افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

تغذیه مناسب برای کسانی که آرتروز دارند

he4

آرتروز بیماری است که خیلی ها از آن رنج می برند امروز در سایت پزشکین قصد داریم تا تغذیه مناسب برای کسانی که بیماری آرتروز را دارند شرح دهیم.

امروزه افراد زيادي از بيماري درد مفاصل و غضروف‌ها شكايت مي‌كنند و بسياري هم بر اين تصورند كه آرتروز درمان ندارد.

 

دكتر مجيد هاشمي‌زاده ، متخصص تغذيه با تاكيد بر نقش تغذيه در پيشگيري از ابتلا به آرتروز مي‌گويد غذاهايي كه سرشار از اسيدهاي چرب امگا ۳ هستند مانند دانه سويا و انواع ماهي در پيشگيري از آرتروز مفيدند و ضمنا كاهش مصرف گوشت قرمز نيز به اين مساله كمك مي‌كند.

وي مي‌افزايد: تجربه نشان داده كه افراد چاق بيشتر به آرتروز مبتلا مي‌شوند، بنابراين رژيم غذايي لاغري به كاهش دردهاي مفصلي كمك كند.

دكتر هاشمي‌زاده تاكيد مي‌كند: افراد لاغر هم در معرض ابتلا به آرتروز هستند، چرا كه اگر وزن بدن با قد ما متناسب نباشد، احتمال بروز آرتروز تشديد مي‌شود. به همين دليل رژيم مناسب غذايي براي افراد چاق و خيلي لاغر مي‌تواند در پيشگيري از آرتروز موثر باشد.

وي افراد را از مصرف غذاهاي چرب، سرخ‌كردني‌ها و شكر منع كرده و مي‌گويد: كاهش تمام چربي‌هاي حيواني، انواع گوشت‌هاي قرمز، تخم‌مرغ، انواع شيريني و نمك مي‌تواند در درمان آرتروز موثر باشد.

بر اساس پژوهش‌هاي انجام شده بسياري از مبتلايان به آرتروز درد ندارند، ولي يك عكسبرداري تصادفي وجود آن را ثابت مي‌كند.

 

اولين قسمتي از بدن كه در آرتروز آسيب مي‌بيند، غضروف مفصل است كه ناهموار و فرسوده مي‌شود ، بعد از تخريب غضروف استخوان‌هاي مجاور دچار ضايعه مي‌شوند، مثل سخت شدن استخوان، به وجود آمدن حفره‌هاي خالي در استخوان، تيزي نوك استخوان و در آخر سفت شدن مايع مفصلي و كپسول مفصل آرتروز در افراد بين ۲۰ تا ۳۰ ساله هم ديده مي‌شود.

 

كساني كه شبكه خون‌رساني مفاصل آنها بد كار مي‌كند در معرض ابتلا به آرتروز هستند، مثلا خانم‌هايي كه مبتلا به واريس ساق پا هستند در معرض ابتلا به آرتروز زانوها قرار دارند، به اين جهت است كه آرتروز زانو در خانم‌ها بيشتر از مردها ديده مي‌شود.

آفتاب اثر مهمي در كاهش آرتروز دارد زيرا منبع اصلي ويتامين D با تابش آفتاب تغيير شكل يافته و موجب تثبيت ويتامين د مي‌شود و همين ويتامين است كه موجب جذب كلسيم و تثبيت استخوان‌ها مي‌شود.

از ۴۰ تا ۵۰ سالگي سرعت ترميم مفاصل شروع به كم شدن مي‌كند و اگر اين آهستگي زيادتر شده و روزبه روز سلول‌هاي مفاصل با تحمل كار زياد ناتوان‌تر مي‌شوند، اين آغاز بيماري آرتروز است. پس ما بايد با انجام حركت درماني، ماساژ آب‌درماني، حمام با آب دريا، درمان با آفتاب و مصرف نمك‌هاي معدني سرعت ابتلا به اين بيماري را كند كنيم.

هدف از انجام حركات درماني حفظ و نگهداري، نرمش و سهولت حركت مفاصل است، به طوري كه هر چه بيشتر آنها را وادار به حركت طبيعي خود سازيم.

 

 

چند توصيه به مبتلا‌يان به آرتروز

– درمان فيزيوتراپي و پيشگيري‌هاي روزانه در آرتروز مفصل ران

– پرهيز از پياده‌روي، سرپا ايستادن و ورزش‌هاي سر خود

– پياده‌روي تا هنگامي مجاز است كه درد ظاهر نشده است

– استفاده از عصا، فشار روي مفاصل را كم مي‌كند

– پياده‌روي نبايد سريع و با قدم‌هاي بلند انجام گيرد

– خانم‌هاي خانه‌‌دار براي حمل اشيا از زنبيل‌هاي چرخدار استفاده كنند.

– حتي‌الامكان از توالت فرنگي يا صندلي‌هاي مخصوص استفاده شود.

 

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *