افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خواص و فواید برگ مو برای سلامتی

 

  • برگ درخت مو معمولا براي پيچيدن دلمه استفاده مي شود و پختن و سرخ کردن آن تا حدي باعث تغيير برخي از مواد مغذي اش، به خصوص ويتامين C مي شود بنابراين چه بهتر که شيوه پخت برگ مو در مدت زمان کمتر و با حرارت پايين باشد. در اين صورت، ضريب تبديل بتاکاروتن به ويتامين A سه برابر مي شود.

 

دلمه از جمله غذا های بسیار خوشمزه و محبوب نزد ایرانیان است. دلمه انواع مختلفی را شامل می شود که معروف ترین آنها دلمه برگ مو است. به تازگی محققان به نتایج بسیار مهمی در رابطه با فواید مصرف برگ مو برای سلامت انسان پی برده اند.

برگ اين درخت، ضدعفوني کننده سيستم گوارش است و تحقيقات نشان داده اند که ضماد آن سردردهاي ميگرني را برطرف مي کند. يکي ديگر از ويژگي هاي آن قابض بودن است و براي رفع اسهال، استفراغ و اختلالات گردش خون در بلوغ و يائسگي توصيه مي شود. نتايج برخي تحقيقات نشان داده دم کرده آن در رفع اختلالات يائسگي، رفع بي نظمي دستگاه وريدي و بواسير تاثيرگذار است.
در برگ مو ساکاروز، بتاکاروتن (پيش ساز ويتامين A)، تارتاريک و ماليک اسيد، پتاسيم و آهن و به مقدار کمي ويتامين C وجود دارد. بيشترين خاصيت برگ مو به فيبرهاي موجود در آن برمي گردد. البته ميزان فيبر در برگ هاي لطيف تر نسبت به برگ هاي ضخيم تر کمتر است.
به عبارت ديگر اگر چه برگ هاي لطيف و ضخيم از نظر خواص يکسان هستند اما قسمت نازک تر برگ خواص کمتري در مقايسه با برگ ضخيم دارد. در ضمن، هر چقدر رنگ سبز برگ ها تيره تر باشد، بتاکاروتن (پيش ساز ويتامين A) بيشتري خواهد داشت. ترش مزه بودن برگ مو نيز به دليل وجود اسيدهاي آلي (اسيد ماليک و تارتاريک و…) است.
برگ درخت مو معمولا براي پيچيدن دلمه استفاده مي شود و پختن و سرخ کردن آن تا حدي باعث تغيير برخي از مواد مغذي اش، به خصوص ويتامين C مي شود بنابراين چه بهتر که شيوه پخت برگ مو در مدت زمان کمتر و با حرارت پايين باشد. در اين صورت، ضريب تبديل بتاکاروتن به ويتامين A سه برابر مي شود.
به عنوان آخرين نکته، پيشنهاد مي کنم برگي که در غذاها استفاده مي کنيد از درختچه هاي موي خانگي تهيه شوند تا احتمال زدن سم به آن در کمترين ميزان باشد. برگ ها را قبل از مصرف کاملا تميز کنيد يعني آن را داخل پارچه خيس قرار بدهيد و در مدت زماني کوتاه آن را مصرف کنيد.
نگهداري برگ مو در فريزر يا آب نمک نيز توصيه نمي شود و بهتر است اين برگ را در فصل خود و تازه به تازه به مصرف برسد..

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *