افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ترک خوردن و شکسته شدن ناخن را درمان کنیم

 

  • اگر فکر می کنید که شکستن با ترک خوردن ناخن آن یکی است و هر دو به یک علت اتفاق می افتند سخت در اشتباه هستید! ناخن ها به دلایل مختلفی می شکنند و این اتفاق علل مختلفی را شامل می شود اما ترک خوردن ناخن ها به چند علت محدود است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 

بروز هر اتفاق بی دلیل در بدن انسان و بطور کلی متابولیسم وی می تواند نشنه ای خطرناک و علامت ابتلا به بیماری خاص باشد. شکستن بی دلیل و ترک خوردن ناخن ها یکی از این علائم خطرناک است که به علل محتلف بروز می کند. برای بررسی علل به وجود آمدن این اختلال و درمان آن با ما همراه باشید.

رشد ناخن ها ، اغلب در سنین ده تا چهارده سالگی ست و از بیست سالگی به بعد، بتدریج رشد آنها کمتر می شود و احتمال شکستن ناخن بالا میرود. به طور متوسط، ناخن ها روزی یک دهم میلی متر رشد می کنند یعنی حدود سه میلی متر، در یک ماه ! رشد ناخن های پا هم تقریباً یک سوم ناخن های دست می باشد. شکستن ناخن خیلی رایج است و با بلندی آنها ارتباط مستقیم دارد و معمولا در بیست تا سی درصد افراد جامعه ، خصوصا خانم های چهل تا پنجاه ساله ، اتفاق می افتد.

 

علل ترک خوردن ناخن با علل شکستن آن متفاوتند!

اگر فکر می کنید که شکستن با ترک خوردن ناخن آن یکی است و هر دو به یک علت اتفاق می افتند سخت در اشتباه هستید! ناخن ها به دلایل مختلفی می شکنند و این اتفاق علل مختلفی را شامل می شود اما ترک خوردن ناخن ها به چند علت محدود است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

ترک‌هاي ناخن چه روي شست پا باشند و چه روي دست‌ها، ظاهر دست و پاي شما را پير جلوه مي‌دهند. از نظر محققان هم اين ترک‌ها اغلب نشانه پيري هستند، گرچه گاهي گريبان جوان‌ها را هم مي‌گيرند.

دليل اول: بالا رفتن سن مي‌تواند به ترک خوردن عمودي ناخن‌ها منجر شود اما کم نيستند جوان‌هايي که با اين مشکل دست و پنجه نرم مي‌کنند. خشک شدن محل رويش ناخن ممکن است دليل اين مشکل باشد. شايد با چرب کردن بيشتر رويه ناخن و پايين آن و کمک گرفتن از روغن‌هاي گياهي يا چرب‌کننده‌هاي حاوي ويتامين E بتوانيد اين وضعيت را تا اندازه‌اي برطرف کنيد.

دليل دوم: اگر ترک‌هاي روي ناخن شما موج مانند هستند، بعيد نيست که به آرتريت التهابي دچار شده باشيد. البته معمولا مبتلايان اين بيماري صاحب ناخن‌هايي حفره‌دار هم مي‌شوند و رنگ پوست زير ناخن‌شان به قهوه‌اي مايل به قرمز تغيير مي‌کند.

دليل سوم: در صورتي که ترک‌هاي افقي روي ناخن‌هاي شما ديده مي‌شود اما سوراخ يا تغيير رنگي را مشاهده نمي‌کنيد، احتمالا ردپاي يک بحران بزرگ عاطفي در ميان است. استرس، برخي بيماري‌ها يا اختلالات متابوليکي هم مي‌توانند اين مشکل را ايجاد کنند. البته اشتباهات مانيکوريست شما هم مي‌تواند به ايجاد ترک‌هاي عرضي روي ناخن‌ها‌ي‌تان منجر شود.

دلیل چهارم: استفاده مداوم شخص از آب. مثلا شست و شوی ظرفها و یا شستن حمام و دستشویی و… البته استفاده از لاك پاک‌كن‌ها هم شدت آن را افزایش می‌دهد.

اما از جمله علل شکنندگی ناخن ها می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

دليل اول: اگر ناخن‌ها‌ي‌تان نازک نشده‌اند اما به‌راحتي مي‌شکنند، احتمالا خشک شده‌اند. از دست رفتن چربي لازم براي محافظت از ناخن‌ها ممکن است به دليل بالا رفتن سن يا دلايل ديگر اتفاق بيفتد.

دليل دوم: تيروئيد پرکار شکنندگي ناخن‌ها را هم به همراه مي‌آورد. اگر در کنار شکننده بودن ناخن‌هاي شما، موهاي‌تان هم خشک و نازک شده‌اند، هر چه زودتر با يک آزمايش خون فعاليت غده تيروئيدتان را چک کنيد.

 

کلید هایی طلایی برای جلوگیری و درمان ترک خوردگی ناخن ها

 • وقتی كه به طور مداوم از آب استفاده می‌كنید یا از مواد شیمیایی استفاده می‌كنید، از دستكشهای پلاستیكی با رویه كتان استفاده كنید.

 • از شست و شوی زیاد بپرهیزید.

 • از چسب یا لاك ناخن برای ترمیم ناخنهای ترك خورده استفاده كنید.

 • بیشتر از دو بار در ماه از لاك پاك‌كن استفاده نكنید. در صورت استفاده، از نوع بدون استون استفاده كنید.

 • از آرایش زیاد دست و ناخن بپرهیزید.

 • بعد از هر بار استفاده از آب یا لاك پاك‌كن از لوسیونهای نرم كننده دست و ناخن استفاده كنید.

 • به طور مرتب و منظم ناخنهایتان را آراسته نگه دارید و با سوهان به ملایمت گوشه‌های ناخنها را به صورت هلال درآورید.

هرگز نمی توان به روش های خانگی و یا تشخیص ها ی شحصی اکتفا کرد؛بروز هر نشانه و یا اختلال در بدن شما حاصل تاثیر چند عامل مختلف می تواند باشد که گاهی بسیار خطرناک است. در این مطلب به برخی از روش های متداول برای درمان این اختلال اشاره شد و در صورت عدم دست بابی به نتیجه مطلوب لارم است تا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

 

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *