افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

جلوگیری از سرماخوردگی با ۱۳ شیوه

1431907384-216016-2

سایت پزشکین در خواندنی های پزشکی درباره جلوگیری از سرماخوردگی با ۱۳ شیوه ، در ادامه مطلب .

۱- حداقل سی سانتیمتر از افرادی كه سرفه یا عطسه می كنند فاصله بگیرید.

قطره های ریز عطسه یا سرفه حدودا تا مسافت ۳۰ سانتی متری پراكنده می شوند. دكتر دنیس موری ، پزشك اطفال از دانشكده پزشكی ایالت میشیگان، خاطر نشان می كند كه اگر یكی از این قطره ها روی چشم یا بینی شما قرار بگیرد، چند روز بعد به بیماری سرماخوردگی مبتلا می شوید . هرگاه در آسانسور با فردی كه سرفه می كند مواجه شدید، رویتان را برگردانید.

۲- در هر فرصتی دست هایتان را بشویید.

اكثر میكروب های سرماخوردگی از طریق تماس فیزیكی غیرمستقیم منتقل می شوند. به طور مثال ، فرد بیماری كه ویروس سرماخوردگی را از بینی به دست هایش منتقل می كند، به هر شیئی كه دست بزند آن را آلوده می كند ( ویروس های سرماخوردگی به مدت ۳ ساعت بر روی اشیاء ، زنده می مانند.) افرادی كه این اشیاء را  لمس كنند و بعد بینی یا چشم هایشان را بمالند به بیماری مبتلا می شوند. پس نتیجه می گیریم كه شستشوی مدام دست ها مهم ترین كاری است كه می توانید برای پیشگیری از سرماخوردگی انجام دهید. بنابراین دست هایتان را در هر فرصتی بشویید.

۳- در محیط هایی كه تهویه مناسب ندارد، از خودتان بیشتر مراقبت كنید.

ساختمان های اداری كه از تهویه هوای مناسب برخوردار نیستند یكی از محیط هایی محسوب می شوند كه خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می دهند، زیرا در این مكان ها ویروس سرماخوردگی راه  خروج ندارد. بدتر از آن رطوبت كم است كه باعث خشكی مخاط بینی می شود، در نتیجه ، مخاط را برای شكار ویروس ها مستعد می سازد. به همین دلیل هواپیماها هم محیط های مشابه دیگری برای ابتلا به سرماخوردگی محسوب می شوند. دكتر مارگارت گرادیسون از انجمن پزشكی دانشگاه دوك می گوید: بهترین پادتن ، مرطوب كردن سوراخ های بینی با اسپری محتوی آب نمك مخصوص بینی است.

۴- مایعات مختلف بنوشید.

نوشیدن مایعات گوناگون، میكروب های فعال سرماخوردگی را از بین می برند و همینطور از كمبود آب بدن كه معمولا با بیماری سرماخوردگی همراه است جلوگیری می كنند. تنفس از راه دهان ، دمیدن به داخل بینی و مصرف داروهای آبریزش بینی ، كمبود آب بدن را افزایش می دهد. برای مقابله با این كمبود ، حداقل روزی هشت لیوان آب، آب میوه و یا مایعات بدون كافئین بنوشید.

۵- از مالیدن بیش از حد چشم و بینی خودداری كنید.

با توجه به بررسی های انجام شده ، افراد در هنگام سرماخوردگی این اعضاء صورت خود را سه بار در ساعت می مالند. اگر احساس می كنید كه باید این كار را انجام دهید، بهتر است به جای نوك انگشت از بند انگشتانتان استفاده كنید، چون این قسمت كمتر به میكروب سرماخوردگی آلوده می شود.

۶- از رختخواب بیرون بیایید و به ورزش بپردازید.

شما می توانید سه بار در هفته و به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به انجام ورزش های ساده ، مثل پیاده روی و دوچرخه سواری بپردازید و با این كار مقاومت بخش بالایی مجرای تنفسی را نسبت به عفونت ها افزایش دهید.

۷- اسكاچ های ظرفشویی را ضد عفونی كنید.

اكثر میكروب های سرماخوردگی در آشپزخانه منتقل می شوند. مهم ترین عامل اسكاچ های ظرفشویی هستند كه برای رشد و نمو میكروب های سرماخوردگی محیطی گرم و مرطوب را فراهم می كنند .

بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی، روزی دو تا سه مرتبه این اشیاء را در جریان آب جوش قرار دهید. اگر یكی از اعضای خانواده بیماراست ، برای احتیاط بیشتر بهتر است تمام لوازم منزل را كه بیشتر با آنها در تماس هستند، ضدعفونی كنید.

۸- ویتامین “E ” مصرف كنید.

ویتامین “E ” نقش مهمی در عملكرد سیستم ایمنی بدن ایفا می كند. اما از آنجایی كه این ویتامین بیشتر در مواد غذایی پرچرب وجود دارد ، افرادی كه رژیم لاغری دارند ، نمی توانند از آن استفاده كنند.

اكثر افراد برای افزایش توانایی بدنشان ، باید قرص ویتامین E را همراه با نهار و شام (غذاهای اصلی) مصرف كنند، البته مصرف قرص حتما باید تحت نظر پزشک باشد.

در مورد خاصیت ضد سرماخوردگی ویتامین “C” هیچ گونه شواهدی وجود ندارد. اما چند تحقیق حاكی از آن است كه این ویتامین تا اندازه ای دوره و شدت سرماخوردگی را كاهش می دهد. به خاطر داشته باشید، روزانه، بیشتر از ۵۰۰ میلی گرم از آن مصرف نكنید، چون مصرف بیش از حد این ویتامین باعث اختلال در دستگاه گوارش می شود.

۹- سرفه را  تسكین دهید.

برای سرفه های خشك و تك سرفه ها از شربتی كه حاوی مواد التیام دهنده است استفاده كنید. برا ی سرفه هایی كه با خلط همراه است، از شربت سینه و داروی خلط آور استفاده كنید كه باعث می شود مقدار ترشح مخاطی افزایش یافته، در نتیجه فرد راحت تر سرفه كند.

۱۰- خواب شبانه آرامی داشته باشید.

با توجه به تحقیقات انجام شده در مؤسسه بهداشت سنتیاگو، خواب خوب و آرام موجب تقویت سلول های سیستم ایمنی بدن می شود. در این بررسی ، ۴۳ نفر ( افرادی كه به سرماخوردگی مبتلا نبوده اند) به طور داوطلبانه تنها نیمی از شب را در خواب سپری كردند. فردای آن روز ۳۰% از سلول های مدافع بدن آنها از بین رفتند .اما شب بعد، زمانی كه این افراد ، حداقل هشت ساعت را در خواب سپری كردند، سلول های نابود كننده بدن آنها كاملاً مقاوم شدند.

۱۱- از بازكننده های (مجرای بینی و سینه) مناسب استفاده كنید.

برای التیام گرفتگی بینی ، بهتر است از اسپری و قطره های باز كننده استفاده كنید، زیرا این نوع داروها علائم بیماری را سریع تر از داروهای خوراكی از بین می برند و نیز اثرات جانبی كمتری را به دنبال دارند. داروهای خوراكی باعث افزایش ضربان قلب می شوند. بنابراین افرادی كه مبتلا به فشار خون بالا با بیماری هستند. نباید از آنها استفاده كنند.

بازكننده های بوییدنی را نباید بیش از سه روز پیاپی مصرف كرد، چون ممكن است اثر این دارو كاهش یابد و گرفتگی بینی بدتر از قبل شود.

۱۲- گلودرد را تسكین دهید.

دكتر موری از ایالت میشیگان معتقد است غرغره كردن با آب نمك گرم برای تسكین گلودرد فوق العاده مؤثر است(یك قاشق چای خوری نمك برای هر لیوان آب) .

او می گوید :هیچ گونه شواهدی وجود ندارد كه برای التیام درد مكیدن آب نبات های دارویی معمولی از آب نبات های سفت و محكم بهتراست. هر دوی این مواد ، مقدار بزاق دهان را افزایش داده و سطح گلو را پوشش می دهند .

به همین دلیل است كه نوشیدن “چای و عسل” برای التیام گلو درد تأثیر بسزایی دارد. آب نبات های دارویی حاوی ” منتول” بهتر از آب نبات های سفت و محكم كارایی دارند، چون باعث بی حسی گلو می شوند.

۱۳- در هر وعده از غذاهای اصلی “نهار و شام”، سوپ كم چربی بخورید.

مایعات گرم در بی اثر كردن ویروس سرماخوردگی نقش مهمی را ایفا می كنند و نوعی مُسكن محسوب می شوند. سوپ جوجه برای تسكین این بیماری تأثیر فوق العاده ای دارد.  این سوپ حاوی پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی است ، كه همگی به از بین بردن ویروس سرماخوردگی كمك می كنند.

در هنگام سرماخوردگی سعی كنید آرام و آهسته سرفه كنید تا سرماخوردگی شما به دیگران منتقل نشود . این اصل را به كودكانتان نیز آموزش دهید.

اگر هر فردی اصول ساده بهداشتی را رعایت كند، مطمئناً به نتایج فوق العاده ای در این زمینه خواهد رسید.

 

شایان ذکر است بدانید سرماخوردگی مادر همه ی بیماری هاست ، پس پیشگیری بهتر از درمان است .

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *