افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

حل مشکلات ناباروری با این توصیه ها

460083_922

  • ناباروری می‌تواند یکی از سخت‌ترین چالش‌هایی باشد که در زندگی خود با آن مواجه می‌شوید. از این رو، پذیرفتن این مشکل به عنوان یک بحران جدی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

فشارها از سمت اطرافیان برای بیشترکردن افراد خانواده می‌تواند بیش از اندازه باشد و این فکر که قادر نیستید بچه‌دار شوید باعث می‌شود احساس وحشتناکی داشته باشید. در این مطلب، با چند متخصص بهداشت روانی که در زمینه مشاوره دادن به بیماران نابارور تجربه دارند گفتگو کردیم تا به یک راهبرد جامع برای مقابله با مسئله ناباروری دست یابیم.

باید بپذیرید که مشکل ناباروری یک بحران جدی است

ناباروری می‌تواند یکی از سخت‌ترین چالش‌هایی باشد که در زندگی خود با آن مواجه می‌شوید. از این رو، پذیرفتن این مشکل به عنوان یک بحران جدی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کیت ماروسک، مددکار اجتماعی بالینی که بیش از ۲۰ سال در زمینه مشاوره دادن به بیماران نابارور کار کرده است، در این باره می‌گوید: «ناباروری باعث می‌شود احساس کنید چیزی را از دست داده‌اید و دائما افسوس بخورید. اما نباید خود را برای این مشکل سرزنش کنید. رویارویی و پذیرش این مشکل به عنوان یک بحران جدی به شما کمک خواهد کرد که عملکرد بهتری در رفع مشکل‌تان داشته باشید.

احساسات‌تان راشناسایی کرده و به اشتراک بگذارید

اگر همیشه با همه چیز شجاعانه برخورد کنید، کسی نخواهد فهمید که در چه وضعیتی قرار دارید. از این رو، ممکن است بیش از پیش احساس تنهایی کنید.‌ می‌توانید احساسات و افکار خود را روی کاغذ بنویسید و آنها را با نزدیکان خود به اشتراک بگذارید.

خودتان را سرزنش نکنید

خودتان را سرزنش نکنید و بی‌جهت عصبانی نشوید؛ با گفتن جملاتی مثل اینکه «نباید بارداری‌ام را این‌قدر به تعویق می‌انداختم یا باید وزن کم می‌کردم» به خودتان موج منفی ندهید. اگر اسیر افکار منفی شوید، تنها وضع خودتان را بدتر می‌کنید. بنابراین، به جای سرزنش کردن خود، به آینده فکر کنید و ببینید برای مدیریت این وضع چه باید بکنید.

اگر احساس می‌کنید اسیر باید و نبایدها شده‌اید، به خود یادآوری کنید که ناباروری تقصیر شما نیست. حتی اگر می‌توانستید در گذشته تصمیمات دیگری بگیرید، باید آنها را پشت سر بگذارید. سعی کنید تمرکزتان بر زمان حال باشد.

با شریک زندگی‌تان مثل یک تیم کار کنید

اگر با همسرتان زندگی می‌کنید، می‌توانید با کمک یکدیگر از پس مشکلات بربیایید. مراقب باشید که هرگز یکدیگر را برای ناباروری مقصر جلوه ندهید. این بدان معنی نیست که دقیقا مثل هم فکر کنید. چون ناباروری از جمله مشکلاتی است که وضعیت زوجین را به شکل قابل‌توجهی تغییر می‌دهد. به جای سرزنش کردن یکدیگر، باید ببینید شریک زندگی‌تان در چه وضعیتی قرار دارد. اگر به لحاظ عاطفی پشتیبان هم باشید، به راحتی می‌توانید از پس مشکلات بر بیایید.

با هم باشید و یک راه موثر برای پشت سر گذاشتن مشکلات بیابید. اگر قصد درمان دارید، شریک زندگی‌تان می‌تواند کارهای بیمه را انجام دهد. یا اگر به تزریقات نیاز دارید، او می‌تواند برای تزریق داروها به شما کمک کند.

آموزش را فراموش نکنید

تا جایی که ممکن است درباره مشکل ناباروری کتاب بخوانید و اطلاعات جمع کنید. از دکترتان بخواهید به شما مشاوره بدهد و راه‌های درمان را پیش روی‌تان بگذارد. آموزش دیدن در شرایطی که با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنید، اهمیت زیادی دارد. چون درمان ناباروری و نحوه استفاده از فناوری‌های موجود بسیار پیچیده است. اگر اطلاعات کافی نداشته باشید، ممکن است نتوانید تصمیم درستی بگیرید.

برای آشنایی با مشکل ناباروری باید اصول اولیه را بیاموزید. برای این کار می‌توانید از کتاب‌ها، مقالات، وب‌سایت‌ها و ترجمه‌های موجود استفاده کنید.

برای تلاشی که می‌کنید یک محدوده مشخص تعیین کنید

برخی افراد از همان ابتدا تصمیم می‌گیرند برای بچه‌دار شدن دست به هر کاری نزنند. با این حال، خیلی‌ها هزینه‌ فراوانی می‌کنند و وقت زیادی می‌گذارند تا در نهایت بچه‌دار شوند. این که چه موقع دست از تلاش بکشید، به تصمیم شما بستگی دارد. اما اگر بتوانید روند درمان خود را مدیریت کنید، احساس خواهید کرد کنترل بهتری بر زندگی‌تان دارید. از این رو، با روحیه بهتری برای بارداری تلاش خواهید کرد. برای شروع باید با یک پزشک مجرب درباره شانس بارداری خود صحبت کنید؛ هدف نهایی شما نیز اهمیت بسیاری دارد.

تصمیم بگیرید تا چه سقفی می‌خواهید هزینه کنید

برای مقابله با اضطراب ناشی از هزینه‌های بالای درمان، باید بنشینید و یک برنامه‌ریزی مالی انجام دهید. سراغ بیمه بروید و ببینید چه چیزهایی تحت پوشش بیمه شما قرار دارد. اگر بیمه درمان شما را تحت پوشش دارد، پس با خیال راحت آن را شروع کنید. در غیر این صورت، باید با بیمه‌گذار مذاکره کنید تا نوع پوشش درمان شما را مشخص کند.

سپس باید دارایی‌های خود را بررسی کنید و ببینید تا چه سقفی قادر به پرداخت هزینه‌های درمانی هستید. آلیس دومار، استاد روانشناسی و زیست‌شناسی تولیدمثل در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در این باره می‌گوید: «همیشه یک پلن دوم هم داشته باشید تا در صورت شکست در پلن اول سراغ دومی بروید. چون وقتی پای ناباروری در میان باشد، هیچ چیز قطعی نخواهد بود.»

از متخصصان و افراد باتجربه در زمینه ناباروری کمک بگیرید

جامعه اغلب نمی‌تواند غم و اندوه ناشی از ناباروری را بپذیرد؛ از این رو، اغلب بیماران سعی می‌کنند که احساسات درونی خود را از دیگران پنهان نگه دارند. امری که صرفا موجب احساس شرم و انزوای بیشتر آنها می‌شود. پیدا کردن افرادی که مشکل شما را دارند، کمک می‌کند که احساس بهتری داشته باشید. چون می‌فهمید که ناباروری یک مشکل همگانی است و صرفا مختص شما نیست.

همچنین می‌توانید در یک انجمن ناباروری ثبت نام کنید و با شرکت در کلاس‌های مربوطه، اطلاعات  و احساسات خود را به اشتراک بگذارید.

اگر می‌خواهید با یک درمانگر مجرب صحبت کنید، بهتر است سراغ کسی بروید که تجربه درمان دارویی داشته باشد. مشکلات باروری بسیار پیچیده‌اند، و اگر درمانگر قادر به درک مسائل پزشکی نباشد، نمی‌تواند به شما کمکی بکند.

به دیگران کمک کنید که به شما کمک کنند

از مقالات و کتاب‌های منتشر شده در مورد ناباروری استفاده کنید و اطلاعات لازم را در اختیار دوستان و آشنایان خود بگذارید تا در صورت مواجهه با مشکل بدانند چه باید بکنند و اگر خودتان دچار مشکل شدید، بتوانند به شما برای درمان کمک کنند.

به فعالیت‌های مربوط به کودک نه بگویید

اگر رویارویی با بعضی شرایط برایتان سخت است؛ مثلا اگر تمام همسن و سالان شما فرزند دارند یا خواهر و برادرتان به تازگی بچه‌دار شده‌اند، به خود اجازه دهید که در مهمانی‌های آنها شرکت نکنید تا با دیدن فرزند جدیدشان احساس غم نکنید. برای اینکه به آنها بر نخورد، یک هدیه مناسب بفرستید. برای خریدن هدیه نیازی نیست به اسباب‌بازی‌فروشی بروید، شما می‌توانید هدیه دلخواه خود را به صورت آنلاین خریداری کنید و به آدرس مورد نظرتان بفرستید.

خوش‌بین و واقع‌گرا باشید

برای شروع درمان باید خوش‌بین و واقع‌گرا باشید. اما اگر بیش از حد امیدوار باشید یا خوش‌بینی‌تان غیرواقعی باشد، ممکن است شکست بخورید. اطلاعات خود را در راستای فن‌آوری‌های موجود و متدهای درمانی به روز کنید تا درک روشنی از شانس موفقیت خود داشته باشید.

فن‌آوری‌های پزشکی در زمینه درمان ناباروری بسیار گسترده‌اند؛ از این رو، بیماران می‌توانند از گزینه‌های مختلف برای درمان استفاده کنند. اما حدود یک‌سوم از خانم‌هایی که مشکل ناباروری دارند، در مسیر درمان شکست می‌خورند. اینجا است که واقع‌بین بودن به کمک آنها می‌آید. واقع‌بینی در این شرایط به آنها کمک می‌کند که تصمیم هوشمندانه‌تری بگیرند و به جای غصه خوردن به زندگی ادامه دهند.

با دنبال کردن علایق دیگر از خودتان مراقبت کنید

اینکه تحت درمان ناباروری باشید، حکم یک کار تمام‌وقت یا حداقل پاره‌وقت را دارد؛ بنابراین باید سراغ چیزهایی بروید که در خلال درمان به شما روحیه بدهند یا حداقل سرگرم‌تان کنند. البته این کار آسان نیست، مخصوصا اگر هر چند روز یک بار بخواهید آزمایش خون بدهید. شما می‌توانید از ماساژدرمانی، ورزش منظم یا هر چیزی که به شما آرامش می‌دهد، برای تسکین درد و غم و اندوهتان استفاده کنید.

اگر فعالیت‌های قدیمی برایتان دردناک‌اند -مثلا در شرایطی که تمام دوستان قدیمی‌تان پدر و مادر شده‌اند- باید دنبال فعالیت‌های جدید باشید. اگر پیاده‌روی برایتان جذاب است، همین کار را بکنید. همچنین می‌توانید به کلاس نقاشی، ساز یا چیز دیگری بروید که همیشه دوست داشتید امتحانش کنید.

به یاد داشته باشید که خندیدن بهترین دارو است. یک فیلم خنده‌دار ببینید یا چند دوست شوخ‌طبع و بامزه پیدا کنید. همچنین می‌توانید داستان خنده‌دار مورد علاقه‌تان را یک بار دیگر بخوانید تا حال و هوای‌تان عوض شود.

منبع: الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *