افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خطرات لوازم آرایشی

وقتی برای پوشاندن لکهای پوستتان از اتوبرونز بدون نیاز به آفتاب استفاده می کنید یا از ترکیبات تقویت کننده و صاف کننده مو استفاده می کنید در هر دو مورد محصولاتی را استفاده نموده اید که حاوی ترکیبات بسیاری  هستند اما آیا این ترکیبات ایمن هستند؟ در این مقاله به بررسی این موضوع میپردازیم و محصولاتی را معرفی میکنیم که ترکیبات شیمیایی کمتری داشته باشند.

sdsd

لخت کننده های مو کراتینه :

کراتینه کردن مو در سالن های زیبایی ظاهری ابریشمی و نرم به موها داده و خشونت و وزی مو را رفع میکند این ترکیبات تحت عنوان فاقد فرمالدیید عرضه می شوند اما محققان ترکیبات شیمیایی مضری چون فرمالدیید را در آنها یافته اند. تماس طولانی با فرمالدهید باعث ایجاد سرطان می شود و تماس مکرر به صورت هر چند ماه یک بار باعث بروز خطراتی در طولانی مدت می شود .

نرم کننده ها و اتوی مو:

نرم کننده ها به شما کمک میکنند که با خشونت و زبری موهایتان مقابله کنید و الکتریسیته ساکن موهایتان را خنثی نمایید.

و نتایج تا استحمام بعدی ماندگارند . اتوی موی فلزی میتواند فر موهای شما را باز کرده و آنها را صاف نماید ولی آرایشگر شما میتواند روشهای کم خطر تری را به شما پیشنهاد کند .

استفاده از رنگ موهای دائم:

تحقیقات در رابطه با سرطان زایی این ترکیبات مورد سوال است و تناقض هایی دارد برخی از مطالعات اظهار میکنند زنان مختصری بیش از مردان مستعد ابتلا به لوکمیا و لنفوم بدنبال استفاده از رنگ مو هستند خصوصا رنگ موی  تیره.

ولی برخی از مطالعات با این نظر مخالفند . اکثر مطالعات ارتباطی بین سرطان سینه و رنگ مو پیدا نکرده اند .

همچنین مطالعات هنوز نتوانسته اند خطرات و شواهدی در رابطه با رنگ کردن مو و عوارض آن بر جنین پیدا کنند . برخی از مراقبین بهداشتی معتقدند بهتر است تا تریمستر دوم یا سه ماهه دوم بارداری از رنگ کردن مو خودداری کنند.

رنگ مو با پایه گیاهی:

رنگ مو با پایه ی گیاهی همانند حنا و سایر رنگهای گیاهی میتوانند باعث تغییر رنگ مو شوند و عوارض رنگ های شیمیایی را نیز ندارند. ولی ایراد آنها این است که  تغییر رنگ دلخواه و جذاب را ایجاد نمیکند و زودتر از رنگ های دائمی محو می شود.

یک راه استفاده از های لایت و مش در سالن آرایش با استفاده از کلاه مخصوص و فویل است در این روش رنگ  به ریشه موها و پوست سر برخورد نمی کند.

لنزهای زیبایی دیوانه کننده:

لنزهای رنگی یا طرح دار دید شما را اصلاح نمیکنند بلکه نگاه شما را متفاوت میکنند اما از استفاده از لنز بدون تجویز پزشک  که در سالن ها یا مغازه ها و اینترنت به فروش میرسد خودداری نمایید .

لنز های تماسی بایستی به سایز مناسب باشد و نیازمند شستشو و مراقبت های خاص است حتی اگر برای زمانی کوتاه استفاده شود.

در صورتی که از لنز خود خوب مراقبت نکنید در ریسک ابتلا به آسیب چشم و عفونت های چشمی قرار گرفته و دچار کاهش دید می شوید .

لنزهای طبی رنگی و نیازمند نسخه :

در صورتی که احساس میکنید مادر طبیعت به چشمهایتان رنگ دلخواهی نداده میتوانید با مراجعه به متخصص چشم لنز به رنگ دلخواه را درخواست و تهیه نمایید .

حتی در صورتی که دید دقیقی دارید باز هم بایستی قبل از تهیه لنز معاینه شوید و فقط لنز نسخه شده توسط پزشک را تهیه کنید به این ترتیب مانع از آسیب چشمهایتان می شوید.

سرم های مژه نیازمند نسخه پزشک:

latisse  از محصولاتی است که موقتا باعث بلند شدن و پرپشتی مژه های   شما میشود این سرم بایستی روزانه تا ۴ماه به خط رویش مژه های فوقانی زده شود و برای رویت نتیجه ۴ ماه زمان لازم است .شما ممکن است دوست داشته باشید مژه های بلند و دائمی داشته باشید ولی بایستی بدانید بدلیل عوارض که برخی از آنها دایمی هستند این امکان را ندارید .

این دارو میتواند موجب تیرگی پوست اطراف ناحیه مورد استفاده و باعث تیره شدن اطراف عنبیه یا بخش رنگی چشم شما و ایجاد آیریت یا آسیب  و التهاب چشمی شود .

استفاده از اکستنشن مژه:

مژه مصنوعی یا اکستنشن میتواند بلندی دلخواه را به مژه های شما بدهد بدوناینکه نیاز به استفاده از دارو باشد  ولی این بدین معنا نیست که مژه مصنوعی بی خطر است چسب مژه میتواند باعث تحریک پلک های شما و ایجاد واکنش آلرژیک شود در رابطه با مژه های مصنوعی دایم  توجه داشته باشید که خطرات زیادی دارند زیرا رنگ موجود درآنها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید نشده است .

هیدروکینون :

ترکیبی است روشن کننده پوست که پزشک شما برایتان نسخه می کند یا در کرم هایی با درصد کمتر بدون نیاز به نسخه در بازار موجود است .

متخصصین پوست آن را جهت رفع کک و مک یا لک های تیره پوست تحت عنوان ملاسما تجویز میکنند . استفاده بیش از اندازه از هیدرو کینون باعث از دست رفتن رنگ پوست میشود مطالعات حیوانی ارتباط آن را با سرطان زایی نشان داده اند ولی میزان خطر در انسان نامعلوم است . دانشمندان در حال مطالعه بر روی ایمنی این ترکیب هستند.

 لیزر های لایه بردار:

لیزرهایی هستند که لایه فوقانی و مرده پوست را برمیدارند این کار توسط متخصصین پوست انجام میگیرد میتواند کک و مک و لک های پوستی را بدون نیاز به استفاده طولانی از لایه بردارها کمرنگ و محو کند ولی درد و هزینه و ریسک پایینی از نظر ایجاد اسکار دارد .

استفاده از سولاریوم :

ممکن است از نظر سالن های دارای سولاریوم این عمل بدون عارضه باشد ولی استفاده مداوم از سولاریوم باعث افزایش ریسک ملانوم که یکی از کشنده ترین سرطان های پوست است میشود .

از طرف دیگر امواج  uvaباعث ایجاد چروک و کک و مک و پیری زودرس میشود .اگر چه پوست برونزه از نظر شما زیباست ولی برونزه شدن به معنای آسیب پوست شماست .

ترکیبات برونزه کننده بدون نیاز به آفتاب :

این ترکیبات حاوی دی هیدروکسی آستون یک رنگ افزودنی که با آمینواسیدهای سطح پوست واکنش نشان داده و موقتا پوست را برونزه میکنند . دی هیدروکسی استون یک ترکیب مورد تاییدFDA جهت مصارف موضعی و خارجی  قرار گرفته است

اما در اسپری های برونزه کننده تجاری کاربردی ندارد .

استفاده از این اسپری ها باعث استنشاق این ذرات یا ورود آنها به داخل چشم میشود . در صورتی که از اتوبرونز استفاده نموده ایید حتما از ضد آفتاب استفاده نمایید.

تزیین ناخن در سالن های آرایشی:

محصولات مانیکور مورد استفاده در سالن های زیایی حاوی طیف وسیعی از مواد شیمیایی شامل فرمالدیید-استون-فتالات-و تولوئن است که بوی آنها میتواند باعث آسیب پوست چشم و مخاط بینی و مجاری تنفسی شود این واکنش ها و عوارض بیشتر در مانیکور کارها دیده می شود .

مانیکور و پدیکور میتوانند باعث آسیب و عفونت های قارچی و باکتریال ناخن شوند خصوصا اگر لوازم به خوبی استریل نشده باشند.

کاهش ریسک :

ابتدا از نظافت و تمییز بودن سالن و لوازم آن مطمئن شوید و در صورتی که به نظافت آن و استریل کردن لوازم  شک دارید سالن را ترک نمائید و در صورت وجود بریدگی و زخم در ناحیه پدیکور از مراجعه به سالن خودداری نمایید.

فتالات:

فتالات ترکیب شیمیایی است که باعث انعطاف پذیری ترکیب می شود این ترکیب در اسباب بازیها و بسته بندی های غذا برخی محصولات زیباییشامل پولیش ناخن شامپو و صابون یافت می شود .

دو مطالعه نشان داده است تماس با فیتالات در دوران حاملگی ممکن است موجب ناهنجاری در جنین پسر شود که شامل :

کاهش سطح هورمونی و کوچک بودن سایز اندام تناسلی است . ولی  FDA  معتقد است که هنوز شواهد کافی در این مورد و مخاطره سلامتی انسان یافت نشده است.

محصولات فاقد فتالات :

درصورتی که در مورد فتالات نگران هستید بدنبال محصولات فاقد فتالات باشید.

ترکیبات محصول شامل دی بوتیل فتیلات-دی متیل فتیلات – دی اتیل فتیلات بر روی لیست ترکیبات باشید .

بایستی مطلع باشید فتالات در بسیاری از مواد مورد استفاده اعم از شوینده ها و بسته بندی های غذا و… در زندگی روزمره وجود دارند .

ولی به طور کلی استفاده از ترکیبات آرایشی فاقد فتالات تا حدود زیادی مواجهه شما را کاهش می دهد.

پارابن ها:

این ترکیبات از شایعترین ترکیبات موجود در لوازم آرایشی  و مرطوب کننده ها و محصولات مو هستند .

یک مطالعه رابطه پارابن با سرطان سینه را نشان داده است ولی به معنای قطعیت ارتباط پارابن با سرطان نمی باشد در برخی مطالعات میزان پارابن با سرطان پوست مرتبط است.

آیا لوازم آرایشی تاریخ انقضا دارند؟

در صورتی که مدت زمان طولانی است که از سایه براق ودرخشانتان استفاده میکنید نگهدارنده های موجود در لوازم آرایشیتان با گذشت زمان شکسته شده و به باکتری ها اجازه تکثیر میدهد  پس سایه تان را دور بیندازید .

متخصصین زمان های زیر را طبق کتب نام برده اند:

کرم های آرایشی : ۱ سال

سایه و ترکیبات پودری : ۲ سال

رژ لب : ۱ سال

ریمل : ۳-۴ ماه

در صورتی که سابقه عفونت چشمی داشته اید لوازم آرایش چشمی تان را زود به زود تعویض نمائید .

آیا لوازم آرایشی مینرال بهتر هستند؟

ترکیبات مینرال مواد محرک و آلرژن  و نگهدارنده ی کمتری نسبت به سایر ترکیبات آرایشی  دارند .

ولی باز هممیتوانند حاوی ترکیبات آلرژن باشند لذا افراد با پوستهای حساس بایستی از ترکیبات با نگهدارنده و آلرژن کمتر استفاده نمایند اگرچه ترکیبات مینرال حاوی ترکیبات ضد آفتابی چون تیتانیوم دی اکساید یا زینک اکساید هستند ولی برای محافظت در مقابل آفتاب نبایستی صرفا به آنها تکیه کرد و بهتر است علاوه بر آنها از ترکیبات ضد آفتاب استفاده نمایید .

ایمنی ضد آفتاب :

ترکیبات ضد آفتاب سالهاست که مورد استفاده قرار گرفته است و ایمن در نظر گرفته میشود .

خطر اصلی زمانی است که از ضد آفتاب با فاکتور محافظتی بسیار  پایین استفاده شود .

برای حفاظت از پوستتان از ترکیبات ضد آفتاب وسیع الطیف استفاده نمایید که هر دو اشعه مضر یعنی UVA-UVB

راپوشش دهد و فاکتور حفاظتی ۳۰ و بیشتر داشته باشد تا از سرطان پوست و پیری پوست پیشگیری نماید .

دکتر عباس خیرخواه متخصص پوست و مو

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *