افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

به دنیا آمدن روزانه ۲۰ کودک ناشنوا در ایران

تولد روزانه 20 کودک ناشنوا در ایران

به گزارش  پزشکین به نقل از ایرنا؛ روز شنبه گروه علمی ایرنا از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دکتر گیتا موللی با اشاره به اینکه تشخیص اختلال شنوایی بسیار ارزان و ساده است ، گفت: ازدواج های فامیلی مهمترین علت کم شنوایی در کشور است.
وی با اشاره به اینکه از هرهزار تولد زنده در دنیا ۳ تا ۶ کودک ناشنوا به دنیا می آیند، بیان کرد که بیش از ۶۰ درصد کودکان کم شنوا/ ناشنوا، دارای والدین با وابستگی فامیلی هستند، و این درحالی است که ۹۵ درصد این کودکان والدین شنوا دارند.
موللی افزود: هم اکنون در ایران ، بیمارستان های کشور موظف به اجرای غربالگری پس از تولد جهت تشخیص اختلالات شنوایی نوزادان هستند و سازمان بهزیستی کشور نیز بیش از ۸۰ درصد پوشش غربالگری شنوایی داشته است.
وی در بیان اهمیت مداخلات زودهنگام ، اظهار کرد: کودکان در سه ماهه اول زندگی ، بشدت آماده زبان آموزی هستند و این درحالی است که تا سن ۷ یا ۸ ماهگی صداسازی کودکان ناشنوا / کم شنوا ، در سطح بچه های عادی است و تشخیص ناشنوایی توسط کارشناسان شنوایی شناسی امکانپذیر است.
موللی افزود: پس از تشخیص اختلال شنوایی در کودک، هرچه میزان مشارکت خانواده در روند توانبخشی و مداخلات برای کودک، بیشتر باشد، موفقیت درمانگران و تاثیر مداخلات چشمگیرتر خواهد بود.
وی تاکید کرد: ناشنوایی، معلولیتی است که چاره دارد و این شعار که ‘ هیچ کودک با ناشنوایی نباید به بزرگسالی برسد ‘ ، جدی است و این موضوع ، با سمعک و در صورت لزوم ، با کاشت حلزون شنوایی ، واقعیت پیدا می کند.
وی افزود: متاسفانه ، پزشکان بویژه پزشکان عمومی ، تاخیر در گفتار کودکان را جدی نمی گیرند و باید به آنان توصیه کرد که همواره ‘ کم شنوایی ‘ را در کودکان مورد تردید قرار بدهند.
موللی با اشاره به فعالیت ۷۵ مرکز برای توانبخشی و درمان ناشنوایی و کم شنوایی تحت نظارت سازمان بهزیستی در کشور،گفت: این سازمان سالی یک سمپوزیوم پیرامون این موضوع برگزار می کند.
دبیر علمی سمینارهای استانی برنامه ‘ مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا ‘ ، مداخلات مورد تائید کمیته بین المللی این بخش (FCEI) را براساس اصول ده گانه ذکر کرد و افزود: سمعک از بدو تولد قابل استفاده است، مداخله بعد از تشخیص شروع شود، نوع رویکرد توانبخشی اهمیت چندانی ندارد و با توجه به نظر خانواده انجام می شود، گردهمایی والدین برای ارتباط با آنان برگزار شود، خانواده های دارای نوزاد کم شنوا باید با بزرگسالان کم شنوا ارتباط داشته باشند از اصول مربوطه است .
موللی ادامه داد: توجه به ‘ برنامه های مداخلاتی که چند تخصصی است ، بالا بردن سواد ادبی کودکان (کتابخوانی) ، پایش روند توانبخشی به صورت مرتب ، رصد دائمی کیفیت کار مداخلاتی و خانواده محور بودن همه برنامه ها ‘ از دیگر اصول اساسی ده گانه مداخلات برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا است.
دبیر کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: کمیته بین المللی ‘ مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا (FCEI) ‘، هر دو سال یکبار، کنفرانس بین المللی برای آگاه سازی دولت ها و جوامع مختلف نسبت به تاثیرات مداخلات بموقع و زودهنگام در زندگی و آینده تحصیلی و شغلی کودکان ناشنوا/ کم شنوا برگزار می کند.
موللی که عضو و نماینده جمهوری اسلامی ایران در این کمیته بین المللی است، افزود: به گواه نتایج تحقیقات بی شماری که در جهان انجام شده است، ناشنوایی نوزاد اگر در زایشگاه و در بدو تولد تشخیص داده شود و بلافاصله ، مداخلات علمی و اساسی (توانبخشی شنوایی، گفتاری، روانشناسی و…) برای نوزاد آغاز شود، کودک می تواند دقیقا مانند همسالان شنوای خود، زبان و گفتار بیاموزد.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت مداخلات از سن نوزادی ، اجرای برنامه ‘ مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا’ به تمامی کشورها توصیه شد و برای اجرای آن در ایران و نهادینه کردن این نگرش در کشورمان، سمینارهای استانی با همکاری انجمن علمی شنوایی شناسی ایران ، برنامه ریزی شد که تاکنون چهار سمینار از مجموعه شش سمینار پیش بینی شده در شهرهای اراک ، کرج ، قم و اهواز برگزار شده است.
دبیرعلمی سمینارهای استانی برنامه ‘ مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا/ کم شنوا ‘ اظهار کرد: تا پایان سال جاری ، دو سمینار دیگر از این مجموعه در استان های کرمانشاه و بوشهر و تحت نظارت علمی کمیته بین المللی (FCEI) برگزار خواهد شد.
وی در مورد برنامه این کمیته مطالعاتی برای سال آینده نیز گفت: برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان در سال ۹۷ شده است تا برنامه آگاه سازی جامعه نسبت به تاثیر مداخلات بموقع و زودهنگام در مورد کودکان ناشنوا و کم شنوا ، در کشور گسترش یابد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *