افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

تقویت بنیه نوزادان با مکمل های داخل شیرخشک

09-8-19-1447186-3

  • تمام کودکان اعم از اینکه با شیرمادر و یا شیر مصنوعی تغذیه شوند لازم است از مکمل های آهن، مولتی ویتامین و یا D و A استفاده کنند. بعضی ازمادران فکر می کنند که کودکان شیر خشک خوار نیازی به مکمل ندارند

 

شیرخوارها در سنین پایین نیازمند مراقبت های تغذیه ای مختلفی هستند تا دچار مشکلات و بیماری های مختلف نشوند در این سنین غالبا مصرف مکمل برای نوزاد توصیه می شود کدام مکمل برای کودک بهتر است ؟در دوران شیردهی مادر و نوزاد نیاز به چه مکمل هایی دارند ؟

تمام کودکان اعم از اینکه با شیرمادر و یا شیر مصنوعی تغذیه شوند لازم است از مکمل های آهن، مولتی ویتامین و یا D و A استفاده کنند. بعضی ازمادران فکر می کنند که کودکان شیر خشک خوار نیازی به مکمل ندارند. درحالی که باید بدانند شیر خشک های موجود در بازار غنی شده نیست به عبارت دیگر آهن، ویتامین D و A به آنها اضافه نشده است. مقادیری که بر روی قوطی شیر خشک درج می شود، درحقیقت همان مقادیر طبیعی در ترکیب شیرخشک است که نیاز بدن شیرخوار را برآورده نمی کند و لازم است این ریز مغذی ها بصورت مکمل و بطور روزانه به آنها مطابق با پروتکل های وزارت بهداشت داده شود.

مکمل آهن را نباید همزمان با وعده شیر کودک به وی داد. زیرا کلسیم موجود درشیر، ازجذب آهن جلوگیری می کند. بعضی ازمادران از تیره شدن رنگ دندان شیرخوار ازدادن قطره آهن به شیرخوار خودداری می کنند. اینکار لطمه غیرقابل جبرانی به رشد و تکامل مغزی شیرخوار و در نتیجه کاهش ضریب هوشی وی وارد می کند که قابل جبران نیست.

✔️ به مادران توصیه می شود که قطره آهن را در یک قاشق مرباخوری ریخته و در عقب دهان کودک بریزند و سپس مقداری آب به او بدهند تا از تیره شدن رنگ دندان ها جلوگیری شود. علاوه بر آن به مادر یادآوری شود که قطره آهن موجب تغییر رنگ مدفوع کودک می شود که موجب نگرانی نیست.

✔️✔️میوه ها و آب میوه ها بخصوص مرکبات موجب افزایش جذب آهن می شوند و می توان قطره آهن را همراه با آن ها که متناسب با سن کودک باشد به او داد. درمورد مولتی ویتامین و یا قطره D و A پس از وعده شیر و یا غذای کمکی مشکلی ایجاد نمی کند.

آیا سایر مکمل ها ی موجود در بازار نیز برای شیرخوارسودمند است؟ 

? بعضی ازمادران فکر می کنند اگر از مکمل های ویتامین مینرال خارجی به شیرخوار خود بدهند، به رشد وسلامت شیرخوار کمک کرده اند. درحالی که این طور نیست، این مکمل ها معمولا مطابق با استانداردهایی که وزارت بهداشت به لحاظ میزان ویتامین بویژه D و A و املاحی مثل آهن و روی اعلام کرده است، نیستند لذا علاوه بر این که خانواده ها هزینه گزافی برای خرید آنها می پردازند، محصولی با مقادیر کم و نامناسب از ویتامین ها و املاح به کودکانشان می دهند .

درحالی که اگر در برنامه غذایی کودک، از انواع مغزها ( بادام، فندق، پسته و گردو ) استفاده شود این مواد مغذی سرشار از آهن، روی، منیزیم، فسفر، پتاسیم، تیامین، ریبوفلاوین و چربی های بلند زنجیره غیراشباع و امگا ۳ می باشند.

✔️✔️✔️ همچنین انواع حبوبات مانند: نخود آبگوشتی، انواع لوبیا ها و عدس که منابع غنی از پروتئین، پتاسیم، آهن، اسیدفولیک، منیزیوم، مس و فیبر می باشند. نیاز بدن کودک را تامین می کنند.

✔️✔️✔️ اسیدهای چرب EPA و DHA که کمپانی ها ادعا می کنند در محصولاتشان به کار می برند، در روغن زیتون و روغن آفتاب گردان وجود دارد و اگر در پخت غذای کودکان از این روغنها استفاده شود از بهترین و سالم ترین اسیدهای چرب برخوردار می شوند .

✔️✔️✔️ کودکان تا دوسالگی به جز قطره D و A (یا مولتی ویتامین ) و قطره یا شربت آهن به هیچ مکمل دیگری نیاز ندارند. خوشبختانه شرکت های ایرانی این فرآورده ها را با فرمول و مقدار صحیح به بازار عرضه کرده اند.

? مصرف مکمل روی وامگا ۳ دردروان شیردهی صرورتی ندارد. درصورتی که مادر شیرده از اصول تغذیه صحیح پیروی کند و در برنامه غذایی روزانه دو اصل تنوع و تعادل را رعایت نماید و گروههای غذایی اصلی را به مقدارکافی مصرف کند نیازی به مصرف این گونه مکمل ها ندارد.

 

منبع : دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *