افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

تعیین جنسیت جنین

تعیین جنسیت ، واقعیت یا خیال؟
امروزه با کنترل جمعیت از طرفی و پیشرفت علم از سوی دیگر تمایل به انتخاب جنسیت فرزند در بین خانواده ها افزایش یافته است .روشهای مختلفی جهت تعیین جنسیت مورد نظرتان وجود دارد وتمامی این روشها به شما این امکان را میدهند که قبل از لقاح شانس انتخاب داشته باشید.

rt

دلایلی که زوجها تمایل به انتخاب جنسیت دارند :

۱- ترجیح دادن یک جنس بنا به تمایل شخصی
۲- تعادل جنسیتی در خانواده ( داشتن هر دو جنس )
۳- پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی وابسته به جنس
۴- اجتناب از بیماریهایی با شیوع جنسیتی نابرابر

در بعضی کشورها با تعیین جنسیت بدلایل غیر طبی مخالفت میشود چون معتقدند با این کار جمعیت کشور از نظر تعادل نسبت جنسیتی بهم میخورد.
روشهای مداخله در تعیین جنس :تقریبا در اکثر منابع خبری یا تحقیقی که به ان دسترسی دارید یا حتی در صحبتهای عامیانه از روشهایی در این زمینه نام برده میشود مثل تغذیه ،شستشوی واژن با مواد قلیایی یا اسیدی ،رابطه جنسی در زمانهای خاص و…..اما هر کدام از این راهکارها تا چه حد مؤثر هستند ؟

۱- تغذیه :
گفته میشود در صورت تمایل به جنس دختر از مواد غذایی حاوی کلسیم و منیزیم مانند شیرولبنیات ، غلات ، سبزیجات ،چغندر،کاکائو،جوانه گندم بیشتر استفاده شود ودر صورت ترجیح جنس پسر عسل وخرما و مواد حاوی سدیم وپتاسیم مانند نمک طعام،غذاهای دریایی ،موز،هویج ،جگرو… در رژیم غذایی گنجانده شود.اما مطالعات و تحقیقات جدید هنوز نتوانسته اند رابطه تغذیه و جنسیت را تایید کنند.

eqq

۲- زمان بندی رابطه جنسی :
این فرضیه بر این اصل علمی استوار است که اسپرمهای حاوی کروموزوم y حرکت سریع تر و البته عمر کوتاهتری نسبت به اسپرمهای حاوی کروموزوم x دارند . ولی تحقیقات مختلف به نتایج متناقضی رسیده اند وهنوز شواهد قوی در این رابطه وجود ندارد.در مورد زمان یا مدت دست یابی به بارداری نیز این تئوری وجود دارد که عوامل محیطی تأثیر گذار بر کیفیت اسپرم و تخمک بر غالب شدن یک جنس اثر دارد ولی از نظر علمی هنوز از ان حمایت نمیشود.

• این روشها گرچه تأیید شده نیستند اما انجام انها ضرری ندارد وممکن است احتمال دختر یا پسر شدن را از ۵۰%کمی افزایش دهند.این روشهای تجربی برای دلایل سوم وچهارم ذکر شده در بالا کارایی ندارند.

۳- روش جداسازی اسپرم :
در این روش اسپرمهای حاوی کروموزوم xوy طی یک پروسه با تکنیک های مختلف از هم جدا میشوند واسپرمهای مورد نظر در IUI( تلقیح داخل رحمی اسپرم ) و IVF (لقاح ازمایشگاهی ) استفاده میشوند. درصد موفقیت هر کدام ازاین روشها متفاوت است ولی به ۹۰% هم میرسد.

۴-PGD(تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی) :
دراین روش یک سلول از جنین در حال تقسیم سلولی جدا شده وپس از انالیز وبررسی ژنتیکی و کروموزومی جنین مورد نظر به رحم منتقل میشود. بررسی جنین از نظر بعضی بیماریهای ژنتیکی و نیزجنسیت دختر یا پسردر طی مدت ۴۸ ساعت انجام شده تا انتقال جنین در موعد مقرر صورت گیرد.

این روش هزینه بر بوده و توصیه میشود فقط به همراه IVFاستفاده شود،یعنی تنها در کسانی که دلیلی برای IVFدارند .در این روش تمام جنینهایی که از انها بیوپسی شده قابلیت انتقال ندارند واز تعدادی هم که منتقل میشوند در صدی به سرانجام میرسند. کندن یک سلول از جنین در حال تقسیم از نظر تئوری اسیبی به رشد و تکامل جنین وارد نمیکند.

توجه : در صورتی که به هردلیل قصد انتخاب جنسیت دارید حتما با پزشک خود در این رابطه صحبت کرده تا راهنمایی و توصیه های لازم به شما داده شود.

دکتر منصوره پژمان منش pezeshkonline.ir

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *