افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خانم ها مراقب این نشانه های سرطان زا در خودتان باشید(۲)

خانم ها مراقب این نشانه های سرطان زا در خودتان باشید(۲)

1430078646-111811-2

 

با توجه به جنسیت زن و مرد و تغییر داشتن بعضی اندام ها و اعضای بدن در زنان نسبت به مردان یک سری بیماری ها مانند سرطان در زن و مرد فرق دارد و گاهی برخی مختص زنان و برخی مختص زنان می باشد در قسمت اول به برخی نشانه های سرطان در زنان پرداختیم در این مطلب به ادامه ، مطلب خانم ها مراقب این نشانه های سرطان زا در خودتان باشید(۲)  می پردازیم .

سرطان سینه دیگر مثل ۲۰ سال پیش نیست. به واسطه بالارفتن آگاهی عمومی، تشخیص زودتر بیماری و پیشرفت‌هایی که در زمینه درمان آن صورت گرفته، تعداد کسانی که از این بیماری نجات پیدا می‌کنند بسیار افزایش پیدا کرده است .
۴.تغییرات پوستی .
تغییر در اندازه٬ شکل یا رنگ خال‌ها یا سایر لکه‌ها نشانه‌ی شایع سرطان پوست است. پس بهتر است برای یک چک-آپ کلی یا نمونه برداری به پزشک مراجعه کنید.
۵.وجود خون در ادرار یا مدفوع 
اگر دیدید بخشی از بدن‌تان دچار خونریزی شده که در حالت طبیعی این طور نبود٬ خصوصا اگر خونریزی بیش از یک تا دو روز طول کشید حتما با پزشک مشورت کنید.
مدفوع خونی اغلب به خاطر بواسیر رخ می‌دهد٬ اما ممکن است نشانه‌ی سرطان روده هم باشد و ادرار خونی هم معمولا نخستین نشانه‌ی سرطان مثانه یا کلیه است.
۶.تغییرات در غدد لنفاوی
رشته‌ها یا غدد لنفاوی در واقع غده‌هایی کوچک و لوبیاشکل در سرتاسر بدن هستند. اکثر تغییرات در آنها به خاطر عفونت‌های شایعی رخ می‌دهد. اما برخی سرطان‌ها از جمله سرطان خون و لنفوم می‌تواند منجر به تورم غدد لنفاوی شود. اگر در هر نقطه از بدنتان دچار تورم یا برآمدگی خاصی شدید که یک ماه یا بیشتر طول کشید٬ حتما به پزشک مراجعه کنید.
۷.مشکل در بلعیدن غذا
اگر هرازگاهی در بلعیدن غذا دچار مشکل شدید٬ اصلا لازم نیست نگران شوید. اما اگر این قضیه به وفور رخ داد٬ خصوصا اگر با استفراغ و کاهش وزن همراه بود٬ پزشک برای شناسایی علائم سرطان گلو یا معده باید شما را معاینه کند. او با آزمایش گلو و رادیوگرافی علائم شما را بررسی خواهد کرد. طی آزمایش٬ شما مایع مخصوصی می‌نوشید که باعث می‌شود گلویتان در برابر اشعه ایکس مقاومت کند.
۸.کاهش وزن بدون هیچ تلاشی
اکثر زنان آرزو دارند که وزنشان به طور معجزه آسایی کم شود. اما کاهش ۵ کیلوگرم وزن یا بیشتر بدون هیچ تغییری در رژیم غذایی یا انجام ورزش خاص می‌تواند نشانه ی وجود یک مشکل باشد.
بسیاری از کاهش وزن‌هایی که ناخواسته رخ می‌دهد نشانه‌ی سرطان نیست. اغلب آنها به خاطر استرس یا تیروئید شما رخ می‌دهد اما می‌تواند نشانه‌ی سرطان لوزالمعده هم باشد. همچنین احتمال سرطان معده و ریه هم وجود دارد.
ممکن است پزشکتان آزمایش‌های زیادی از جمله آزمایش خون و آزمایش‌های عکسبرداری مثل سی-تی اسکن را برای شناسایی این مشکل تجویز کند.
۹.سوزش معده
خوردن غذای زیاد٬ الکل یا استرس (یا همه ی این ها با هم) می تواند به سوزش معده‌ی شدیدی بیانجامد. متخصصان توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید این علائم بهتر یا رفع شود حدود یک تا دو هفته رژیم غذایی‌تان را عوض کنید.
اگر این کار فایده نداشت٬ با پزشکتان مشورت کنید. سوزش معده‌ای که از بین نمی‌رود یا بدتر می‌شود می‌تواند نشانه‌ی سرطان معده٬ گلو یا تخمدان باشد.
۱۰.تغییرات دهانی
اگر سیگار می‌کشید٬ پس باید انتظار لکه‌های سفید یا قرمز روشن را داخل دهان یا روی لب‌های خود داشته باشید. هر دوی این‌ها می‌تواند نشانه‌ی سرطان دهان باشد. بنابراین سعی کنید با مراجعه به پزشک یا دندانساز٬ آزمایش و درمان‌های لازم را انجام دهید.
۱۱.خستگی
بسیاری از زنان٬ همیشه خسته‌اند چرا که زندگی پر جنب و جوش و شلوغی دارند. اما خستگی مفرطی که خیلی دیر از بین می‌رود اصلا طبیعی نیست.
اگر خستگی مفرط شما هیچ وقت بهتر نمی‌شود یا علائم دیگری هم دارید٬ مثل وجود خون در مدفوع٬ حتما با پزشکتان صحبت کنید. پزشک در این ارتباط درباره‌ی سابقه‌ی بیماری از شما سوالاتی پرسیده و آزمایش خون برایتان تجویز خواهد کرد تا انجام دهید.
۱۲.سرفه
اکثر سرفه‌ها ظرف ۳ تا ۴ هفته خودشان خوب می‌شوند. اما اگر سرفه‌هایتان بیشتر از این مدت طول کشید٬ خصوصا اگر سیگاری هستید یا مشکلات تنفسی دارید٬ به هیچ وجه آن را پشت گوش نیاندازید. اگر سرفه شما با خون همراه است٬ به پزشک مراجعه کنید. سرفه٬ یکی از علائم شایع سرطان ریه محسوب می‌شود.
۱۳.درد
سرطان درد زیادی با خود به همراه ندارد. اما دردهای مزمن و طولانی می‌تواند نشانه‌ی سرطان استخوان٬ مغز یا سایر سرطان‌ها باشد. اگر دردهایی دارید که بیش از یک ماه یا بیشتر ادامه داشته حتما با پزشکتان درباره‌ی آن صحبت کنید.
۱۴.درد شکم و افسردگی
این مورد بسیار نادر است اما درد شکم به اضافه‌ی افسردگی می‌تواند نشانه‌ی سرطان لوزالمعده باشد. آیا جای نگرانی است؟ تا وقتی که سابقه سرطان لوزالمعده در خانواده‌تان وجود نداشته باشد چندان جای نگرانی نیست.

پزشکین : خانم ها مراقب این نشانه های سرطان زا در خودتان باشید(۲)

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *