افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

توصیه های پزشکان برای مقابله با تب برفکی

توصیه های پزشکان برای مقابله با تب برفکی

682754

 

 

یک بیماری دیگر بین انسان و دام تب برفکی است در این بحث به بیان توصیه های پزشکان برای مقابله با تب برفکی می پردازیم .

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت‌بهداشت درباره نگرانی مردم نسبت به سرایت به بیماری «تب برفکی» توضیح داد.

،محمود نبوی درباره نگرانی مردم نسبت به سرایت به بیمار «تب برفکی» اظهار داشت: مردم در این‌باره نگران نباشند زیرا اصلاً بروز و سرایت شایع این بیماری از حیوان به انسان وجود ندارد و بسیار نادر است.

در این رابطه معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه تب برفکی بیماری بومی منطقه خاورمیانه است که به عنوان مهمترین تهدید برای تجارت دام محسوب می‌شود، افزود: تب برفکی از جمله بیماری‌های مقاوم در محیط بیرون است به گونه ای که حتی در دوران نهفته این بیماری به راحتی منتقل می‌شود و بیشترین فراوانی آلودگی بیماری تب برفکی در مشهد، تربت جام و فریمان است که از ابتدای امسال ۴۵۰ راس گوسفند در استان تلف شدند که این تعداد ۱.۵ درصد تعداد دام‌های سبک استان را شامل می‌شود.

تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» (به انگلیسی: Foot-and-Mouth Disease) یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود. این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند. این بیماری بعنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم نمودن میلیون‌ها راس دام است.

گاو، گاو میش، گوسفند، بز، خوک، گوزن و آهو به بیماری تب برفکی حسا س می‌باشند. فیل، جوجه تیغی و لاما نسبت به بیماری مقاومت بیشتری داشته و در صورت ابتلا علایم خفیف بروز داده و بیماری رابه حیوانات دیگر منتقل نمی‌کنند. موش، رت و مرغ خانگی تحت شرایط آزمایشگاهی به بیماری مبتلا شدند ولی مواجهه آنها تحت شرایط طبیعی با ویروس عامل بیماری بعید به نظر می‌رسد. انسان به ندرت به این بیماری مبتلا می‌شود.

ویروس عامل بیماری نوعی پیکورنا ویروس و عضو شاخص جنس آفتوویروس است. عفونت زمانی اتفاق می‌افتد که ذرات ویروسی بداخل سلول میزبان راه پیدا کند. سپس ویروس سلول میزبان را مجبور به تولید هزاران کپی از خود می‌کند که در نهایت با انهدام سلول ذرات ویروسی در خون رها می‌شوند. این ویروس اشکال متغیری دارد و همین موضوع تاثیر واکسیناسیون را با اشکال روبرو می‌کند.

 

پزشکین : توصیه های پزشکان برای مقابله با تب برفکی

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *