افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خشکی پوست در پاییز و راه جلوگیری از آن

  • از جمله مهم ترین مواد مغذی در جلوگیری از بروز خشکی پوست ویتامین c است. با توجه به نقش این ویتامین در ساخت پروتئین های پوست، کمبود آن منجر به خشکی پوست می شود.

 

بر اساس اعلام مرکز تحقیقات سالک دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هوای سرد و خشک زمستانی باعث ترک خوردگی، خارش، قرمزی، سائیدگی و در صورت عدم معالجه به بروز زخم و آسیب های جدی پوست می شود.

بالا رفتن سن، تغذیه و سبک زندگی، جنسیت و استعمال دخانیات نیز از دیگر عوامل موثر در خشکی پوست به شمار می رود که می توان با اتخاذ راهکارهای مناسب از بروز این عارضه بر روی پوست جلوگیری کرد.

نوشیدن هشت لیوان آب در طی روز، اجتناب از دوش گرفتن با آب داغ به مدت طولانی، استفاده از صابون های گلیسیرین دار، استفاده از کرم های مرطوب کننده و حفظ رطوبت محل زندگی از جمله راهکارها در پیشگیری از خشکی پوست در این فصل به شمار می رود.

اثر ویتامین ها در خشکی پوست

از جمله مهم ترین مواد مغذی در جلوگیری از بروز خشکی پوست ویتامین c است. با توجه به نقش این ویتامین در ساخت پروتئین های پوست، کمبود آن منجر به خشکی پوست می شود.

ویتامین C موجب افزایش جذب آهن و ویتامین E  می شود کمبود هر یک از این مواد مغذی منجر به خشک شدن پوست خواهد شد. برای جلوگیری از خشکی پوست به ویژه در فصل های خشک یا سرد سال مصرف مرکباتی همچون پرتقال، نارنگی، لیموترش، گریپ فروت توصیه می شود.

ویتامین A نیز محافظ پوست در برابر خشکی است. در صورتی که کمتر از مقدار نیاز مصرف شود موجب پوسته پوسته شدن، خشکی، و حتی خارش پوست می گردد. منابع ویتامین A  در جگر، کره، زردی تخم مرغ، هویج، کدو حلوایی می باشد.

کمبود ویتامین E نیز موجب خشکی پوست می شود. این ویتامین نیز محلول در چربی و دارای اثرات ضد پیری است. این ویتامین حافظ ویتامین های A و C در بدن می گردد و از بافت چربی پوست نیز محافظت می کند این ویتامین در جوانه گندم، کلیه روغن های مایع و دانه های روغنی یافت میشود. کمبود برخی از مواد معدنی مانند آهن و روی نیز منجر به تغییر ساختمان پوست و کم آبی آن می گردد.

برای پیشگیری از فقدان آهن، مصرف جگر، انواع گوشت، کنجد، کلم، عدس و زرده تخم مرغ توصیه می شود. روی نیز به میزان فراوان در فرآورده های دریایی، انواع ماهی، میگو، نخود سبز و عدس وجود دارد.

منبع : بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *