افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

حرکت در جا و بی قراری هنگام نشستن برای قلب مفید است

images (3)

  • طی تحقیقی که در این زمینه صورت گرفت، محققان عملکرد عروق پای ۱۱ مرد و زن سالم و جوان را قبل و بعد از سه ساعت نشستن مورد آزمایش و بررسی قرار دادند.

 

آیا فرد بی‌قراری هستید و وقتی یک جا نشسته اید مدام پایتان را تکانمی‌دهید؟ پس بهتر است بدانید این عادت آزاردهنده شما آنقدرها هم که فکر می‌کنید بد و ناخوشایند نیست. محققان دانشگاه میزوری دریافته‌اند که بی‌قراری و وول خوردن موقع نشستن، از سرخرگ‌های پای شما محافظت کرده و مانع از بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شود. بسیاری از ما تا چندین ساعت ممکن است جایی بنشینیم،‌ فرقی نمی‌کند که در حال تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان بوده یا پشت لپ‌تاپ‌تان نشسته باشید. می‌خواهیم بدانیم که آیا حرکت دادن و جنباندن پا به میزان کم می‌تواند مانع از کم شدن کارکرد پا به خاطر بی‌حرکتی و نشستن طولانی شود یا نه. در حالی که این انتظار می‌رود که وول خورن و بی‌قراری باعث افزایش فشار خون در نواحی تحتانی بدن شود، اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید این کار مانع از کم شدن کارکرد سرخرگ‌ها می‌شود.
طی تحقیقی که در این زمینه صورت گرفت، محققان عملکرد عروق پای ۱۱ مرد و زن سالم و جوان را قبل و بعد از سه ساعت نشستن مورد آزمایش و بررسی قرار دادند. هنگام نشستن، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا به طور متناوب یک پایشان را حرکت دهند، و به مدت یک دقیقه به یک پای خود ضربه بزنند و بعد چهار دقیقه به آن استراحت دهند، در حالی که در تمام این مدت پای دیگر ثابت و بی‌حر‌کت است. به طور متوسط، شرکت‌کنندگان حدود ۲۵۰ بار در دقیقه پایشان را حرکت دادند. در مرحله بعد محققان فشار خون ناحیه پسِ زانویی را مورد سنجش قرار دادند؛‌ در واقع سرخرگی که پائین ساق پا قرار دارد. آنها دریافتند که تکان دادن مداوم پا باعث افزایش چشمگیر فشار خون می‌شود در حالی‌که حرکت ندادن و ثابت نگه داشتن آن منجر به کاهش این فشار می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش جریان خون و فشار برشی – در واقع سایش و برخورد جریان خون با دیواره سرخرگی – یک عامل بسیار مهم برای سلامت عروقی شما محسوب می‌شود. با این حال، نقش محافظتی تکان دادن پا هنوز تثبیت نشده است. درحالی‌که تنها یک پا در این آزمایش در معرض تکان دادن قرار داشت، محققان توصیه می‌کنند که در فضای بیرون حرکت و وول دادن هر دو پا اثرات مفیدی به همراه دارد. با این حال، آنها توصیه کرده‌اند که حرکت دادن پا نمی‌تواند جایگزین پیاده‌روی و ورزش باشد. اگر در وضعیتی هستید که شاید راه رفتن یا پیاده‌روی برایتان امکان‌پذیر نیست، حرکت دادن درجای پا می‌تواند گزینه خوبی باشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *