افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

تاثیر یوگا در دوران بارداری

تاثیر یوگا در دوران بارداری

تاثیر یوگا در دوران بارداری

در مطلب زیر میخواهیم این موضوع را بررسی کنیم که آیا یوگا تاثیری در زایمان راحت دارد یا خیر؟ امیدوارم که از این مطلب استفاده لازم را برده.

با یوگا عضلات قوی‌تری دارید
به اعتقاد بسیاری از درمانگران طب سنتی هند انجام تمرینات کششی یوگا در دوران بارداری به زنان باردار کمک می‌کند زایمان راحت‌تری را سپری کنند. در حقیقت اجرای تکنیک‌های یوگا به زنان باردار کمک می‌کند عضلات قوی‌تر و مقاوم‌تری در ناحیه شکم داشته باشند و به این ترتیب زایمان طبیعی بهتری را سپری کنند. البته اجرای تمرینات یوگا می‌تواند تاثیر زیادی بر بهبود اکسیژن‌گیری و عملکرد سیستم قلبی و عروقی زنان باردار داشته باشد.

  افزایش وزن را کنترل کنید
بسیاری از زنانی که نگرانند در دوران بارداری با اضافه وزن روبه‌رو شوند و این مسئله ممکن است روند زندگی آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار ‌دهد، می‌توانند با اجرای تمرینات و تکنیک‌های یوگا میزان اضافه وزن خود را در دوران بارداری کنترل کنند و به این ترتیب با آماده نگاه داشتن بدن، بعد از زایمان ورزش را شروع کرده و برای حفظ سلامت و تناسب خود اقدام کنند. به گفته محققان افرادی که در دوران بارداری یوگا کار می‌کنند یا تمرینات ورزشی ملایم انجام می‌دهند تقریبا ۳ کيلوگرم کمتر از افرادی که ورزش نمی‌کنند به اضافه وزن دچار می‌شوند.

افزایش نشاط و شادابی مادر
مادران بارداری که در دوران بارداری و حتی پس از زایمان از تکنیک‌های یوگا بهره‌ می‌برند در مقایسه با دیگر زنان باردار شادابی و نشاط بیشتری دارند. این در حالی است که برخی مادران به دلیل فاصله گرفتن از شغل و فعالیت‌های اجتماعی‌شان در دوران بارداری و پس از زایمان دچار افسردگی می‌شوند. بنابراین این گروه از مادران می‌توانند با اجرای تکنیک‌های یوگا و ورزش‌های کششی آن به کنترل هورمون‌های درونی بدن کمک کرده و دوران بارداری را لذت‌بخش و پرنشاط کنند.

پیشگیری از کمردردهای بارداری
با اجرای تمرینات کششی یوگا در دوران بارداری و پیش از آن و تمرکز بر عضلات ناحیه کمر و تقویت آن‌ها می‌توان از بسیاری از دردهای ناشی از بارداری به ویژه درد کمر پیشگیری کرد. به گفته درمانگران طب سنتی هند انجام ورزش‌های کششی موجب تقویت عضلات کمر می‌شود و این کار به کنترل و تعدیل فشار ناشی از بزرگ‌شدن شکم و افزایش وزن در زنان باردار کمک می‌کند. فشاری که عدم کنترل آن موجب بروز درد در ناحیه عضلات و ستوان فقرات مادر می‌شود.

با اجرای تمرینات و تکنیک‌های یوگا، میزان اضافه وزن خود را در دوران بارداری کنترل کنید

پیشگیری از ابتلا به یبوست با یوگا
یبوست یکی از شایع‌ترین عوارض ناشی از بارداری است که برخی زنان باردار را درگیر می‌کند. این عارضه معمولا به دلیل بزرگ‌شدن جثه جنین و افزایش فشاری که به دستگاه گوارشی به ویژه روده‌ها وارد می‌شود، در این گروه از زنان دیده می‌شود. انجام تکنیک‌های یوگا به صورت روزانه می‌تواند احتمال ابتلا به یبوست را در حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. اجرای یوگا و مصرف مواد غذایی فیبردار در این زمینه بسیار موثر است و می‌تواند تاثیر مثبتی بر کندی عملکرد روده‌ها داشته باشد.

 زایمان طبیعی را آسان کنید
در یوگای بارداری تکنیک‌هایی به زنان آموزش داده می‌شود که با اجرای آن می‌توانند بدن آماده‌تری برای زایمان طبیعی داشته باشند. اجرای تکنیک‌های یوگای بارداری به صورت روزانه به زنان باردار کمک می‌کند مفاصل ران نرم‌تر و کشاله‌ران قوی‌تر داشته باشند و به این ترتیب زایمان طبیعی موفق‌تر و ساده‌تری را پشت سر بگذارند. تنها باید به این نکته توجه داشت افرادی که تمایل به استفاده از این تکنیک‌ها دارند باید زیر نظر مربی یوگای حرفه‌ای این تکنیک‌ها و تمرین‌ها را یاد بگیرند و اجرا کنند.

 استرس زایمان را مهار کنید
نتایج تحقیقات دانشمندان درباره اثرات آرام‌بخشی یوگای بارداری و تکنیک‌های ریلکسیشن بر کاهش استرس زنان در ماه‌های پایان بارداری نشان می‌دهد افرادی که در دوران بارداری از تکنیک‌های یوگا و ریلکسیشن بهره می‌برند در مقایسه با زنان دیگر مدیریت بیشتری بر کنترل استرس و اضطراب ناشی از زایمان طبیعی دارند. در حقیقت این گروه در طول دوران بارداری آموزش می‌بینند که چگونه آرامش خود را با مراقبه و تمرینات شادی بخش یوگای بارداری حفظ کنند. در مقایسه با دیگران زایمان آرام‌تر و موفق‌تری را پشت سر بگذارند.

خواب عمیق‌تری را تجربه کنید
برخی زنان باردار که تمرینات یوگای بارداری را به طور منظم و مستمر در دوران بارداری دنبال می‌کنند می‌توانند در طول این دوران خواب عمیق‌تری را تجربه کنند. از آنجا که برخی زنان در دوران بارداری با مشکل اختلال خواب روبه‌رو می‌شوند می‌توانند از این تکنیک برای درمان این مشکل اقدام کنند. ضمن آن‌که زنانی که این تکنیک‌ها را انجام می‌دهند در طول روز توانایی بیشتری برای انجام برنامه‌های روزمره‌شان دارند و کمتر در طول ساعات روز چرت می‌زنند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *