افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

تنگی نفس بارداری از علل تا راه رفع آن

%d8%aa%d9%86%da%af%db%8c-%d9%86%d9%81%d8%b3-1-200x300

  • یکی از دلایل تنگی نفس در سه ماهه اول بارداری ترشح زیاد هورمون پروژسترون در ماه‌های اول بارداری می‌باشد .این هورمون بر روی دستگاه تنفس مادر باردار تأثیر گذاشته و باعث تنگی نفس می‌گردد.

 

یکی از عوارضی که در دوران بارداری شایع است و اکثر خانم‌های باردار به آن دچار می‌شود تنگی نفس می‌باشد .
این مسئله در ماه‌های انتهایی بارداری بیشتر شایع است و معمولاً در هفته‌های پایانی بارداری به دلیل اینکه سر جنین درون لگن قرار می‌گیرد کاهش‌یافته و یا به طور کامل از بین می‌رود.
دلایل بروز تنگی نفس در بارداری :
-یکی از دلایل تنگی نفس در سه ماهه اول بارداری ترشح زیاد هورمون پروژسترون در ماه‌های اول بارداری می‌باشد .این هورمون بر روی دستگاه تنفس مادر باردار تأثیر گذاشته و باعث تنگی نفس می‌گردد.
– به دلیل اینکه بدن نیاز بیشتری برای خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به جنین دارد پس ریه‌ها نیاز دارند که فعالیت بیشتر و عمیق‌تری داشته باشند . همین امر باعث می‌شود که تعداد و عمق تنفس مادر بیشتر شود و رد این زمان این‌گونه تلقی می‌شود که شخص دچار تنگی نفس شده است .
– معمولاً در سه ماهه سوم بارداری وقتی جنین به اندازه کافی رشد کرده و رحم فضای بالای شکم را نیز اشغال می‌کند و به دیافراگم نیاز فشار می‌آورد .فشار به  دیافراگم باعث می‌شود  عمق نفس‌ها کمتر شود و فرد به سختی نفس بکشد .
بعضی از زنان باردار تصور می‌کنند ، تنگی نفس در بارداری علامت کمبود اکسیژن برای جنین آن‌ها می‌باشد و همین مسئله باعث نگرانی و استرس آن‌ها می‌گردد .در صورتی که بند ناف ، غذا و اکسیژن کافی را به جنین منتقل می‌نماید این تنگی نفس به علت تطابق بدن مادر با شرایط جدیدی است که در بارداری رخ می‌دهد.

یکی از عوارضی که در دوران بارداری شایع است، تنگی نفس می‌باشد
رفع تنگی نفس در بارداری
–  تا می‌توانید از اضطراب و استرس خودداری کنید و سعی کنید تکنیک های تنفسی و ریلکس شدن را انجام دهید .
– به میزان لازم و کافی استراحت کنید .
– طریقه نشستن صحیح در این دوران را انجام دهید . راست بنشینید و شانه‌ها را عقب نگه‌دارید.
–  به هنگام استراحت در حالت دراز کشیده از بالشت‌های اضافه استفاده کنید.
– پرخوری نکرده و غذا را در وعده‌های کوچک و متعدد استفاده نمایید.
–  در حالت ایستاده ، به حالت ایستادن خود توجه کنید. در حالت ایستاده بایستی  سینه به طرف جلو و سر تا حدی روبرو و بالا باشد ریه‌ها در حالت افزایش ظرفیت خود قرار می‌گیرند و تنگی نفس تا حدی کم می‌شود.
– بین خواب و خوردن وعده غذایی حداقل دو ساعت فاصله بیاندازید .
– در صورتی که ورزش خاصی را از پیش از دوران بارداری به صورت حرفه‌ای انجام می‌دادید و اکنون چنانچه  در حین ورزش دچار تنگی نفس می‌شوید بایستی فعالیت خود را کم کنید و یا  ورزش سبک‌تری مثل  پیاده‌روی را دنبال کنید.
–  اگر در حالت  استراحت و عدم تحرک دچار تنگی نفس می‌گردید  برای بهبود آن به پهلوی چپ  دراز بکشید. این کار سبب کاهش فشار وارده به بدن می‌شود و تنگی نفس تا حدی فروکش می‌کند.
نکات مهم :
• اگر شخص باردار علاوه بر تنگی نفس علامت‌های دیگری مانند بالا رفتن ناگهانی ضربان قلب ،  احساس گیجی و  درد در ناحیه قفسه سینه، کبودشدن لب‌ها و انگشتان دست و پا، به همراه سرفه‌ شدید یا سرفه‌های خونی، تب و لرز و آسم مواجه شد بایستی به پزشک معالج خود مراجعه کرده و اقدامات پزشکی مناسب برایش انجام بگیرد.
• اگر فرد بارداری به صورت  ناگهانی دچار تنگی نفس می‌گردد و تا مدتی بهتر نمی‌شود بایستی به  پزشک خود اطلاع دهد.
• مادران بارداری که دارای سابقه و بیماری تنفسی دارند سفارش می‌شود که از رفت‌وآمد در هوای آلوده مخصوصاً در فصول پاییز و زمستان که وارونگی هوا رخ می‌دهد جدا خودداری نمایند.

 

منبع : بیتوته

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *