افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خار استخوانی از علائم تا تشخیص و درمان آن

خار استخوانی از علائم تا تشخیص و درمان آن

download (1)

یکی از بیماری های استخوانی خار استخوانی می باشد که در اصطلاح پزشکان به آن استئوفیت می گویند در این مطلب به خار استخوانی از علائم تا تشخیص و درمان آن اشاره می کنیم .

خار استخوانی را استئوفیت نیز می گویند و اغلب جایی که استخوان ها به یکدیگر می رسند (در ناحیه مفاصل) تشکیل می شوند. خارهای استخوانی همچنین روی استخوان های ستون فقرات می توانند ایجاد شوند.

علت اصلی ایجاد خارهای استخوانی، فرسایش و سایش استخوان ها در اثر بیماری استئوآرتریتاست.

در بیشتر موارد خارهای استخوانی علامتی ندارند و تا سال ها معلوم نمی شوند. خار استخوانی ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد.

درمان خار استخوانی بستگی به محل قرار گیری آن در بدن و نحوه تأثیر آن بر سلامتی شما دارد.


علائم خارهای استخوانی

بیشتر خارهای استخوانی علامتی ایجاد نمی کنند. در اغلب موارد هم شما متوجه نمی شوید خار استخوانی دارید، تا اینکه طی عکسبرداری با اشعه ایکس از بدن به دلیل یک بیماری دیگر، خار استخوانی مشخص می شود.

ولی در برخی موارد، خارهای استخوانی باعث درد و کاهش حرکت مفصل می شوند.

علائم خاص خارهای استخوانی بستگی به محل قرارگیری آن ها در بدن دارد، مانند:

۱- زانو: خارهای استخوانی زانو، باز و بسته کردن و نیز خم شدن پا از ناحیه زانو را سخت و دردناک می کند. این زوائد استخوانی روی استخوان ها و تاندون هایی که باعث می شوند زانو به طور یکنواخت و به آرامی کار کند، تأثیر می گذارند.

وقتی که در استئوآرتریت، غضروف انتهای استخوان ها در ناحیه مفصل از بین می رود، بدن سعی می کند این کمبود را با ایجاد خارهای استخوانی در نزدیکی محل آسیب دیده، جبران کند

۲- ستون مهره ها (ستون فقرات): خارهای مهره های ستون فقرات، فضای قرار گرفتن نخاع (کانال نخاع) را تنگ می کنند. این زوائد استخوانی روی نخاع و ریشه اعصاب ستون فقرات فشار وارد می کنند و گاهی اوقات باعث ضعف یا بی حسی دست ها و پاها می شوند.

۳- مفصل بین ران و باسن: خارهای استخوانی مفصل ران باعث ایجاد درد موقع حرکت دادن این مفصل می شوند، هر چند که گاهی اوقات این درد مربوط به زانوی شماست. بسته به محل قرار گرفتن خارها، آن ها می توانند دامنه حرکت مفصل ران را کم کنند.

۴- شانه: خارهای استخوانی شانه باعث سایش عضلات و تاندون هایی می شود که حرکات شانه را کنترل می کنند. این سایش باعث ورم تاندون (تاندونیت) و پارگی در قسمت ماهیچه گرداننده شانه می شود.

۵- انگشتان دست: خارهای استخوانی به دلیل ایجاد برآمدگی های سفت در زیر پوست شما، باعث برآمدگی و قوزدار شدن مفاصل انگشتان شما می شوند.

 مراجعه به پزشک

اگر درد یا ورمی در یکی از مفاصل خود و یا چند تا از آن ها مشاهده کردید و یا اگر به سختی مفاصل خود را تکان می دادید، نزد پزشک بروید.

درمان به موقع مشکل از آسیب بیشتر مفصل جلوگیری می کند و یا آن را کند می نماید.

علل خارهای استخوانی

استئوآرتریت (فرسایش و از بین رفتن غضروف مفصل)، شایع ترین علت ایجاد خارهای استخوانی است.

وقتی که در استئوآرتریت، غضروف انتهای استخوان ها در ناحیه مفصل از بین می رود، بدن سعی می کند این کمبود را با ایجاد خارهای استخوانی در نزدیکی محل آسیب دیده، جبران کند.

این استخوان اضافی، سطح تماس مفصل را برای تحمل نیروی وارد شده افزایش می دهد.

عوارض خارهای استخوانی

خارهای استخوانی می توانند از استخوان بزرگتری که به آن وصل هستند، جدا شوند که پزشکان در این صورت آن ها را اجسام آزاد (Loose bodies) می گویند.

اغلب خارهای استخوانی که تبدیل به اجسام آزاد می شوند، در مفصل شما شناور می مانند و یا در پوشش مفصل (سینوویوم) جای می گیرند.

این اجسام آزاد می توانند بین استخوان های تشکیل دهنده مفصل بروند و باعث قفل شدن پی در پی مفصل شوند.

زمانی که این اجسام آزاد به داخل مفصل شما می روند و بیرون می آیند، مفصل می تواند به طور مکرر قفل شده و باز شود.

قفل شدن مفصل از حرکت آن جلوگیری می کند.

راه های تشخیص خارهای استخوانی

پزشک طی معاینه بدنی شما، به ناحیه مفصل و اطراف آن دست می زند تا به طور دقیق محل ایجاد درد را بفهمد.

گاهی اوقات پزشک می تواند با دست زدن به مفصل، خار استخوانی را تشخیص دهد، ولی گاهی اوقات خارهای استخوانی در قسمتی از بدن تشکیل می شوند که به راحتی حس نمی شوند.

برای اثبات تشخیص، پزشک از روش عکسبرداری با اشعه ایکس و سایر روش های عکسبرداری برای دیدن مفاصل و استخوان های شما استفاده می کند.

راه های درمان خارهای استخوانی

اگر خار استخوانی باعث بروز درد شود، پزشک ممکن است داروهای مسکن مثل بروفن را برای شما تجویز کند.

خارهای استخوانی که میزان حرکت مفصل را کم می کنند (یعنی حرکت دادن مفصل را سخت می کنند) و یا آن هایی که روی اعصاب فشار وارد می کنند، می توانند با عمل جراحی از بدن خارج شوند.

 

پزشکین : خار استخوانی از علائم تا تشخیص و درمان آن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *