افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

جلوگیری از سرطان زا بودن قلیان با شیر

ed6a1f39-e021-4dbb-9847-6f5d1f240c2c

 

  • عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: باور غلط دیگر در بین مصرف کنندگان این است که تنباکو معطر با گذشتن از مسیر آب قلیان بی خطر می شود اما، ماده سمی نیکوتین و گاز CO2 غیرمحلول درآب است و مستقیم وارد ریه شده و اثر سمی در بدن دارد.

دکتر محمد جمالیان افزود: استفاده از شیر به جای آب در کوزه قلیان تنها روشی از سوی سودجویان برای کسب درآمد بیشتر و جذب مشتری است و پایه و بنیان علمی ندارد.

وی اظهار کرد: در برخی موارد نیز عرضه کنندگان قلیان به آب کوزه قلیان الکل می افزایند تا از این طریق بازارگرمی کنند اما سلامت مصرف کنندگان را به خطر می اندازند.

وی گفت: آنچه باید مردم بدانند این است که مواد شیمیایی موجود در تنباکوهای معطر آسیب های جدی برای سلامت به همراه دارد و فرد را در معرض انواع سرطان ها قرار می دهد.

جمالیان گفت: دود قلیان بیش از دود سیگار مضر است چرا که دود سیگار از سوختن تنباکو ایجاد می‌شود، در حالی که دود قلیان از طریق گرم شدن تنباکویی که در کاسه‌ بالای قلیان قرار دارد و در تماس با زغال گداخته تولید می‌شود، محصول نهایی آن ترکیبی سمی و سرطان زا است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: باور غلط دیگر در بین مصرف کنندگان این است که تنباکو معطر با گذشتن از مسیر آب قلیان بی خطر می شود اما، ماده سمی نیکوتین و گاز CO2 غیرمحلول درآب است و مستقیم وارد ریه شده و اثر سمی در بدن دارد.

جمالیان افزود: در ترکیبات تنباکوهای معطر موادی شامل هیدرو کربن های معطر و فلزات سنگین نظیر سرب، جیوه و بنزن اضافه می شود که تهدید جدی برای سلامت است.

وی بیان کرد: در آزمایش های صورت گرفته بر روی تنباکوهای معطر انواع نفتالین، باقی مانده حشره کش ها و بنزن شناسایی شده است و ورود بنزن به بدن به صورت مستمر ظرف مدت سه سال می تواند فرد را به سرطان خون مبتلا می کند.

این متخصص پزشکی قانونی استان مرکزی گفت: مصرف تنباکو های معطر در قلیان باعث انواع سرطان به ویژه سرطان های ریه، فک، معده، روده و مثانه می شود. تمامی بیماری هایی که از مصرف سیگار عارض می شود نظیر بیماری های مزمن ریه و قلبی و عروقی در مصرف قلیان بیش از قربانیان سیگار است.

وی اظهار کرد: هر وعده مصرف قلیان با طول زمان ۳۰ دقیقه، معادل پنج تا ۱۰ پاکت سیگار یعنی ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است و برای بدن زیان دارد.

جمالیان بیان کرد: مصرف سیگار برای اطرافیان معادل کشیدن پنج تا ۱۰ نخ سیگار ضرر دارد. رسوب مواد ناشی از مصرف قلیان روی لباس و وسایل اطراف و جذب از طریق پوست از دیگر آسیب هایی است که مصرف کننده قلیان برای خود و اطرافیان فراهم می کنند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *