افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

تشخیص مشکلات پوستی ناشی از بیماری کبدی

587227_U061F8tL

 

اطلاعات پزشکی در مورد کبد و بیماری کبد چرب و این که چه مشکلات پوستی نشانه کبد چرب هست را در این جا بیان می کنیم بخوانید در سایت پزشکین شیوه تشخیص مشکلات پوستی ناشی از بیماری کبدی .

كبدتان را چقدر مي‌شناسيد؟ آيا مي‌دانيد رابطه مستقيمي بين سلامت كبد و روشني و زيبايي پوست شما وجود دارد؟ بهتر است هيچ وقت كبدتان را دست كم نگيريد. كبد يكي از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين عضوهاي داخلي بدن است. اين عضو با وزني بين يك تا يك و نيم كيلوگرم، ۵۰۰ وظيفه متفاوت حياتي را بر عهده دارد. وظايف اين عضو مهم طيف گسترده‌اي از متابوليسم درشت‌مغذي‏ها يعني قندها، چربي‏ها و پروتئين‌ها، ذخيره‌سازي مواد معدني و ويتامين‏هاي گوناگون را دربرمي‌گيرد.

توليد صفرا براي هضم چربي‏ها و خنثي‏سازي آمونياك كه ماده‌ای بسيار سمي و مضر است، از ديگر وظايفي است كه كبد برعهده دارد. تا حدودي با نقش كليدي اين عضو آشنا شديد. بيماري‌‌هاي كبدي بسيار متفاوت هستند كه از مشهورترين آنها مي‌توان به هپاتيت، سيروز كبدي، كبد چرب و انسداد مجاري صفراوي اشاره كرد. هر كدام از اين بيماري‌ها قادرند علائمي را روي پوست باقي بگذارند. در ادامه دكتر سعيد صانعي، مشاور گياه درماني در اين زمينه توضيح بيشتري مي‌دهد.
کم کاری كبد ممنوع

اگر كبد در يكي از عملكردهاي خود  (تامين انرژي، نيازهاي دارويي، دفع سموم و…) كوتاهي كند، بيماري‌هاي مختلفي ممكن است به وجود آيد. به عنوان مثال بعد از خوردن گوشت، اسيد اوریک در بدن ترشح مي‌شود؛ وظيفه كبد اين است كه حدود ۹۵درصد آن را به اوره تبديل كند تا از طريق كليه دفع شود اما اگر به هر دليلي كبد در اين كار كوتاهي كند، ميزان زيادي از اسيداوریک وارد خون شده و فرد در معرض ابتلا به نقرس قرار مي‌گيرد يا سنگ‌هاي اسيداوریکي در بدنش تشكيل مي‌شود.

ممكن است كبد از نظر بافت‌شناسي و فيزيولوژيكي مشكلي نداشته باشد اما كوچك‌ترين نقص در عملكردش مي‌تواند پيامدهاي خطرآفريني را براي فرد به همراه داشته باشد. براي همين توصيه مي‌شود در حفظ سلامتي اين بخش از بدن بكوشيد. در كل بيماري‌هاي كبدي مي‌توانند با بروز برخي عوارض پوستي در بيماران همراه باشد. در مورد هورمون‌ها، متابوليسم چربي و كلسترول، اگر كبد به درستي عمل نكند ممكن است عواقبش به پوست فرد هم سرايت كند و آكنه و جوش‌هاي پوستي ايجاد شود.

سيروز كبدي (اصطلاحي پزشكي است كه براي توصيف تخريب تدريجي كبد، در نتيجه وارد آمدن آسيب مزمن به اين اندام به كار مي‌رود) نيز يكسري عارضه‌هاي پوستي را در افراد ايجاد مي‌كند.

بيماران سيروزي چرا سياه مي‌شوند؟

افرادي كه به بيماري سيروزي مبتلا هستند به دليل سوختگي خون رنگ پوست‌شان تيره و متمايل به سياه مي‌شود اما چطور خون دچار سوختگي مي‌شود؟ عفونت‌هاي ويروسي مثل هپاتيت B و C به‌طور فعال توليد مثل مي‌كنند و به دليل ضعف سيستم ايمني باعث تخريب سلول‌هاي كبدي مي‌شوند. از تخريب سلول‌هاي كبدي سمومي ترشح مي‌شود كه قادرند خون را هم دچار اختلال كنند. اين اختلال‌ها باعث خفگي خون و تيرگي آن شده كه به آن خون سوخته مي‌گويند. تيرگي خون به مرور زمان روي پوست رسوب مي‌كند كه سياهي پوست در اين افراد ناشي از اين فرآيند است.

چرا كبد چرب مي‌شود؟

خيلي از اوقات شنيده‌ايد كه مي‌گويند فرد كبدش چرب است اما تا به حال شده از خود بپرسيد كه اين چربي به چه معناست؟ وقتي پاي چربي‌هاي اشباع شده (بدترين نوع چربي) مثل روغن پالم كه در روغن نباتي‌ها موجود است به برنامه غذايي افراد باز شود، بايد منتظر عواقب آن هم باشيم. اين چربي‌ها به مرور راه مويرگ‌هايي را كه وظيفه‌شان خونرساني به سلول‌هاي كبدي است، مسدود مي‌كنند؛ در نتيجه سلول‌هاي كبدي دچار كم‌خوني و سپس مرگ مي‌شوند و جاي اين سلول‌ها چربي‌ها قرار مي‌گيرند.

بعد از طي اين فرآيند مي‌توان گفت كبد فرد چرب است كه البته انواع مختلفي دارد (كبد نوع ۱، نوع ۲، نوع ۳ و نوع ۴). چربي كبد تاثير زيادي روي پوست نمي‌گذارد، فقط ممكن است گاهي اوقات باعث ورم و باز شدن منافذ پوستي شود.

مراقب باشيد صفراي‌تان اتصالي نكند

ترشح صفرا يكي از مهم‌ترين عملكردهاي كبد است كه در تميزسازي كبد و جذب چربي غذا از روده نقش بسيار مهمي دارد. صفرا از طريق مجاري صفراوي به كيسه‌ صفرا مي‌ريزد و از آنجا به لوزالمعده و روده‌ كوچك وارد مي‌شود. اما كوچك‌ترين اختلال در مسير حركت صفرا ممكن است باعث افزايش سطح صفرا در جريان خون شود. به همين دليل اگر با زردي پوست و زردي چشم‌ها (قسمت سفيدي چشم) مواجه شديد، بدانيد كه در مسير صفراي شما اختلالاتي ايجاد شده است.

همچنين نشانه‌ ديگر آن خارش گسترده و شديد پوست است. اگر اين مشكل به موقع تشخيص و درمان نشود، اين زردي پوست به مرور زمان تغيير حالت و رنگ داده و به تيرگي و لك منجر مي‌شود. شايد برخي از خانم‌ها و آقايان با اين لكه‌هاي تيره رنگ بيشتر در ناحيه پوست سينه و كتف برخورد كرده باشند كه ناشي از بروز اين مشكل است.

منشا لكه‌هاي بارداري از كجاست؟

تا اينجا به اختلال عملكرد كبد اشاره كرديم اما بعضي از عوامل مثل قرص‌هاي ضدحاملگي يا دوران حاملگي هم ممكن است روي كبد اثرات بدي بگذارند؛ تغييرات هورموني در دوران بارداري و مصرف قرص‌هاي ضدبارداري كه هورموني هستند، فشار مضاعفي به كبد وارد مي‌كنند. اين فشارها رسوباتي ايجاد مي‌كنند كه مانع ترشح صفرا مي‌شوند؛ همين موضوع باعث مي‌شود به مرور لكه‌هايي روي پوست ظاهر ‌شود. به همين دليل برخي از خانم‌ها ممكن است در دوران بارداري با اين لكه‌ها مواجه شوند.
تغذيه مناسب  فراموش نشود!

بيماري‌هاي كبد در پزشكي حدود ۱۴ هزار صفحه است كه به‌طور خلاصه با برخي از عمده‌ترين آنها تا حدودي آشنا شديد اما چه كار كنيم تا كبدمان دچار مشكل نشود؟! اولين نكته‌اي كه بايد رعايت كنيم، تغذيه مناسب است. از آنجايي که كبد قادر به از بين بردن همه سموم بدن نيست، برخي از مواد غذايي به راحتي قابل هضم و تجزيه نيستند و كبد را دچار مشكل خواهند كرد.

از خوردن اين مواد غذايي پرهيز كنيد

• توصيه مي‌شود از خوردن غذاهاي سرخ شده با روغن زياد يا غذاهايي كه چربي بالايي دارند، خودداري كنيد.

• برخي از غذاها با يكديگر سازگاري ندارند، به همين دليل بهتر است باهم خورده نشوند. به عنوان مثال ماست به همراه تخم مرغ نبايد خورده شود؛ اشتباهي كه خيلي از افراد انجام مي‌دهند. حتي خوردن ماست با ترشي و همچنين تخم‌مرغ با ترشي توصيه نمي‌شود. كبد براي هضم و آناليز اين مواد انرژي زيادي را صرف مي‌كند اما درنهايت ممكن است يكسري مواد زائد وارد كبد و سپس خون شوند و لكه‌هاي پوستي را ايجاد كنند.

• پنيرهاي شور يا پنيرهايي كه مدت زيادي است در يخچال مانده‌اند را بهتر است دور بيندازيد و از خوردن آنها صرف‌نظر كنيد.

• غذاهاي خيلي شيرين و به‌طور كلي شيريني‌ها بايد از برنامه غذايي حذف شوند.

• افرادي كه مشكل كم خوني ندارند بهتر است در خوردن پسته كه باعث غليظ شدن خون مي‌شود، خودداري كنند.

• بهتر است پسته به همراه آب انار خورده شود.

• بعضي از گوشت‌هاي گاو و شتر مصرف زيادشان توصيه نمي‌شود- احشام پیر – چون خون را رقيق مي‌كنند.

توصيه مي‌شود كه اگر فرد طبع گرمي دارد، پس از خوردن گوشت شتر آب انار، كاهو يا سكنجبين بخورد كه طبع گرمش را خنثي كند. گوشت گاو سردي است و بهتر است بعد از آن سير، آويشن‌و… مصرف شود. گوشت گاو نبايد به همراه ماست خورده شود زيرا باعث چرب شدن كبد مي‌شود.

نسخه‌های بوعلی‌سینا

نسخه اول: يك خيار بزرگ را انتخاب كنيد و مغز خيار را بيرون بياوريد سپس آن را در مخلوط كن بريزيد. يك تا دو عدد هويج هم به آن اضافه كنيد و به همراه مقداري جعفري بگذاريد كامل مخلوط شوند. بعد از آن كمي آب ليموترش هم در معجون بريزيد. توصيه مي‌شود اين معجون را يك روز درميان ناشتا ميل كنيد. بعد از مدتي متوجه خواهيد شد كه پوست‌تان نسبت به گذشته شفاف‌تر و شاداب‌تر شده است.

نسخه دوم: اگر پوستی خشك و زبر داريد و طراوت از آن رو برگرداننده، بهتر است به دنبال يك معجون طبيعي باشيد. براي ساخت اين كرم كافي است ۱۰ عدد بادام خام شيرين را انتخاب كنيد و به همراه آب و عسل در ميكسر بريزيد. سپس چند قطره (بين ۵ تا ۷ قطره) آب ليموترش به آن اضافه كنيد. اين معجون را هم بهتر است يك روز درميان ميل كنيد. يك روز معجون خيار و هويج و روز ديگر شيره بادام را ميل كنيد. بعد از مدت اعلام شده تفاوت پوستي را احساس خواهيد كرد.

نسخه سوم:  ۷ تا ۸ عدد زغال اخته بدون هسته را در دهان بگذاريد و خوب بجويد. بعد از قورت دادن زغال اخته‌ها بالافاصله يك ليوان آب هندوانه بنوشيد. اين دستور‌العمل كمك مي‌كند تا پوست نرم و شفاف شود. البته بهتر است اين كار را عصرها انجام دهيد.

روش موضعي: ماءالشعير را در يك ليوان بريزيد و ۲ قاشق غذاخوري به آن الكل طبی اضافه كنيد. اگر قرص جوشان ويتامين C داريد داخلش بيندازيد يا به جاي آن چند قطره آب ليموترش اضافه كنيد. اين معجون دست‌ساز را روي پوست بريزيد و پوست را ماساژ دهيد. بعد از گذشت چند دقيقه بدن خود را با آب بشوييد. اين روش كمك مي‌كند تا لطافت پوست‌تان مثل پوست بچه شود. همچنين به ويتامين‌سازي پوست هم كمك مي‌كند. البته به دليل وجود الكل سفيد در آن توصيه مي‌شود مراقب باشيد كه داخل چشم‌تان ريخته نشود.

 

پزشکین : تشخیص مشکلات پوستی ناشی از بیماری کبدی

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *