افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

حقوق شهروندی با طرح ‘ هنر درمان با شعار ‘ دکتر کجا برم’

طرح ' هنر درمان'، اعتلای حقوق شهروندی در حوزه سلامت

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛ دکتر نصیر دهقان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: طبق آمارهای رسمی اعلام شده در کشور، همواره بیش از نیمی از علل نارضایتی و شکایت از سیستم بهداشت و درمان مرتبط با عدم موفقیت پزشکان در برقراری رابطه و تفهیم بیماری به بیماران است.
وی اظهار کرد: همواره یکی از دغدغه های اصلی در روند درمان بیماری نحوه برخورد درمانگر با بیمار است ، ممکن است یک پزشک از توان تشخیصی بالایی برخوردار باشد اما در برقراری ارتباط ضعیف باشد که هدف ما از اجرای این طرح ملی در قالب استارتاپ تقویت این بخش از روند درمان است.
دهقان ادامه داد: تبلیغات دهان به دهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه یکی از قوی ترین شیوه های بازاریابی است به این صورت که مثلا فردی به پزشکی یا مرکزی درمانی مراجعه می کند که از نوع رفتار آنها راضی است و این رضایت را به فرد دیگری منتقل می کند و فرد را به مراجعه به آن مرکز یا شخص تشویق می کند.
وی گفت: بر اساس طرح هنر درمان با شعار ‘ دکتر کجا برم’ افراد با مراجعه به سایت به فرد یا مرکز مورد نظر خود امتیاز می دهند و با جمع بندی این امتیازها درمانگرها و یا مراکز درمانی طبقه بندی می شوند.
مدیر گروه سلامت دانشگاه علم و فرهنگ تاکید کرد: مهمترین معیار و مقیاس در این امتیار دهی ها بحث مهارت های ارتباطی است زیرا به دنبال معرفی منش مناسب یک درمانگر هستیم تا الگوی اخلاقی و برخورد موثر را معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه پلیس فتا حامی معنوی این طرح است گفت: افرادی که برای امتیاز دهی وارد سایت می شوند کارت ملی و شناسنامه آنها نیز درخواست می شود و هر فردی فقط می تواند به یک مرکز یا یک نفر امتیاز دهد اما می تواند امتیاز خود را تغییر دهد.
دهقان با بیان اینکه در حال وارد کردن اطلاعات ۱۰ هزار پزشک در سایت طرح هنر درمان هستیم افزود: در سایت بخشی وجود دارد که فرد می تواند روند درمانی خود را بیان کند و اگر درمانگری به راهنمایی این فرد بپردازد امتیاز دریافت خواهد کرد ، این درمانگرها شامل تمام افرادی که در حوزه خدمات بهداشت و درمان شامل پزشک، دندانپزشک، روانشناس و حتی کسانی که در حوزه درمان های مکمل فعالیت می کنند اما قانونی، می شود.
وی با اشاره با اینکه این طرح امروز رونمایی می شود گفت: با رونمایی از این طرح کار در شهرهای کرج، اصفهان، شیراز، تهران، تبریز و مشهد آغاز می شود و در نظر داریم تا اردیبهشت ماه ۹۷ حداقل یک سوم استان های کشور و تا پایان سال ۹۷ تمام مراکز استان ها را با اولویت تمرکز زدایی پوشش دهیم.
وی تاکید کرد: این طرح امکان دسترسی دقیق‌تر، جامع تر و قابل ‌اعتمادی به گروه درمان با مسئولیت بالای اجتماعی را ایجاد می کند و با فراهم کردن فضای اشتراکی ایمن برای کاربران برای در میان گذاشتن تجربه‌ های درمانی خود و اطلاع از تجارب دیگر افراد، موجب کاهش هزینه‌ های ناشی از عوارض مرتبط با انتخاب اتفاقی پزشکان می‌شود و سهولت دسترسی اطلاعات درست در راستای تشخیص و درمان مناسب را برای مردم جامعه به همراه دارد.
وی اظهار کرد: از جمله حقوقی که در بیشتر کشورهای جهان برای یک شهروند شمرده می شود این است که به راحتی بتواند به اطلاعات غیر محرمانه جامعه خود دسترسی داشته باشد ، همانا دارا بودن اطلاعات کافی لازمه اتخاذ بهترین تصمیم است، در واقع بهبود مهارت های ارتباطی بین بیماران و درمانگران از یک سو و همچنین آسان سازی دسترسی به اطلاعات و خدمات پزشکی و سلامت از سوی دیگر صورت می گیرد.
وی به اهداف طرح اشاره کرد و گفت: اعتلای حقوق شهروندی در حوزه سلامت، کاهش هزینه‌ های سلامت خانوار، فراهم کردن آموزش فرد محور و اختصاصی سازی درمان و بهره‌ وری بالاتر اقشار جامعه از خدمات حوزه سلامت محورهای این طرح است.
وی گفت: همان طور که می دانید عدم رضایت بیمار و کم توجهی به نظرات وی مسیر بهبودی و اخذ نتیجه مطلوب درمانی را خدشه دار می کند، برنامه تحول نظام سلامت در هشت گام به مطالبات آسیب پذیر در بخش بهداشت و درمان در جامعه می پردازد که بر مراحل تبیین اصول، ارزش ها و چشم انداز سلامت، تحلیل روندهای اجتماعی، اقتصادی، فناوری، سیاسی و محیطی و تهدیدهای ناشی از آنها و همچنین مشخص کردن نقاط قوت و ضعف موجود توجه دارد.
وی افزود: بنابراین هنر درمان با هدف تعیین بهبود میزان رضایتمندی بیماران، با تدوین استراتژی خاص هر مرکز به ارائه راهکار در امر برنامه ریزی، اولویت بندی و بهبود عملکرد سیستم های مراکز درمانی در راستای ارتقای کیفیت و نهایتا رضایتمندی و اعتماد سازی از خدمات حوزه درمان قدم بر می دارد.
دهقان گفت: در آموزش علوم پزشکی و رشته های پیراپزشکی وظیفه آموزش تعداد زیادی از مهارت های عملی و ارتباطی در کنار حیطه های دانشی و نظری آن هم به تعداد زیادی دانشجو بر عهده دانشگاه ها قرار دارد، با درنظر گرفتن این مساله و با توجه به سرعت رشد تکنولوژی آموزشی و افزایش اهمیت ارزش های مطرح در اخلاق پزشکی در تمامی دنیا، ضرورت و اهمیت مراکز آموزشی توسعه مهارت های ارتباطی به کارکنان حوزه سلامت را بیش از پیش نمایان می کند.
وی گفت: این آموزش ها در سه دسته کلی آموزش ارتباط پزشک و بیمار، آموزش ارتباط پزشک و همکاران و کارکنان و آموزش مهارت های آموزش به بیمار قرار می گیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *