افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

تاثیر مخرب استرس بر سلامتی

استرس چگونه انسان را مستعد ابتلا به بیماری می کند

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛ به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه میشیگان امریکا در این مطالعه نحوه تاثیر استرس را بر سلول هایی که از بدن در برابر بیماری های عفونی محافظت می کند، شناسایی کرده اند.
محققان متوجه شدند که استرس می تواند بر واکنش مواد شیمیایی دفاعی و یا موادی که با باکتری ها و ویروس ها مبارزه می کنند، تاثیر گذاشته و باعث تقویت واکنش های التهابی مانند سندرم روده تحریک پذیر، آسم و اختلالات خودایمنی مانند لوپوس شود.
از این رو پزشکان می توانند برای درمان اختلال هایی مانند آسم و علائم سندرم روده تحریک پذیر از ابزارهای مدیریت استرس مانند تمرینات تنفسی و یوگا استفاده کنند.
این مطالعه که در مجله Leukocyte Biology منتشر شده است نشان داد که گیرنده های استرس معروف به CRF1 با ارسال سیگنال هایی به برخی سلول های ایمنی به نام ‘ماست‌سل‌ها’ (mast cells) نحوه دفاع آنها را از بدن کنترل می کنند.
ماست سل ها یک نوع گلبول سفید خون هستند که زمانیکه سیستم ایمنی با یک تهدید مبارزه می کند، باعث بروز واکنش های التهابی مانند حساسیت شدید و واکنش های آلرژیک می شوند. این سلول ها همچنین در جریان وضعیت های استرس زا به وجود می آیند.
محققان در این مطالعه که بر موش ها صورت گرفت واکنش های سلول ایمنی را بر بروز استرس روانی و آلرژیک بررسی کردند. یک گروه از موش ها شرکت کننده در این مطالعه در ماست سل های خود گیرنده های استرس داشتند و گروه دیگر فاقد هرگونه گیرنده استرس بودند.
این مطالعه نشان داد، موش های دارای گیرنده های استرس به سطوح بالای بیماری مبتلا بودند درحالیکه موش های بدون این گیرنده ها بیماری کمتری داشتند و از ابتلا به هر دو استرس رو انی و آلرژیک در امان بودند.
آدام موزراستادیار متخصص بیماری های ناشی از استرس گفت: زمانیکه ماست سل ها در شرایط استرس زا به وجود می آیند، آنها تحت تاثیر گیرنده های استرس قرار می گیرند.
در چنین شرایطی گیرنده های CRF1 به این سلول ها دستور می دهد که مواد شیمیایی آزاد کنند که می تواند به بیماری های التهابی و آلرژیک مانند سندرم روده تحریک پذیر، آسم، آلرژی غذایی و اختلالات خودایمنی مانند لوپوس منجر شوند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *