افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

تشخیص پوسیدگی بین دندانی فقط از طریق رادیولوژی

تشخیص دقیق پوسیدگی دندان با استفاده از علم رادیولوژی

دبیر علمی رادیولوژی کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت:نیمی از پوسیدگی های بین دندانی فقط در رادیولوژی دیده میشود ودر معاینه دندانپزشکی دیده نمی شود.

به گزارش  پزشکین به نقل از مهر؛ دکتر علی کاووسی در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در ارتباط با علم رادیولوژی در دندانپزشکی اظهار داشت: درتمام بدن انسان از جمله فک و صورت می‌توان نمای داخلی بدن را توسط علم رادیولوژی مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: انواع ضایعات که تخریب ایجاد کرده باشند اعم از استخوان و دندان توسط رادیولوژی قابل تشخیص است. البته دامنه این ضایعات متفاوت بوده و می‌توانند شامل عفونت‌های دندانی تا ضایعات بدخیم باشد.

دبیر مشاوره علمی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ادامه داد: بر اساس علائم رادیولوژی و نشانه‌هایی که بیمار اطلاع می‌دهد همچنین یافته های سیستمیک می توان به این مسئله دست یافت که ضایعه و تخریب به چه میزان و چگونه است.

وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین بیماری در حوزه دندان، دهان، فک و صورت پوسیدگی های دندانی است گفت: پوسیدگی دندان در معاینه دندانپزشکی به صورت کامل دیده نمی شود و برخی پوسیدگی‌ها تنها با علم رادیولوژی قابل تشخیص است.

دکتر کاووسی با بیان اینکه در اولین ویزیت، دندانپزشک نیاز است که با کمک رادیولوژی به تشخیص دقیق و کامل پوسیدگی ها دست یابد گفت: برخی از این پوسیدگی ها از چشم دندانپزشک مخفی می‌ماند که با انجام رادیولوژی می‌توان مانع از این کار شد.

دبیر علمی انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با بیان اینکه حدود ۳۰۰ فارغ التحصیل رادیولوژی دهان، فک و صورت در کشور فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: این رشته نیازمند تکنولوژی های پیشرفته و دستگاه‌های تشخیصی به روز است که ضروری است در ورود و نصب و بهره برداری از این تجهیزات تسهیل و تسریع بسیار بیشتری صورت پذیرد.

وی افزود: ام آر آی ناحیه فک و صورت با تسلای بالا نتایج بسیار مفیدی دارد و جای آن در دانشکده های دندانپزشکی اصلی خالی است.

کاووسی تاکید کرد: مهمترین مشکل دندانی در جامعه ما پوسیدگی‌ها است که تشخیص آن نیاز به معاینه منظم و بررسی رادیوگرافیک دارد ولی به دلیل این که انجام این موضوع در جامعه ما معمول نیست اکثرا پوسیدگی های دندانی مخفی می‌ماند و زمانی خود را نشان می‌دهد که میزان پوسیدگی تشدید شده است و مشکلات  سلامتی و هزینه ای زیادی را به افراد جامعه تحمیل می کند.

دبیر مشاوره علمی رادیولوژی دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران عنوان کرد: علم رادیولوژی نقش مهمی در سلامت فک‌، صورت و دهان دارد بنابراین باید در جایگاه خود دیده و به کار گرفته شود؛ بر همین اساس در دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران بخش‌هایی به این موضوع اختصاص یافته است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *