افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

توصیه های تغذیه ای برای جلوگیری از سرطان سینه از نوجوانی

توصیه های تغذیه ای برای جلوگیری از سرطان سینه از نوجوانی

  • با توجه به فرایند رشد سریع سینه در دوره نوجوانی و جوانی، اهمیت دارد که دختران از رژیم غذایی سرشار از سبزی، میوه، غلات کامل، آجیل، دانه ها و حبوبات استفاده کنند و از مصرف نوشابه های گازدار، استفاده زیاد از غذاهای شیرین، کربوهیدرات های تصفیه شده و گوشت های فرآوری شده بپرهیزند.

 

 

 

مطالعات قبلی نشان داده اند که رژیم غذایی ناسالم – به ویژه رژیم حاوی سبزیجات کم، با شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده زیاد و مملو از گوشت فراوری شده- با التهاب مزمن ارتباط دارد و باعث افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان های خاص می شود.
حال بر اساس مطالعه جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا و لس انجلس که اخیرا در مجله Cancer Epidemiology, Biomarkers & revention. منتشر شد، همین التهاب حاصل از رژیم غذایی می تواند خطر ابتلای زنان به سرطان سینه تا پیش از دوران یائسگی را افزایش دهد.
به گفته محققان، با وجود پرشماری مبتلایان به سرطان سینه، اما این بیماری در هر یک از زنان علتی متفاوت از جمله ژنتیک، جمعیت شناسی و شیوه زندگی دارد.
در این مطالعه جدید، محققان نشان دادند که عادت به مصرف مواد غذایی التهاب زا در دوران نوجوانی و جوانی می تواند در آینده احتمال ابتلای زنان به سرطان سینه را افزایش دهد.
غذاهای التهاب زا باعث افزایش تورم و درد حاصل از التهاب شده و رژیم حاوی این غذاها افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن را به دنبال دارد.
محققان داده های مربوط به ۴۵ هزار و ۲۰۴ نفر زن را بررسی کردند.
گروهی از این زنان در فاصله زمانی بین ۲۷ تا ۴۴ سالگی پرسشنامه ای را پر کرده بودند که جزئیات رژیم غذای آنها را در جوانی نشان می داد؛ در مرحله بعد، این پرسشنامه هر چهار سال بار به روز شد.
گروه دیگری از زنان هم در سنین ۳۳ تا ۵۲ سالگی پرسشنامه ای را در زمینه رژیم غذایی دوران دبیرستان خود پر کرده بودند.
محققان با استفاده از روشی که مصرف مواد غذایی را با نشانگرهای التهاب در خون ارتباط می دهد، نمره ای بابت التهاب زا بودن رژیم غذایی هر یک از زنان تعیین و بر این اساس داوطلبان را به پنج گروه تقسیم کردند.
این مطالعه نشان می دهد که در قیاس با زنانی که کمترین نمره را در ارتباط با رژیم غذایی التهاب زا در دوران نوجوانی کسب کرده بودند، زنانی که بالاترین نمره را در همین شاخص داشتند، ۳۵ درصد بیشتر در معرض احتمال ابتلا به سرطان سینه تا پیش از دوران یائسگی بودند.
همچنین در قیاس با زنانی که در جوانی کمترین نمره را به خاطر رژیم غذایی التهاب زا کسب کرده بودند، زنانی که بالاترین نمره را داشتند، با ۴۱ درصد افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه قبل از دوران یائسگی روبرو بودند.
این مطالعه رابطه علت و معلول را در خصوص رژیم غذایی التهاب زا در دوران نوجوانی و جوانی با ابتلا به سرطان سینه تا پیش از یائسگی مطرح نمی کند، اما محققان معتقدند که نتایج به دست آمده اهمیت پیروی از رژیم غذایی سالم را بیش از پیش برجسته می کند و به عبارت دیگر، رژیم غذایی منجر به التهاب مزمن در دوران نوجوانی و جوانی می تواند عاملی باشد که زنان را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دهد.
به گفته محققان، با توجه به فرایند رشد سریع سینه در دوره نوجوانی و جوانی، اهمیت دارد که دختران از رژیم غذایی سرشار از سبزی، میوه، غلات کامل، آجیل، دانه ها و حبوبات استفاده کنند و از مصرف نوشابه های گازدار، استفاده زیاد از غذاهای شیرین، کربوهیدرات های تصفیه شده و گوشت های فرآوری شده بپرهیزند.

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *