افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خواب های رنگی با پرتو درمانی مغز

خواب های رنگی با پرتو درمانی مغز

  • در قرن بیستم، محققان دریافتند که اکثریت افراد مورد مطالعه آنها سیاه و سفید خواب می‌بینند،‌در سال ۱۹۴۲ محققان روی دانشجویان دانشگاهی تحقیق کرده و دریافتند تنها ۲۹ درصد از آنها خواب‌های رنگی می‌بینند و در سال ۱۹۵۶ دانشمندان ادعا کردند تنها ۱۵ درصد از خواب‌ها رنگی دیده می‌شوند.

 

 

پرتودرمانی مغز برای درمان انواع سرطان، عوارض جانبی ناخوشایند و آزاردهنده‌ای مانند تهوع،‌سردرد شدید و یا ناشنوایی دارد، اما به تازگی نمونه‌ای نادر از این عوارض جانبی در بیماری مشاهده شده‌است که برای درمان سرطان چشم تحت مداوا قرار داشت.

این مرد ۵۹ ساله استرالیایی در تمام طول عمر خواب‌هایش را به شکل سیاه و سفید می‌دید، اما به محض اینکه پرتودرمانی برای درمان سرطان چشم را آغاز کرد، خواب های او تماما رنگی شدند.

خواب‌های سیاه و سفید این مرد در تمامی مدتی که تحت پرتودرمانی قرار داشت،تبدیل به خواب‌هایی تماما رنگی شده‌بودند اما این اتفاق تنها تا زمانی ادامه داشت که وی تحت درمان بود و به محض توقف درمان،‌ خواب‌های وی دوباره سیاه و سفید شدند.

اگر مفهوم خواب سیاه و سفید برایتان عجیب است، دلیلش این است که احتمالا هنوز جوان هستید. در سال ۲۰۰۸ محققان دانشگاه داندی در اسکاتلند دریافتند داوطلبان ۲۵ ساله یا جوانتر همیشه خواب‌های رنگی می‌بینند و تقریبا هیچ خواب سیاه و سفیدی ندیده‌اند، درحالی‌که احتمال دیدن خواب‌های سیاه و سفید در افراد ۵۵ ساله یا مسن‌تر پنج برابر گروه قبلی بود. به گفته این محققان تنها ۱۲ درصد از افراد همواره خواب‌های سیاه و سفید می‌بینند.

در قرن بیستم، محققان دریافتند که اکثریت افراد مورد مطالعه آنها سیاه و سفید خواب می‌بینند،‌در سال ۱۹۴۲ محققان روی دانشجویان دانشگاهی تحقیق کرده و دریافتند تنها ۲۹ درصد از آنها خواب‌های رنگی می‌بینند و در سال ۱۹۵۶ دانشمندان ادعا کردند تنها ۱۵ درصد از خواب‌ها رنگی دیده می‌شوند.

اما در دهه ۶۰ میلادی همه‌چیز متحول شده و خواب‌های رنگی از خواب‌های سیاه و سفید پیشی گرفتند. در مطالعه‌ای که در سال ۱۹۶۳ به واسطه انجام بازجویی‌هایی دقیق کمی پس از بیداری افراد انجام گرفت، محققان اعلام کردند ۸۲.۷ درصد از افراد خواب رنگی می‌بینند و ۶ سال پس از آن گزارشی دیگر ادعا کرد ۶۹ درصد از افرادی که از مرحله رم خواب بیدار شده‌اند، درحال دیدن خواب‌هایی رنگی بوده‌اند.

دانشمندان فرض را بر این گذاشته‌اند که رایج بودن فیلم‌های سیاه و سفید در قرن بیستم دلیل بی‌رنگ بودن خواب انسان‌ها در آن دوره تاریخی بوده‌است و با افزایش تعداد فیلم‌های رنگی در اواخر دهه ۶۰، الگوی رنگ خواب در افراد نیز دچار تغییر شده‌است.

با این‌همه این فرضیه نمی‌تواند مورد عجیب رنگی شدن خواب بیمار در دوران رادیوتراپی را توضیح دهد. اما این احتمال وجود دارد که قرارگیری در معرض پرتوها باعث افزایش فعالیت‌های مغزی شده و این منجر به رنگی شدن خواب‌های بیمار شده‌است. همچنین پزشکان احتمال می‌دهند التهاب بافت مغزی درنتیجه قرارگیری در معرض پرتوها این اختلال را ایجاد کرده‌است؛ اگرچه بدون انجام اسکن مغزی در حین درمان تمامی این فرضیه‌های غیرقطعی باقی‌خواهند ماند.

 

 

منبع: الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *