افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خواب زیاد در طول روز و این عوارض

635758516770282814

  •  توجه به این‌که ساعات خواب با بالا رفتن سن بیشتر می‌شود، هنوز به طور کامل مشخص نشده که آیا این نشانه وجود بیماری در شما بوده و یا ممکن است شما را مریض کند

 

کیفیت خواب شما، ضامن سلامت شماست. این مسئله نه تنها در میزان هشیاری و تمرکز شما در طول روز بسیار تأثیرگذار است، بلکه در تأمین انرژی مجدد بدن و بازیابی آن و کاهش خطر چاقی و دیابت تا مرگ زودهنگام، نقش مهمی دارد. اما در عین حال خوابیدن زیاد می‌تواند خطر بروز دیابت یا بیماری‌های قلبی و حتی مرگ را در شما افزایش دهد.
به طور کلی افرادی که بیش از ۱۰ ساعت در روز می‌خوابند وضعیت سلامت‌شان نسبت به افرادی که ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابند بدتر است. تقریبا ۳۰ درصد افراد بزرگسال در ایالات متحده در دسته افراد «طولانی‌خواب» قرار دارند. با توجه به این‌که ساعات خواب با بالا رفتن سن بیشتر می‌شود، هنوز به طور کامل مشخص نشده که آیا این نشانه وجود بیماری در شما بوده و یا ممکن است شما را مریض کند. یکی از گزینه‌ها و پاسخ‌های شاخص در این زمینه نشان می‌دهد که خواب زیاد نشانه وجود مشکلاتی برای سلامت شماست.
باید گفت که زیادخوابیدن زیاد همان‌قدر برای سلامت شما مضر است که کم خوابیدن. در اینجا به برخی از مشکلاتی اشاره می‌کنیم که ممکن است به واسطه خواب طولانی با آنها روبه‌رو شوید.
۱.بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی هستید
اگر زیاد می‌خوابید، ممکن است دچار بیماری قلبی شوید. در واقع بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در بسیاری از کشورها محسوب می‌شود و خوابیدن بیش از ۸ ساعت در شبانه‌روز تا ۳۴ درصد خطر مرگ را افزایش می‌دهد. در این میان زنان نسبت به مردان بیشتر می‌خوابند و همین مسئله آنها را بیشتر در معرض خطر پیشرفت بیماری قلبی قرار می‌دهد.
۲.بیشتر با وزن‌تان درگیر هستید
تحقیقات زیادی نشان داده افرادی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، غالبا وزن‌شان بیشتر است، از طرفی بین خواب زیاد و چاقی هم ارتباط نزدیکی وجود دارد. شواهد تنها در همین حد گویای آن است که وقتی افراد چاق می‌شوند، بیشتر به خوابیدن طولانی تمایل پیدا می‌کنند. یکی از نظریه‌ها در این زمینه این است که خوابِ زیاد برابر است با تحرک و ورزش کم. افرادی که به مدت طولانی می‌خوابند اغلب زمان‌های کمتری برای تحرک و ورزش در اختیار دارند. به عبارت دیگر، هرچه بیشتر بخوابید، تحرک کمتری داشته و کالری کمتری می‌سوزانید.
۳.احتمال بروز دیابت در شما زیاد است
خواب زیاد می‌تواند میزان قند خون شما را افزایش دهد. (که در قالب کم شدن میزان خواب خود را نشان می‌دهد.) میزان بالای گلوکز هم یعنی بالا رفتن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲. بار دیگر باید گوشزد کرد که هرچه تحرک کمتر و اضافه‌وزن بیشتر باشد، این خطر بالا خواهد رفت.
۴.مغزتان حالت گیجی بیشتری پیدا می‌کند
نمی‌توانید تمرکز کنید؟ خواب طولانی مزمن تا ۲ سال می‌تواند مغزتان را پیر کرده و انجام کارهای روزانه را برایتان دشوار سازد. در واقع این حقیقت که افرادی که مدت زمان طولانی می‌خوابند در عملکرد‌های ذهنی بیشتر دچار مشکل هستند ناشی از بیدار ماندن آنها در طول شب است. اگر در طول شب چندین بار بیدار می‌شوید، قطعا نتوانسته‌اید عمیق بخوابید و به خواب بیشتری برای برطرف شدن کمبود خواب نیاز دارید.
۵.در معرض خطر مرگ زودهنگام هستید
شاید وحشتناک باشد اما حقیقت دارد. تحقیقات زیادی نشان داده است افرادی که زیادتر از حد معمول و نیاز می‌خوابند بیشتر در معرض مرگ‌های زودهنگام قرار دارند. البته علت دقیق این مسئله هنوز کاملا مشخص نشده اما به احتمال زیاد التهاب نقش مهمی در این میان ایفا می‌کند. باید افزود اگر مشکلاتی نظیر دیابت و بیماری قلبی داشته باشید خطر مرگ شما در سنین جوانی تشدید پیدا می‌کند که آنها هم با خواب زیاد ارتباط مستقیم دارد.
۶.روی خلق و خویتان اثر منفی می‌گذارد
افسردگی و خواب پیوند نزدیکی با هم دارند، البته خیلی راحت می‌توان گفت که کدام‌یک مسبب بروز دیگری است. در اغلب مواقع، افرادی که از افسردگی‌های خاصی رنج می‌برند مدت طولانی‌تری می‌خوابند. خواب طولانی‌تر باعث بدتر شدن افسردگی خواهد شد. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که احساس خستگی و ملال در این وضعیت همواره با شما خواهد بود. از طرفی باید گفت هر کسی که زیاد می‌خوابد و احساس بی‌تفاوتی و بی‌حالی دارد، می‌تواند به لحاظ بالینی افسرده نباشد. در برخی از موارد، کم کردن مدت خواب می‌تواند باعث بهبود وضع روحی‌تان شود.

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *