افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

تغذیه در دیابتی ها

۱. در یک تحقیق گذشته نگر طولانی مدت ثابت شده است که مصرف ۳ بار در هفته زغال اخته ۲۶ درصد و انگور ۱۲ در صد ریسک دیابت تیپ ۲ را کاهش می دهند .سیب ، موز و گریپ فروت هم با کاهش قابل توجه دیابت همراه بوده اند ولی هلو ، آلو ، زرد آلو و پرتقال اثر خنثی نشان داده اند .
البته تذکر ۲ نکته مهم ضروری است .اول این که میوه ها خود دارای قند می باشند پس میزان مصرف را باید زیر نظر متخصص تغذیه مراقبت نمود .دوم این که مصرف خود میوه و نه آب آن دارای این خواص می باشد .

uo

۲. مغزیجات با جایگزینی کربو هیدرات یا نشاسته برنامه غذایی باعث کاهش قند خون و با داشتن منابع سرشار منیزیوم و اسید های چرب غیر اشباع و با مکانیسم افزایش حساسیت به انسولین منافع زیادی برای دیابت تیپ ۲ دارا هستند . این مواد مغذی با دارا بودن پروتئین با کیفیت بالا ،فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی نظیر پتاسیم کلسیم و منیزیوم و مواد مغذی گیاهی مانند کاروتنوئید فلاونوئید و فیتو استرول علاوه بر دیابت با دارا بودن اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بر روی سلامت قلب و عروق نیز بسیار موثر می باشند .

مصرف منظم این مواد غذایی باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب و کاهش قند و فشار و تری گلسیرید خون می شوند . باز تذکر دو نکته مهم است . اول این که باید یصورت خام مصرف شوند و نیز مقدار آن کنترل شده باشد .

۳. مصرف قهوه در هیچ یک از مطالعات با کاهش ریسک دیابت همراه نبود ه است .

۴. شکلات با وجود داشتن مقدار زیادی فلاونوئید باعث کاهش خطر دیابت و سکته های قلبی و مغزی می شود ولی با وجود میزان بالای کلسیم به علت داشتن اگزالات زیاد که مانع جذب کلسیم می شود منجر به پوکی استخوان می شود .

۵. با توجه به ۳ مطالعه بزرگ در امریکا ، کاهش مصرف گوشت قرمز بویژه انواع فرآوری شده آن به مقدار نصف باعث کاهش ریسک دیابت به میزان ۱۴ در صد خواهد شد . در ضمن در یک تحقیق بزرگ در فرانسه ثابت شده است که افرادی که محیط حون اسیدی به علت برنامه غذایی با گوشت و نوشیدنی های گاز دار و مصرف کم میوه جات و سبزیجات دارند ریسک بیشتری برای دیابت دارند .نکته مهم این است که با وجود اسیدی بودن بسیاری از میوه جات آنها پس از متابولیزه شدن در بدن قلیایی می شوند .

۶. جایگزین کردن میان وعده هایی نظیر کیک و بیسکوئیت و چیپس با لبنیات کم چرب بویژه ماست باعث کاهش ریسک دیابت می شود .

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]
pezeshkonline.ir

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *