افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خطرات تری گلیسیرید بالا در افراد مبتلا به قند خون

  •  بنا به مطالعات، سطوح کلسترول خوب یا اچ دی ال پایین و تری گلیسیرید بالا، با توجه به استعداد ژنتیکی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.

 

 سطح تری گلیسیرید طبیعی زیر ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر است. مرز خطر تری گلیسیرید ۱۵۰ تا ۱۹۹ میلی گرم در دسی لیتر است. عدد ۲۰۰ تا ۴۹۹ میلی گرم در دسی لیتر، سطح بالا و عدد ۵۰۰ میلی گرم در دسی لیتر، سطح بسیار خطرناک تری گلیسیرید را نشان می دهد.

علل بسیاری برای سطوح بالای تری گلیسیرید در مبتلایان به دیابت ذکر شده است که در اینجا لیستی از آنها آورده می شود:

کنترل ضعیف دیابت نوع ۲: زمانی که دیابت به خوبی تحت کنترل نیست، شما به احتمال زیاد دارای سطوح بالای قند خون و انسولین در بدن هستید. انسولین به تبدیل گلوکز به گلیکوژن و در نهایت ذخیره گلیکوژن در کبد کمک می کند. زمانی که گلیکوژن بیش از حد در کبد اشباع شود، وارد جریان خون شده و منجر به افزایش چربی بدن و افزایش تری گلیسیرید می شود.

مصرف کالری بیشتر: کالری اضافی از راه غذا در سلول های بدن به عنوان تری گلیسیرید ذخیره می شود.

مصرف کربوهیدرات بالا: مصرف کربوهیدرات های ساده منجر به افزایش سطح گلوکز شده و از راه روده ها در داخل جریان خون جذب می شود. گلوکز اضافی می تواند منجر به افزایش تری گلیسیرید گردد.

چاقی: چاقی لزوما تضمین کننده سطوح بالای تری گلیسیرید نیست اما یک ارتباط قوی بین افزایش بیش از حد دور کمر و سطح بالای تری گلیسیرید وجود دارد.

مقاومت به انسولین: مقادیر بالای تری گلیسیرید یکی از علایم ابتلا به مقاومت به انسولین است. بدین معنا که بدن شما نمی تواند از انسولین استفاده کند ( هورمونی که قند خون را کنترل می کند). هنگامی که انسولین نتواند عملکرد خود را انجام دهد، گلوگز وارد سلول ها نمی شود. به همین دلیل مقادیر قند خون افزایش می یابد و در نهایت موجب بروز دیابت نوع ۲ می شود.

نارسایی کلیه: خطر نارسایی مزمن کلیه در مبتلایان به دیابت افزایش می یابد. نارسایی کلیوی باعث مشکلات تنظیم چربی خون و در نتیجه سطوح بالای تری گلیسیرید خواهد شد. نارسایی کلیه همچنین باعث وخیم تر شدن مقاومت به انسولین می شود.

ژنتیک: مشکل بالا بودن سطح تری گلیسیرید می تواند در خانواده ژنتیکی باشد. اگر اینطور باشد، اعضای خانواده تحت تاثیر رسوب چربی زرد در زیر پوست قرار می گیرند. بنا به مطالعات، سطوح کلسترول خوب یا اچ دی ال پایین و تری گلیسیرید بالا، با توجه به استعداد ژنتیکی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.

سطوح پایین هورمون تیروئید: اختلالات تیروئید به نظر می رسد شیوع بالاتری در افراد مبتلا به دیابت داشته باشند. شایع ترین اختلال، کم کاری تیروئید است. اگر شما دچار تری گلیسیرید و کلسترول بالا هستید، ممکن است از کم کاری تیروئید رنج ببرید. با پزشک خود در مورد این اختلال صحبت کنید. درمان کم کاری تیروئید به کاهش سطح تری گلیسیرید کمک می کند.

مواد غذایی خاص: غذاهای خاص به نظر می رسد سطح تری گلیسیرید را در برخی افراد بالا ببرد. قندهای ساده، غلات فراوری شده و تصفیه شده، الکل، غذاهای پرچرب همراه با اسیدهای چرب اشباع و ترانس از این دست هستند./

منبع : بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *