افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خواص داروئی گیاه سنبل هندی

download

  • گیاه سنبل هندی دارای روغن های ضروری مفید و متعددی، مواد شیمیایی، مواد معدنی و ویتامین ها است که از لحاظ خواص آنتی اکسیدان و جلوگیری از بیماری شناخته شده اند.

 

در طراوت، عطر و طعم سنبل هندی بسیار منحصر به فرد است، پرزی درشت ساقه های آن و جوانه های برگ از تکه های گیاهی بیشتر در مجموعه ای از غذاهای سراسر جنوب و مناطق شرق آسیا استفاده می شود. گیاه شناسی، گیاه متعلق به خانواده علف غلات است. نام علمی: citratus Cymbopogon. بومی جنوب هند و سری لانکا است.
سنبل هندی یکی از ترکیبات محبوب مورد استفاده در تایلند، ویتنام، مالزی، کامبوج، اندونزی بوده و در آفریقا و قاره آمریکا برای آشپزی و دارویی از آن بهره می برند. مطابق شکل، سنبل هندی (Cymbopogon) در توده متراکم رشد می کند و با فوران از پایه ی پیازی محکم با حدود ۱۱ متر عرض و حدود ۳ فوت ارتفاع دارد. برگ های آن سبز روشن و دارای لبه های تیز با ظاهری شبیه به چمن می باشد. در خاک های شنی بارور با آب و هوای گرمسیری با بارش باران های سنگین امکان رشد این گیاه وجود دارد.

خواص درمانی سنبل هندی :

گیاه سنبل هندی دارای روغن های ضروری مفید و متعددی، مواد شیمیایی، مواد معدنی و ویتامین ها است که از لحاظ خواص آنتی اکسیدان و جلوگیری از بیماری شناخته شده اند.
سنبل هندی حاوی ۹۹ کالری در هر ۱۰۰ گرم است با این وجود، کلسترولی در آن وجود ندارد.
• مولفه مواد شیمیایی اولیه در گیاه سنبل هندی Citral یا Lemonal، آلدهید بوده که آلدهید مسئول عطر و بوی منحصر به فرد لیمو آن است و Citral دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی قوی می باشد.
• علاوه بر این، تکه های این گیاه شامل ترکیبات دیگری از روغن های ضروری مانند میرس، citronellol، متیل، heptenone، dipentene، ژرانیول، لیمونن، geranyl استات، نرول، و غیره هستند که این ترکیبات به عنوان ضد محرک، دوای مخمر، حشره، ضد قارچ و ضد عفونی شناخته شده اند.
• برگ و ساقه سنبل هندی در محتوای اسید فولیک بسیار خوب عمل می کند (۱۰۰ گرم برگ و ساقه حدود ۷۵ میکروگرم یا ۱۹ درصد از RDA را دارا می باشد). Folates در تقسیم سلولی و ترکیب DNA مهم است. این گیاه با این خاصیت می تواند به پیشگیری از نقائص لوله عصبی در نوزاد در دوران باروری، کمک کند.
• تکه های سنبل هندی غنی از بسیاری ویتامین های ضروری و ارزشمند مانند اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)، پیریدوکسین (ویتامین B66) و تیامین (ویتامین B1) می باشد. این ویتامین ها برای بدن ضروری به حساب می آید و بدن نیاز خود را به آنها از منابع خارجی جایگزین می نماید.
• علاوه بر این، گیاه های تازه حاوی مقدار کمی از ویتامین های آنتی اکسیدان دار مانند ویتامین C، و ویتامین A هستند.
• تکه های گیاه سنبل هندی، تازه یا خشک، منابع غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، روی، کلسیم، آهن، منگنز، مس، منیزیم و می باشند. پتاسیم بخش مهمی از سلول و مایعات بدن، را تشکیل می-دهد که به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند. منگنز توسط بدن به عنوان یک کوفاکتور برای آنزیم های آنتی اکسیدان، آنزیم سوپراکسید دیسموتاز استفاده می شود.

 

نحوه تهیه و نگهداری سنبل هندی :

در سراسر سال، ساقه سنبل هندی تازه و جوانه های برگ در بازارهای محلی در دسترس می باشد. به طور کلی، برگ های تازه این گیاه برای مصرف در پخت و پز از باغچه حیاط خلوت شخصی برداشت شود به دلیل تازگی و بهتر خواهد بود. اگر مجبورید از فروشگاه های گیاه فروش یا عطاری ها خرید کنید، سنبل هندی تازه و ساقه های با طعم تازه و مانند لیمو با رایحه و عطر گل سرخ انتخاب کنید و به دقت نگاه کنید که برگ های گیاه تغییر رنگ و خال خال زرد نداشته باشد.
بعد از خرید، در خانه برای تمیز کردن این گیاه از آب سرد استفاده نمایید، در هوای خشک نگه دارید و برگ گیاه را از ساقه جدا نمایید، ساقه سنبل هندی در کیسه های زیپ دار قرار دهید و به طور جداگانه در داخل یخچال نگهدارید تا طعم خود را به سایر مواد غذایی ندهد. به این ترتیب، تا ۲-۳ هفته تازه باقی می ماند. همچنین ساقه گیاه را می توانید منجمد کنید که در این صورت برای چند ماه میتوان نگه داشت.
همچنین سنبل هندی خشک و زمینی پودر شده (پودر serehh) می تواند در بازار موجود باشد. از مراکز معتبر تهیه شود. خشک گیاه را باید در ظروف محفوظ از هوا نگه داشته و در یک محل خنک، تاریک و خشک قرار داده شود که در آن برای چند ماه تازه خواهد بود.

 

منبع : مامانم

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *