افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

توصیه هایی برای جنگیدن با آنفولانزا

توصیه هایی برای جنگیدن با آنفولانزا

download (2)

آنفولانزا که این روزهای در فصل زمستان شایع ترین بیماری و در حین حال خطرناک ترین هم شده در بین مردم به علت شایعات شبکه های مجازی است را به راحتی می توانید پیشگیری و  اگر هم مبتلا شدید درمان کنید در این مطلب توصیه هایی برای جنگیدن با آنفولانزا را بیان می کنیم .

اگر وقوع یک چیز در زمستان اجتناب‌ناپذیر باشد، آن سرماخوردگی است. برای مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا باید سریع عمل کنید چون اگر کسی در محل کار یا خانواده شما بیمار باشد، شما هم به‌راحتی در‌معرض ابتلا به آن خواهید بود.

پریتیش تاش، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در کلینیک مایو، می‌گوید: «هیچ راهی برای دور زدن سرماخوردگی و آنفلوآنزا وجود ندارد. این دو بیماری که سیستم تنفسی را هدف می‌گیرند، ویروسی هستند. اما روش‌های مختلفی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد.» برای آنکه از شیوع این دو بیماری در فصل زمستان در امان باشید، نیازی به ماندن در خانه ندارید؛ تنها کافی است از برنامه پیشگیرانه ما پیروی کنید. با رعایت موارد ده‌گانه زیر می‌توانید از عملکرد بهینه بدن‌تان اطمینان یافته و روزهای کمتری را با عطسه و سرفه سپری کنید.

به گفته یوکو فورویا، مدیر مرکز پیشگیری و کنترل عفونت‌ها در بیمارستان نیویورک، قدم اول در مبارزه با آنفلوآنزا تزریق واکسن است. واکسن آنفلوآنزا از شما به مدت ۶ تا ۸ماه محافظت می‌کند  از این رو، بهتر است تزریق واکسن را در ماه مهر انجام دهید تا از ابتلا به آنفلوآنزا در فصل زمستان مصون باشید.

قدم اول، ‌بهداشت عمومی

ویروس آنفلوآنزا از طریق بینی، چشم و دهان وارد بدن می‌شود. این ویروس معمولا از طریق دست‌های آلوده منتقل می‌شود، بنابراین قبل از غذا خوردن یا دست زدن به مواد غذایی دست‌های خود را  خوب با صابون بشویید. اگر اطرافیان‌تان عطسه و سرفه می‌کنند، بهتر است روزی چند بار دست‌های خود را آب بکشید. وقتی از آب و صابون استفاده می‌کنید، دست‌های خود را خوب مالش دهید تا از شر میکروب‌ها خلاص شوید. شستن دست‌ها را به مدت ۲۰ثانیه ادامه دهید. همچنین می‌توانید از ژل‌های ضدعفونی استفاده کنید.

اشیا را ضدعفونی کنید

وقتی همکار یا هم‌اتاقی‌تان بیمار است، دستگیره‌ها، صفحه کلید و گوشی تلفن را با مواد ضدعفونی‌کننده پاکسازی کنید تا میکروب‌ها پیش از انتقال در سطح وسیع از‌بین بروند.

مایعات بنوشید

هیدراته ماندن باعث گردش آزادانه خون در بدن شده و به گلبول‌های سفید خون اجازه می‌دهد با قدرت تمام با هر‌گونه عفونت مبارزه کنند. سعی کنید در روز ۸لیوان آب بنوشید. میوه و سبزیجات آبدار مانند هندوانه، خیار و گریپ‌فروت هم گزینه‌های مناسبی هستند. در فصل آنفلوآنزا، مایعات زیاد بنوشید تا همیشه هیدراته باشید.

به میزان کافی فیبر بخورید

فصل آنفلوآنزا وقت نادیده گرفتن سبزیجات، چربی‌های سالم و غلات سبوس‌دار نیست. ویتامین‌ها، مواد‌آلی و الکترولیت باعث می‌شوند سیستم ایمنی بدن در بهترین وضعیت خود باشد. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف ویتامینC اضافی به کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی کمک می‌کند. دویدن در مسافت‌های طولانی و اسکی کردن در دامنه‌های کوهستان نیز از شدت علائم احتمالی آنفلوآنزا می‌کاهند. طالبی، مرکبات، انبه، آناناس، فلفل سبز و قرمز، اسفناج و گوجه‌فرنگی گزینه‌های مناسبی هستند.

ورزش را فراموش نکنید

مطالعات نشان می‌دهند ورزش کردن در سطوح مختلف باعث بهبود گردش خون در بدن شده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. در این شرایط اگر در‌معرض ویروس و عفونت قرار بگیرید، شانس کمتری برای بیماری خواهید داشت. سعی کنید ۳۰‌دقیقه در روز ورزش کنید. اما اگر مبتلا شدید چند روز استراحت کنید تا بدن از انرژی خود برای مبارزه با ویروس استفاده کند.

به اندازه بخوابید

هفت تا هشت ساعت خواب شبانه کمک می‌کند سیستم ایمنی بدن به حداکثر ظرفیت خود دست یابد. خواب به سیستم ایمنی بدن فرصت می‌دهد کارش را بکند؛ یعنی گلبول‌های سفید خون را برای کشتن میکروب‌ها اعزام کند. اگر احساس کسالت دارید، کمی بیشتر بخوابید تا بدن خود را به‌طور کامل ترمیم کند.

عادت‌های غلط را ترک کنید

دلایل بسیاری برای ترک سیگار وجود دارد. دود سیگار بر دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی اثر می‌گذارد و احتمال ابتلا به عفونت‌هایی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی و ذات‌الریه را افزایش می‌دهد. آیا اطرافیان شما سیگار می‌کشند؟ دود دست دوم سیگار نیز شما را در‌معرض خطر قرار می‌دهد، بنابراین در فصل زمستان در انتخاب دوستان خود بیشتر دقت کنید.

از استرس دوری کنید

برای رها شدن از استرس وقت بگذارید؛ برای این کار می‌توانید تمرینات یوگا انجام دهید، برای دویدن بیرون بروید یا با آی‌پاد خود موسیقی گوش کنید. استرس و فشارهای جسمی و روحی بر سیستم ایمنی بدن اثر گذاشته و هورمون‌های دفاعی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. در این شرایط، بیشتر در‌معرض ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا قرار خواهید گرفت. در‌صورتی که استرس باعث سردرد، تغییر اشتها و مختل شدن وضعیت خواب‌تان شده است، باید سریعا به فکر چاره باشید.

فضای آلوده را ترک کنید

وقتی سرما می‌خورید، باید در لاک دفاعی خود فرو بروید! ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا از راه قطراتی که از طریق تنفس از دهان خارج می‌شوند، سطوح مختلف را آلوده کرده و درنهایت راهی به سمت چشم، بینی و دهان شما پیدا می‌کنند. هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان خود را با دستمال بگیرید. استفاده از آرنج و کف دست، احتمال شیوع ویروس را افزایش می‌دهد. اگر تب شدید دارید، در خانه بمانید و استراحت کنید. سرفه و عطسه شایع‌ترین راه انتقال عوامل بیماری به سایر افراد هستند. استراحت کردن و نوشیدن مایعات زیاد ظرف چند روز بر سرماخوردگی و آنفلوآنزا غلبه می‌کند، اما اگر علائم بیماری به‌تدریج بدتر شدند، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه‌کنید.

این غذاها را به رژیم‌تان اضافه کنید

جنیفر مک دانیل، متخصص تغذیه می‌گوید: «سربازان سیستم ایمنی بدن به تغذیه خوب نیاز دارند.» در ادامه ۷ماده غذایی فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن معرفی شده‌اند که می‌توانید بشقاب غذای خود را در فصول سرد سال از این مواد پر کنید تا سیستم ایمنی بدن در سطحی بهینه عمل کند.

۱. سوپ

مادرها همیشه انتخاب خوبی دارند؛ وقتی سیستم ایمنی بدن تحت‌الشعاع عفونت‌های ویروسی قرار می‌گیرد، سوپ مرغ یا سوپ رشته فرنگی گزینه‌های مناسبی خواهند بود. ما می‌توانیم از مواد مختلفی در تهیه سوپ موردعلاقه خود استفاده کنیم. وقتی صحبت از یک رژیم غذایی پیشگیرانه به‌میان می‌آید، باید به انواع مواد غذایی توجه کنیم. مرغ که سرشار از روی و آهن است و هویج که ویتامینC فراوانی دارد، مواد مناسبی برای تهیه سوپ هستند. آبگوشت نیز باعث ترشح مخاط شده و از بدن در برابر مهاجمان خارجی محافظت می‌کند.

۲. چای سبز

چای سبز فواید بسیاری دارد؛ آنتی اکسیدان و مواد مغذی موجود در چای سبز، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. به گفته مک دانیل، کاتچین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که نقش قابل‌توجهی در پیشگیری از شیوع ویروس‌ها دارد، به‌خصوص اگر بیماری خاصی داشته باشید، چای سبز کمک می‌کند سریع‌تر از شر بیماری خلاص شوید.

۳. عسل

مک دانیل درباره فواید عسل می‌گوید: «عسل باعث تسکین گلو شده و در‌صورت بیماری، از سرفه‌های خشک و زننده جلوگیری می‌کند.» به‌علاوه، خوردن عسل به درمان سوءهاضمه و ریفلاکس اسید نیز کمک می‌کند، بنابراین به‌جای آنکه از قند و شکر برای شیرین کردن قهوه استفاده کنید، نوشیدنی خود را با عسل میل کنید. همچنین می‌توانید از تکه‌های سیب آغشته به عسل به‌عنوان یک میان‌وعده خوشمزه استفاده کنید.

۴. سیر

مک دانیل در این باره می‌گوید: «مطالعات نشان می‌دهند افرادی که به مدت حداقل ۱۲هفته مکمل سیر دریافت می‌کنند، از شانس کمتری برای ابتلا به سرماخوردگی برخوردارند.» سیر یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از بدن در برابر میکروب‌های مهاجم محافظت می‌کند.

۵. ماست

ماست حاوی پروبیوتیک‌های ضروری و باکتری‌های خوبی است که با باکتری‌های بد در بدن جنگیده و از  شیوع بیماری و سوءهاضمه جلوگیری می‌کند. به هر صورت، اگر بتوانیم از باکتری‌های خوب برای تقویت بدن و سیستم ایمنی کمک بگیریم، خوش‌شانس خواهیم بود.

۶. پرتقال

وقتی احساس سرماخوردگی می‌کنید، شاید اولین چیزی که به ذهن‌تان خطور می‌کند، ویتامین‌C باشد. مک دانیل در‌رابطه با فواید ویتامین‌C می‌گوید: «باوجود اینکه یافته‌های ضد و نقیضی در رابطه با نقش ویتامینC در جلوگیری از سرماخوردگی وجود دارد، مطمئن هستیم که این ویتامین از شدت علائم مرتبط با سرماخوردگی می‌کاهد.» مرکبات ازجمله پرتقال سرشار از ویتامینC هستند. نگران افزایش سطح ویتامینC در بدن خود نباشید، این ویتامین در آب حل می‌شود، بنابراین مقادیر اضافی آن از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود.

۷. سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین نیز سرشار از ویتامینC است، اما ویتامینA موجود در این ماده غذایی است که توجه ما را به خود جلب می‌کند. ویتامینA به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. به گفته مک دانیل، این ویتامین نقش بسزایی در تولید غشای مخاطی حلق و بینی ما دارد. این غشای مخاطی نخستین خط دفاعی بدن در برابر ورود عوامل مهاجم خارجی است، بنابراین داشتن یک سیستم ایمنی قوی مستلزم رعایت یک رژیم غذایی کامل است. پروتئین هم از اهمیت بالایی برخوردار است. سعی کنید از مواد غذایی حاوی پروتئین در هر یک از وعده‌های غذایی خود استفاده کنید تا تولید پادتن در بدن متوقف نشود.

پزشکین : توصیه هایی برای جنگیدن با آنفولانزا

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *