افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

حفظ سلامت روان با این توصیه عملگرایانه

حفظ سلامت روان با این توصیه عملگرایانه

  • منظور از فعالیت بدنی با شدت متوسط ، پیاده روی سریع یا دویدن با سرعت آهسته است. علاوه بر این می توان از منافع ورزش های هوازی سنگین نیز دست کم ۳ روز در هفته بهره برد.

 

 

برای سلامتی روان خود، چه راهکارهایی را می شناسید؟ چه کارهایی را می توانید برای افزایش این سلامتی توصیه کنید؟ سلامت روان به زبان ساده یعنی داشتن اعصابی آرام و داشتن حوصله برای انجام کارهای روزانه.

دکتر سارا شاه آبادی دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص حفظ سلامت گفت: ما برای انجام فعالیت های طبیعی خود در زندگی روزمره به سلامت اعصاب و روان نیازمندیم.
سلامت روان به ما کمک می کند با دوستان و خانواده خود رابطه سالم و اثربخشی برقرار کنیم، در محل کار و مدرسه عملکرد مطلوبی داشته باشیم و در سایر فعالیتهای مهم زندگی خود نیز کامیاب باشیم.
اما ۷ توصیه عملگرایانه که می تواند به حفظ و ارتقای سلامت روان شما منجرشود و زندگی شما را زنده تر و هوشیارتر کند، از این قرارند:
۱. ورزش کنید:
ورزش معمولا به احساس طراوت و شادابی منجر
می شود و با بهبود جریان خون باعث می شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد.
این امر به افزایش توانایی مغز در تفکر و
تصمیم گیری و افزایش آمادگی برای مواجهه با استرس منجر می شود.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها توصیه می کند کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۷ ساله ، دست کم روزی ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط داشته باشند.
منظور از فعالیت بدنی با شدت متوسط ، پیاده روی سریع یا دویدن با سرعت آهسته است. علاوه بر این می توان از منافع ورزش های هوازی سنگین نیز دست کم ۳ روز در هفته بهره برد.
به بزرگسالان نیز هفته ای ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط توصیه می شود.
۲ مهارتی تازه بیاموزید:
ایده های زیر می توانند به شما کمک کنند ذهن خود را به چالش بکشید:
• یک زبان خارجی بیاموزید؛
• نحوه نواختن یک ساز را آموزش ببینید و تمرین کنید؛
• شغل تان را عوض کنید یا مشغولیت جدیدی برای خودتان دست وپا کنید؛
• برای کمک به دیگران داوطلب شوید؛
• در کلاس دلخواه تان نام نویسی کنید.
همیشه خودتان را یک دانش آموز مادام العمر بدانید و در هر سن و سالی که هستید، مشتاق یادگیری مطالب جدید باشید.
برای این که ذهن تان را فعال و هوشیار نگه دارید، باید بیشتر مطالعه کنید، از اخبار روز دنیا مطلع باشید، پازل و معما حل کنید و از ارتباط و تعامل با دیگران لذت ببرید.
۳. خوب و آسوده بخوابید
به تمام اعضای بدن تان، به ویژه به مغزتان، اجازه بدهید به قدر کافی استراحت کند. خواب کافی فواید جسمانی و روانی متعددی دارد.
در طول خواب، جسم و ذهن ما به استراحت
می پردازد و تجدید قوا می کند. کمبود خواب می تواند به اختلال حافظه منجر شود.
برای بهبود وضعیت خواب شبانه تان باید مدت زمان استراحت روزانه تان را کم کنید و دست کم چند ساعت قبل از خواب، نوشیدنیهای کافئین دار ننوشید.
توصیه های ساده و اثربخش دیگری نیز در این زمینه وجود دارند؛ مانند دوش آب گرم، گوش دادن به یک موسیقی ملایم و آرام سازی ذهن.
لازم است که کودکان ۵ تا ۱۱ ساله بین ۱۰ تا ۱۱ ساعت خواب شبانه و نوجوانان ۱۰ تا ۱۷ ساله، بین ۵/ ۸ تا ۵ / ۹ ساعت داشته باشند.
بزرگسالان ۱۸سال به بالا نیز در یک شبانه روز به طور میانگین به ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. البته این نیاز در افراد مختلف ممکن است اندکی متفاوت باشد.
۴. از سختی های زندگی نترسید
یکی از جنبه ها مهم سلامت، سالم ماندن در شرایطی است که زندگی سخت می شود.
برخی از مردم توان رویاررویی با مشکلات را ندارند و قادر نیستند از پس مشکلات زندگی برآیند. چنین افرادی ممکن است در شرایط سخت زندگی، به رفتارهای ناسالمی مانند مصرف مواد مخدر روی آورند و کم کم به دام اعتیاد بیفتند.
۵. از سیگار، مواد مخدر و الکل دوری کنید
مصرف سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی باعث افت توان ذهنی می شود وتوانایی های ادراکی و قضاوتی را کاهش می دهد. الکل بر بخشهای مختلف مغز تأثیر می گذارد.
حساسترین سلول های مغزی در مواجهه با الکل، سلو لهای مرتبط با حافظه، تمرکز، خواب، هماهنگی و قضاوت هستند. الکل به حافظه بلندمدت آسیب وارد می کند. سیگار نیز سطح اکسیژن مورد نیاز مغز را کاهش می دهد؛ این در حالی است که اکسیژن کافی برای سلامت و فعالیت مطلوب مغز ضرورت دارد.
۶. روابط اجتماعی خود را تقویت کنید
برخورداری از یک زندگی اجتماعی فعال می تواند به حفظ و ارتقای سلامت روان کمک کند؛ احساس خودارزشمندی به وجود آورد و در بلندمدت به حفظ و ارتقای عملکرد حافظه و قوای ادراکی منجر شود. در میان بزرگسالان، آنهایی که زندگی اجتماعی فعال تری دارند، کمتر دچار آلزایمر می شوند.
ایجاد و حفظ روابط اجتماعی مستلزم توجه، تلاش و هوشیاری است و همه این موارد
می توانند به سلامت حافظه کمک کنند. افرادی که بیشتر درگیر تعاملات اجتماعی می شوند، معمولا سالم تر، امیدوارتر و شاداب ترند.
اما مساله این است که معمولا با افزایش سن، حفظ تعاملات اجتماعی دشوارتر به نظر می رسد.
۷. استرس های خود را مدیریت کنید.
وقتی دچار استرس می شوید، مغز شما
هورمون هایی ترشح می کند که اگر بدن تان چند روز در معرض آن هورمون ها باشد، مغزتان آسیب خواهد دید.
استرس در صورتی که به خوبی مهار و مدیریت نشود مزمن می شود و استرس می تواند سطح شادی و نشاط درونی شما را به شکل محسوسی کاهش دهد و حتی به احساس افسردگی منجر شود و عملکرد حافظه را مختل کند.
استرس خود را مدیریت کنید. ساده گرفتن زندگی، ورزش کردن، ایجاد تعادل بین کار و تفریح استراحت، نوشتن، آرام سازی ذهن و بدن و اموری از این قبیل می توانند به

 

منبع : دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *