افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خواص درمانی کینوآ و ارزش غذایی آن

خواص درمانی کینوآ و ارزش غذایی آن

  • افرادی که بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن دارند می‌توانند از کینوآ فواید زیادی ببرند زیرا دانه‌ای بدون گلوتن است. گلوتن در مقایسه با سایر دانه‌ها و غلات بدون گلوتن مانند برنج و ذرت، ویتامین ب و اسید فولیک بیشتری دارد.

 

کینوآ به دلایل زیادی از نظر تغذیه‌ای، ارزش بسیار بالایی دارد و معمولا غذایی تلقی می‌شود که تقریبا می‌تواند بیشتر مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند. کینوآ منبع خوبی از بسیاری از ویتامین‌ها، فیبر و پروتئین است و پروتئینی کامل محسوب می‌شود که در منابع گیاهی بسیار نادر می‌باشد. بنابراین منبع پروتئینی بسیار باارزشی برای گیاهخواران نیز هست.

افرادی که بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن دارند می‌توانند از کینوآ فواید زیادی ببرند زیرا دانه‌ای بدون گلوتن است. گلوتن در مقایسه با سایر دانه‌ها و غلات بدون گلوتن مانند برنج و ذرت، ویتامین ب و اسید فولیک بیشتری دارد. کینوآ سرشار از فیبر و پروتئین بوده و به همین علت، احساس سیری بیشتری ایجاد می‌کند. مصرف غذاهایی مانند کینوآ برای کاهش وزن مفید است.

کینوآ غذایی پرکالری نیست و تاکنون تحقیق و آزمایشی انجام نشده که نشان دهد کینوآ چاق کننده است.

ارزش غذایی کینوآ

یک فنجان کینوآ، ۲۰۰ کالری، ۸ گرم پروتئین، ۵ گرم فیبر، ۱۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به آهن و ۳ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به کلسیم را داراست. کینوآ، مس، ویتامین‌های گروه ب، منیزیم، منگنز و فسفر نیز دارد. کینوآ دارای خواص ضدالتهابی بوده و مصرف آن به  رشد باکتری‌های مفید در روده‌ی بزرگ کمک می‌کند. کینوآ را پروتئین کامل می‌دانند چون مقادیر زیادی اسید آمینه‌ی ضروری دارد.

بیشتر دانه‌ها و غلات، اسید لیسین (نوعی اسید آمنیه) کمی دارند اما کینوآ اینطور نیست. ترکیب جالبی از پروتئین و فیبر که در کینوآ وجود دارد می‌تواند منجر به احساس سیری برای مدت طولانی‌تری شود.

کینوآ و کاهش وزن

کینوآ، غذای چاق کننده محسوب نمی‌شود؛ بلکه در واقع از این نظر معکوس است!

پژوهش‌ها نشان داده خوردن کینوآ مانع افزایش وزن شده، کیفیت لیپید خون را بالا می‌برد و واکنش نسبت به استرس اکسیداتیو را بهبود می‌بخشد. ارتباط مثبت بین کینوآ و کاهش وزن به دلیل داشتن فیبر زیاد و پروتئین بالاست.

اینکه کینوآ یک منبع کربوهیدرات است، باعث چاق کننده بودن آن نمی‌شود؟

در سالهای اخیر، غذاهای کربوهیدرات‌دار را چاق کننده معرفی کرده‌اند. یک دلیل عمده‌ی چنین استنباطی این است که غذاهای پرکربوهیدراتی چون نان سفید، برنج، غلات شیرین و پرقند می‌توانند باعث ترشح زیاد گلوکز در جریان خون شوند.

وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، مقدار زیادی انسولین وارد خون می‌شود تا گلوکز را از خون به سمت سلول‌های بدن ببرد. انسولین اثرات دیگری هم روی بدن دارد که یکی از آنها افزایش ذخیره‌ی چربی است. بنابراین رژیم‌های پر از کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌توانند موجب نوسانات مداوم در قند خون و انسولین شده و افزایش وزن را به دنبال داشته باشند.

نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که کربوهیدرات‌ها می‌توانند با هم به نفع بدن یا به ضرر بدن عمل کنند، چون انواع گوناگون و متفاوتی از کربوهیدرات‌ها وجود دارد. تاثیراتی که این کربوهیدرات‌ها روی بدن دارند طیف گسترده‌ای دارد. کربوهیدراتی که از یک شکلات به بدن می‌رسد با کربوهیدراتی که از کینوآ در اختیار بدن قرار می‌گیرد، تفاوت زیادی دارد.

کربوهیدراتِ غلات سبوس دار، میوه‌ها و سبزیجات، فیبر دارند که باعث کُند شدن ترشح گلوکز در خون می‌شوند و زمان طولانی‌تری برای تجزیه نیاز دارند چون فیبر دارند. این نوع غذاها مواد مغذی مهمی هم دارند، در صورتی که سایر منابع کربوهیدرات تصفیه شده، ارزش غذایی ندارند. اگر می‌خواهید بدانید غذایی چاق کننده است یا نه، باید کیفیت کلی رژیم غذایی‌تان را بررسی کنید و اینکه به طور کلی چه مقدار از چه غذاهایی مصرف می‌کنید. ویژگی‌های یک غذا به تنهایی نمی‌تواند تاثیر مثبت یا منفی روی سلامت شما بگذارد؛ بلکه ترکیبی از چند عامل تعیین کننده‌ی نتیجه‌ی نهایی است.

پس کینوآ، غذای چاق کننده نیست بلکه عکس این موضوع صحت دارد و خوردن کینوآ در مقابل افزایش وزن قرار دارد. بنابراین کینوآ برای کاهش وزن شما مفید است.

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *