های سرد مثل نوشابه و آب سرد، معده و روده را تحریک می‌کند و باعث انقباض روده، بیماری دستگاه گوارش و ایجاد مشکل در قاعدگی زنان می‌شود.

خوراکی‌های مجاز هنگام ناشتایی

آجیل

آجیل‌ها منبع قوی از پروتئین که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسید‌های چرب امگا۳ هستند و برای رفع ناشتایی بسیار مناسب اند.

تخم مرغ

تخم مرغ علاوه بر تهیه آهن، مواد معدنی و ویتامین‌ها، سرشار از پروتئین است. مواد مغذی موجود در تخم مرغ برای تقویت حافظه مفید است و از ابتلا به بیماری‌های چشم پیشگیری می‌‌کند.

عسل

عسل یک منبع غنی از اسید‌های آمینه، ویتامین B و مواد معدنی متعدد است. سازگاری، بافت و خواص ضد میکروبی عسل باعث جلوگیری از بیماری‌های دستگاه گوارش می‌شود، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و علائم بیماری‌هلی تنفسی را کاهش می‌دهد.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر ترکیبی از کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی ضروری و فیبر است که به عنوان منبع سوخت ایده آل برای شروع روز در نظر گرفته می‌شود همچنین فیبر به کاهش کلسترول بد کمک می کرده و باعث تنظیم فشار خون می شود.

گندم سیاه

گندم منبع غنی از ویتامین B، آهن و دیگر مواد معدنی به همراه پروتئین، فیبر محلول و غیرحلال است. بذرهای فیبری نه تنها سیستم گوارش را سالم نگه می دارند بلکه به حفظ سطح کلسترول سالم کمک می کنند.

بلوبری

بلوبری دارای ویتامین های A، C،E  و حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که مانع از ایجاد رادیکال های آزاد که باعث ایجاد سرطان، بیماری های دژنراتیو، عفونت و پیری نابالغ می شود.

هندوانه

این میوه محبوب تابستانی حاوی ویتامین های A، B و C است هم‌چنین هندوانه دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که به عنوان فلاونوئیدها شناخته می‌شوند و اندام‌ها و بافت‌ها را از اثرات پیری و عفونت محافظت می‌کند.

نان آرد سبوس‌دار

هنگامی که نان، بدون مخمر پخته می‌شود، منبع خوبی از آهن، منیزیم و سلنیوم است که از کم خونی جلوگیری کرده و به سیستم ایمنی بدن کمک می کند هم‌چنین فیبر موجود در نان سطح کلسترول را کنترل و از گرسنگی جلوگیری می‌کند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *