افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

جدیدترین راه فناوری نانو برای تشخیص سریع سرطان

 

82057948-70692960

  • این محقق با اشاره به مزایای استفاده از سیستم تشخیص سرطانی که بر پایه فناوری نانو  است، خاطر نشان کرد: سادگی، ارزان قیمت بودن، در دسترس بودن و دقت بالا از مزیت های استفاده از این سیستم به شمار می روند.

سرطان از جمله کشنده ترین بیماری هایی است که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیافتد اما با تشخیص به موقع و شروع سریع درمان می توان به بهبود این بیماری امید داشت. به همین سبب لازم است که این بیماری به موقع شناسایی شود.
محققان کشور موفق به طراحی و ساخت سیستمی شدند که می تواند انواع سرطان هایی که نیاز به نمونه برداری دارند را با بیشترین دقت و در کمترین زمان تشخیص دهند.
محققان کشور موفق به طراحی و ساخت سیستمی شدند که می تواند انواع سرطان هایی که نیاز به نمونه برداری دارند را با بیشترین دقت و در کمترین زمان تشخیص دهند.
دکتر محمد عبد الاحد، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجری طرح «حسگر زیستی تشخیص فازمتاستاتیک سرطان» اظهار داشت: در ۶ سال اخیر موفق به ساخت حسگر های زیستی فراوانی شدیم اما آخرین سیستمی که طراحی کرده ایم از نظر هزینه ای برای تشخیص سرطان مناسب بوده است.وی با بیان اینکه سیستم های طراحی شده توسط تیم ما که بر پایه فناوری نانو طراحی و ساخته شده اند اکثرا می توانند در مقیاس تحقیقاتی مورد استفاده قرار بگیرند، خاطر نشان کرد: آخرین سیستمی که ساخته ایم، در واقع نسل دهم سنسورهای سرطان است و می تواند انواع سرطان را در کمترین زمان ممکن با دقت بالا تشخیص دهد.عبدالاحد با تاکید بر اینکه به تازگی این سیستم به فاز کلینیکی وارد شده است، عنوان کرد: طی آزمایشات مختلفی که روی سرطان سینه با آخرین نسل حسگر های زیستی انجام داده ایم به نتیجه رسیدیم که می توان با هزینه کمتر، سرطان را در فرد تشخیص داد.وی افزود: با استفاده از این سیستم نیاز است که از بیمار نمونه برداری شود، بیان کرد: تا کنون به صورت موازی توانسته ایم هر نمونه ای که سرطان متاستاتیک در آزمایشگاه به روش کنونی تشخیص داده شده را با این سیستم نانویی تشخیصص دهیم به همین دلیل است که وارد فاز کلینیکی شده ایم.به گفته وی، استفاده از این سیستم نسبت به روش های کنونی که در آزمایشگاهها مورد استفاده قرار می گیرد، هزینه کمتری خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: تا کنون توانسته ایم روی انواع سرطان های سینه، پروستات و غدد لنفاوی و… سرطان هایی که نیاز به نمونه برداری دارند تست هایی داشته باشیم که نتایج آنها موفقیت امیز بوده اند.

این محقق با اشاره به مزایای استفاده از سیستم تشخیص سرطانی که بر پایه فناوری نانو  است، خاطر نشان کرد: سادگی، ارزان قیمت بودن، در دسترس بودن و دقت بالا از مزیت های استفاده از این سیستم به شمار می روند.

وی در خصوص کاربردهای حسگر تشخیص سرطان تصریح کرد: بررسی میزان متاستاتیک بودن سلول های سرطانی، بررسی اثر داروهای ضد سرطان روی سلول های سرطانی و مطالعه بر همکنش سلول های سرطانی با سلول های رگی از کاربرد های این طرح به شمار می روند.

عبدالاحد افزود: در این طرح سعی شده است که محیط متاستاز درون بدن، در بیرون بدن شبیه سازی شود و فرایند متاستاز بین سلول متاستاتیک سینه و سلول رگی به وسیله میکروالکترودهای طلا مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. با استفاده از نسبت کم تعداد سلول های متاستاتیک به سلول های رگی در این حسگر، نتایج دقیق تری نسبت به مطالعات گذشته ارائه شده است.

وی با بیان اینکه از این سیستم می توان در آزمایشگاهها و بیمارستان ها به راحتی استفاده کرد، گفت: تا کنون نمونه ای از بیمار نداشته ایم که سرطان وی، با آزمایش کنونی تشخیص داده شود ولی سنسور ساخته شده تشخیص ندهد؛ حتی اتفاق افتاده که در مواردی، آزمایشات کنونی گواه بر عدم تشخیص سرطان بوده ولی این سیستم نمونه سرطانی را تشخیصص داده است.

وی تاکید کرد: این سیستم تشخیص سرطان که بر پایه نانو طراحی شده در ایران و امریکا ثبت اختراع و ثبت پتنت شده است؛ هیچ کشوری تکنولوژی ساخت چنین حسگری را ندارد.

 

منبع : دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *