افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

تولید انبوه ۱۲ تا ۱۴ سلول انسانی با مصارف بالینی در دستور کار کارخانه سلول انسانی

تولید انبوه 14 سلول انسانی در دستور کار قرار گرفت

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛ نخستین کارخانه تولید انبوه سلول انسانی در غرب آسیا روز گذشته (۲۵ اردیبهشت ماه) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری افتتاح شد. در این کارخانه که با همکاری شرکت دارویی برکت و پژوهشگاه رویان راه اندازی شد، محصولاتی چون منیوسل، ریکالرسل، رنیودرم سل، لیپووس سل، مزستروسل و دستروسل که در درمان بیماری های مختلف قلب و عروق، پوستی ،سیستم اسکلتی و سیستم دفاعی بدن کاربرد دارد، تولید می شود.
دکتر عبدالحسین شاهوردی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: از این تعداد، ۲ سلول انسانی شامل فیبروبلاست و مزانشیمی برای درمان بیماری های پوستی و آرتروز مجوز اولیه تولید انبوه را از وزارت بهداشت اخذ و به زودی وارد بازار می شود.
رئیس پژوهشگاه رویان ادامه داد: امکانات و تجهیزات برای تولید انبوه سه محصول دیگر هم به منظور درمان بیماری هایی مانند قلبی-عروقی و عضلانی اسکلتی در این کارخانه فراهم شده و درحال اخذ مجوز از وزارت بهداشت برای تولید صنعتی آنها هستیم.
وی تصریح کرد: محصولات دیگری در مرحله توسعه ای این کارخانه برای درمان بیماری های مانند سرطان، فلج مغزی و افراد رد پیوند اضافه خواهد شد تا خدمات بهتری به این افراد ارائه شود.
شاهوردی اظهار امیدواری کرد که تا چند سال آینده شاهد تولید اغلب دستاوردهای به نتیجه رسیده محققان این مجموعه در حوزه سلول های بنیادی باشیم. باتوجه به نیاز جامعه باید نتایج تحقیقات به عمل آمده در قالب دارو یا سلول انسانی به بازار عرضه تا خدمات بهتری به این افراد ارائه شود، در غیر این صورت با آمدن محصولات مشابه خارجی، هم سرمایه گذاری و هم تحقیقات ما بی نتیجه خواهد ماند.
مدیر پروژه درمانی های پیشرفته شرکت گروه دارویی برکت و عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی هم به پیشرفت های کشور در حوزه سلول های بنیادی اشاره کرد و گفت: در منطقه اولین کشوری هستیم که موفق به راه اندازی کارخانه تولید انبوه سلول انسانی شدیم.
دکتر ناصر اقدمی به خبرنگار ایرنا گفت: در بین کشورهای آسیایی، سنگاپور، ژاپن و چین در این زمینه فعال هستند و محققان ما در تلاش هستند تا گام های استواری در این زمینه بردارند تا همپای کشورهای پیشرفته حرکت کنیم.
وی بیان کرد: در روش پیشرفته سلول درمانی، سلول از خود بیمار گرفته و پس از اقدامات لازم به بدن فرد بیمار تزریق می شود، لذا صادرات این محصول معنی ندارد.
مدیر پروژه درمانی های پیشرفته شرکت گروه دارویی برکت، توسعه توریسم درمانی و صادرات فناوری را از مزایای این پروژه برشمرد و گفت: این اقدام می تواند توریسم درمانی را توسعه دهد.
با عقد قرارداد مشترک برای تولید انبوه سلول انسانی با مصارف بالینی بین شرکت دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به عنوان سرمایه گذار و پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به عنوان دارنده دانش فنی، شرکت تک سل فارمد به عنوان اولین شرکت دانش بنیان در حوزه تولید صنعتی محصولات و فرآورده های سلولی در بهمن ماه سال ۹۲ تاسیس شد.
از اهداف تاسیس این شرکت می توان به تولید انبوه سلول، تجاری سازی محصولات سلولی، ژن درمانی و مهندسی بافت، همکاری با مراکز و موسسات پژوهشی و تحقیقاتی برای توسعه محصولات جدید و حرکت به سوی صادرات فناوری است.
در حال حاضر این مجموعه با ساخت اولین کارخانه تولید انبوه سلول با ظرفیت ۴۵۰۰ محصول سلولی خودی (اتولوگ) توانسته گام مهمی را در توسعه و تجاری سازی پزشکی بازساختی و سلول درمانی در کشور بردارد.
این کارخانه با داشتن بالاترین استانداردها بر اساس معیارهای آمریکا و اروپا، از نظر ظرفیت تولید در حال حاضر یکی از ۱۰ مرکز تولید محصولات سلولی در سطح جهان است و در صورت استفاده از فرآورده سلولی غیر خودی (آلوژن)، ظرفیت تولید این کارخانه به حداقل ۵۰ هزار ویال سلولی در سال قابل افزایش است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *