افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خاصیت های شگفت انگیز گیاه خرنوب

  • خرنوب میوه درختی با همین نام (درخت خرنوب) است که از ۴۰۰۰ سال پیش در یونان باستان بعنوان شیرین کننده غذا و شیرینی جات و دارو استفاده می شود. خواستگاه این گیاه سواحل یونان، ایتالیا و ترکیه می باشد.

 

خرنوب چیست، چه خواصی دارد و روش مصرف خرنوب

رنگ میوه قهوه ای شفاف و سطح خارجی آن مسطح و قوسی شکل می باشد. میوه طعم بسیار شیرین شبیه عسل دارد. و در داخل آن ۱۲ تا ۱۶ دانه بسیار سخت شبیه عدس دیده می شود . درخت خرنوب را می توان از طریق دانه ها تکثیر کرد اما حدود ۸ سال میوه نخواهد داشت.

خرنوب میوه درختی با همین نام (درخت خرنوب) است که از ۴۰۰۰ سال پیش در یونان باستان بعنوان شیرین کننده غذا و شیرینی جات و دارو استفاده می شود. خواستگاه این گیاه سواحل یونان، ایتالیا و ترکیه می باشد.
میوه خرنوب به رنگ قهوه ای و به شکل کشیده با طول ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر و عرض ۳ تا ۵ سانتیمتر است. درون آن از دانه های قهوه ای و شیره خشک طلایی رنگ تشکیل شده است.

در دایره المعارف غذاهای سالم جهان “Encyclopedia of Healing Foods,” ذکر شده در قرن ۱۹ در انگلستان به خوانندگان موسیقی توصیه می شده برای کمک به بهبود وضعیت تارهای صوتی و حفظ سلامت و پاک شدن حنجره از بیماریها “خرنوب” بجوند.
استفاده از خرنوب و فرآورده های آن تا کنون در کشورهای اروپایی و آمریکایی رایج بوده و در بازار بصورت: پودر- چیپس – شراب – شیره و قرصهای رژیمی عرضه می شود همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بعنوان یک مرجع قابل اعتماد جهانی، مفید بودن استفاده از آن را بعنوان یک ماده غذا یی و خوراکی تایید کرده است.
در ایران نیز میوه خرنوب و فرآورده های آن به تازگی به بازار عرضه می شود.

شما میوه خرنوب را زمانی که کاملا خشک شده است می توانید استفاده کنید. کسانیکه از خرنوب در رژیم غذایی خود استفاده کرده اند بصورت محسوس در آزمایشهای خود افزایش اسپرم و حرکت اسپرمها ، بهبود وضعیت گوارش و کاهش اضافه وزن خود را مشاهده کرده اند. همچنین خرنوب در درمان آلرژیهای تنفسی و درمان سرفه موثر است.
خرنوب طبیعت سرد و خشک دارد و قسمت مورد استفاده : میوه و دانه است

خواص درمانی خرنوب

منبع غنی از انواع ویتامین های گروه B به ویژه B1
ادرار آور
مفید در درمان سرفه
مفید در درمان تنگی نفس
خلط آور
از بین برنده تورم ریه
مفید در درمان اسهال
اشتها آور
مفید در کاهش خطرابتلا به بیماریهای قلبى عروقى
مفید در کاهشLDL و بهبود وضعیت HDL
یکی از بهترین ها در کاهش استرس
مفید در افزایش اسپرم و افزایش تحرک اسپرم

خرنوب باعث افزایش میل جنسی، بهبود مورفولوژی و تعداد اسپرم و افزایش توان حرکت اسپرمها می شود. تجربه و آزمایشات نشان داده مصرف ۹ تا ۱۲ کیلوگرم خرنوب در طول ۳ الی ۴ ماه اثر شگفت انگیزی بر باروری آقایان بجا گذاشته است.

 روش مصرف خرنوب

ادرار آور : مقداری خرنوب را خرد کرده دانه ها را جدا کنید و سپس یک قاشق مرباخوری را به همراه یک لیوان آب شب موقع خواب خیس کرده و صبح ناشتا صاف کرده و میل نمایید.

مفید در درمان سرفه : مقداری خرنوب را پس از جدا سازی از دانه ها آسیاب کرده و یک قاشق مرباخوری را هر وعده به همراه یک فنجان آب گرم میل نمایید.

اشتها آور : مقداری خرنوب را آسیاب کرده یک قاشق مرباخوری قبل از صبحانه به همراه یک لیوان شیر و یک قاشق غذاخوری عسل میل نمایید.

مفید در کاهش LDL و بهبود وضعیت HDL ، مفید در کاهش خطر ابتلا به بیماریهاى قلبى عروقى : امروزه مصرف کنندگان آگاه به سلامتى خود، بطور فزایندهاى دریافته اند که مواد غذایى با فیبر بالا به یک رژیم متعادل کمک می کند فیبر دانه خرنوب به افزایش میزان فیبر در مواد غذایى هر روزه کمک مینماید.

بعلاوه با وجود توانایى کاهش کلسترول و توانایى داشتن فعالیتهاى آنتى اکسیدانى، فیبر نامحلول رژیمى حاصل از پالپ دانه خرنوب، بعنوان یک ترکیب افزودنى، تولید کنندگان مواد غذایى را در سرمایه گذارى روى توجه مصرف کنندگان به سلامتى و صحت خود کمک مینماید.

مدارک علمى قوى وجود دارد که پیشنهاد مینماید رژیم غنى از فیبر میتواند خطر بیماریهاى قلبى عروقى را کاهش دهد. در دو مطالعه اخیر مشخص شد که فیبر خرنوب داراى اثر مثبت روى میزان کلسترول انسان دارد، بویژه کاهش میباشد.

LDL/HDL  و به همان میزان بهبود نسبت LDL برخلاف برخى دیگر از فیبرهاى رژیمى، فیبر خرنوب حاوى پلى فنولهاى محلول و نامحلول در آب میباشد که داراى فعالیت آنتى اکسیدانى طبیعى قابل توجهى بوده و میتوانند تعادل مناسبترى بین رادیکالها و آنتى اکسیداﻧﻬا برقرار نمایند.

مفید در درمان اسهال : دانه های داخل خرنوب را پس از خارج کردن آسیاب کرده در زمان نیاز یک قاشق مرباخوری به همراه یک فنجان آب گرم میل نمایید.

مفید برای رژیم درمانی: اگر شما از طرفداران شیرینی های قندی، تارتها، شکلات، میلک شیک و انواع نوشیدنیهای شیرین هستید هنوز هم از خوردن آنها می توانید لذت ببرید.

خواص خرنوب

بیشترین استفاده خرنوب در صنایع غذایی است زیرا یک جایگزین عالی برای کاکائو ، شکلات و مواد قندی برای کسانیست که در رژیم غذاییشان می بایست قند را حذف کنند زیرا:

-دارای مقدار زیادی فیبر است
–  سرشار از آنتی اکسیدان است
– کمتر از ۱% قند و چربی دارد
– کافئین ندارد
– فاقد گلوتن است
– دو برابر کاکائو کلسیم دارد
–  موثر برای درمان بسیاری از بیماریها است

اگر بخواهید از خرنوب در شیرینی پزی بعنوان جایگزین شکلات کنید می توانید با یک نسبت مساوی آنرا بکار ببرید. مثلا اگر قبلا ۱۰۰ گرم شکلات یا شیرینی استفاده می کردید حال می توانید از ۱۰۰ گرم خرنوب بعنوان جایگزین استفاده کنید.
برای اینکار باید خرنوب را با پوست بطور کامل آسیاب و پودر کنید. ممکن است آسیاب خانگی شما نتواند دانه های سخت خرنوب را خورد کند در این صورت دانه ها را از خرنوب جدا کنید. همچنین اگر به قطعات درشت تری برای تزئین یا شیرینیتان نیاز دارید می توانید خرنوب را رنده کنید.
اگر شما به لاکتوز موجود در لبنیات حساسیت دارید و نمی توانید در تهیه بستنی و شیرینی هایتان از آنها اسنفاده کنید خرنوب جایگزین مناسبی می تواند برای شما باشد. برای آشنایی بیشتر می توانید به قسمت غذاهای سلامتی ما مراجعه کنید تا با طرز تهیه انواع شیرینی و بستنی و شیک با استفاده ازخرنوب آشنا شوید.

شیره خرنوب

خرنوب در تهیه بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو کاربرد دارد. محصولاتی آرایشی که در آنها از خرنوب استفاده شده با عنوان C.siliqua که نام علمی شیره خرنوب است برچسب خورده اند.

شیره خرنوب از دانه آن بدست می آید که ۳۵% آنرا تشکیل می دهد.

همچنین بسیاری از کارخانجات مواد غذایی در محصولات گوشتی تولید شده، سالادها، کنسروها و کمپوتها بعنوان بهبود دهنده و طعم دهنده ارگانیک استفاده می کنند.

خرنوب منبع سرشار از ویتامینها و مواد معدنی است.

ویتامینهای موجود در خرنوب شامل:

A
B-2
B-3
B-6

خرنوب دارای این مواد معدنی می باشد:

مس
کلسیم
منگنز
پتاسیم
منیزیم
فلز روی
سلنیوم
همچنین خرنوب از مقدار زیادی فیبر، پکتین و پروتئین تشکیل شده است.

طرز تهیه جوشانده:

مواد لازم:  ۱ـ نیم لیتر آب بدون کلر(ترجیحا آب چشمه و یا آب معدنی) ۲ـ  هفت عدد خرنوب که کاملا شسته و تمیز کرده اید. ۳ـ یک ظرف برای تهیه (ترجیحا شیشه ای پیرکس، چینی و یا استیل)

طرزتهیه:
تعداد ۷ عدد خرنوب (تمام  خرنوب درسته با غلاف و دانه ها) را به چهار یا پنچ قسمت شکسته و داخل نیم لیتر آب در حال جوش بریزید ،درب ظرف را گذاشته و با شعله ملایم ۳ دقیقه بجوشانید.پس از اتمام زمان جوشیدن(۳ دقیقه) شعله را خاموش کنید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه در همان حال با در بسته بماند. پس از اتمام زمان ۲۰ دقیقه با قاشق تکه های خرنوب را از جوشانده خارج کنید.
و جوشانده را دو قسمت کرده و نصف آن را صبح ناشتا و نصف دیگر را شب قبل از خواب میل کنید.این کار را به مدت یک هفته مداوم انجام دهید،پس از اتمام هفته اول به مدت ۳ ماه هر شب قبل از خواب به اندازه یک لیوان بنوشید.در ماههای بعد نیز هر از گاهی استفاده نمایید.

تذکر:
ـ داروی های دکتر را به هیچ عنوان قطع نکنید و همزمان از خرنوب به عنوان درمان کمکی استفاده نمایید.
ـ لطفا زمان های جوشیدن و دم کردن را دقیقا رعایت نمایید.

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *