افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بی نظمی دوران قاعدگی و دلایل آن

  • بی نظمی دوران قاعدگی و دلایل آنیکی از روش‌های درمان پریود نشدن مصرف زعفران است. برای این کار می‌توانید پنج گرم زعفران را پس از کوبیدن، در یک لیتر آب جوش دم کنید و هر روز صبح، ظهر و شب و هر بار یک استکان از آن را بخورید.

 

دوران قاعدگی به طور معمول در هر ماه، یک هفته خانم ها را درگیر می کند، از این رو برای تمام خانم ها اهمیت بسیاری خواهد داشت. چرخه نرمال قاعدگی معمولا بین ۲۱ تا ۳۵ روز می‌باشد و خونریزی قاعدگی به طور کلی به مدت دو تا هفت روز طول می‌کشد. بی نظمی‌ها و اختلالات مربوط به قاعدگی از جمله مشکلاتی است که بسیاری از خانم ها را درگیر می کند. عمده ترین علتی که پریود را در خانم ها به تاخیر می اندازد، تنبلی تخمدان و تغییرات هورمونی بدن است. اما در چنین شرایطی جای نگرانی نیست چرا که شما می توانید  به راحتی و با برخی از گیاهان دارویی در دسترس عادت ماهیانه خود را تنظیم نمایید.

چه دلایلی باعث پریود نشدن می‌شود؟

آمنوره یا همان قطع قاعدگی مشکل شایعی در میان خانم‌هاست. اگر فرد تا سن ۱۶ سالگی عادت ماهیانه نداشته باشد، به آن آمنوره اولیه می‌گویند. آمنوره ثانویه زمانی اتفاق می‌افتد که شما سابق بر این عادت ماهیانه داشته‌اید اما اکنون متوقف شده است. با قطع عادت ماهیانه ممکن است اولین فکر شما وقوع حاملگی باشد. اما دلایل متعددی وجود دارد که شما عادات ماهیانه منظمی ندارید.

از جمله عواملی که ممکن است منجر به پریود نشدن به مدت طولانی شود عبارتند از:

  • اختلالات تغذیه‌ای
  • کاهش یا افزایش وزن
  • کم خونی
  • یائسگی
  • اختلالات تیروئید
  • عدم تعادل هورمونی
  • بیماری کبد یا سل
  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • دیابت
  • زایمان یا سقط جنین تازه اتفاق افتاده
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک و اختلالات رحمی

علاوه بر موارد بالا شیوه زندگی نظیر افزایش ورزش، سیگار کشیدن، مصرف الکل، کافئین، مسافرت، استرس و برخی داروها و قرص‌های جلوگیری از بارداری نیز می‌تواند منجر به ایجاد این مشکل شود.

آب هویج
آب هویج علاوه بر اینکه یک نوشیدنی سرشار از آهن می‌باشد، یک درمان خانگی ساده برای دوره‌های نامنظم قاعدگی نیز می‌باشد. همچنین خود هویج خام نیز عملکرد هورمونی مناسب را افزایش را می‌دهد. یک لیوان آب هویج را به طور منظم به مدت سه ماه بنوشید تا متوجه تاثیرات آن شوید.

 


زعفران
یکی از روش‌های درمان پریود نشدن مصرف زعفران است. برای این کار می‌توانید پنج گرم زعفران را پس از کوبیدن، در یک لیتر آب جوش دم کنید و هر روز صبح، ظهر و شب و هر بار یک استکان از آن را بخورید.

 


نعنا
ترکیبی از نعنای خشک و عسل به عنوان یک درمان بسیار مناسب برای دوره‌های نامنظم قاعدگی می‌باشد. همچنین این ترکیب گرفتگی عضلانی ناشی از قاعدگی را تسکین می‌دهد. به این منظور یک قاشق چای‌خوری پودر نعنای خشک را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط نموده و مصرف نمایید. برای گرفتن نتیجه بهتر به مدت چند هفته، روزی سه بار از این ترکیب استفاده کنید.

 


رازیانه
رازیانه یکی از گیاهان بسیار موثر برای باز شدن قاعدگی و تنظیم شدن آن است و به علت دارا بودن خواص ضد اسپاسم عضلانی، گرفتگی‌ها و دردهای مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد. برای این کار پانزده گرم تخم رازیانه را در یک لیتر آب جوش دم کنید و با هر وعده غذا، روزانه یک استکان آب آن را بنوشید.


زردچوبه
طبع گرم زردچوبه منجر شده که از آن در تنظیم قاعدگی و حفظ تعادل هورمونی استفاده گردد. خاصیت ازدیاد قاعدگی آن به تحریک جریان قاعدگی کمک می‌کند. علاوه بر این، خواص ضد اسپاسم و ضد التهابی آن به تسکین درد قاعدگی کمک شایانی می‌نماید. به مدت چند هفته (تا زمان بهبودی)، هر روز یک چهارم قاشق چای‌خوری زردچوبه را با شیر یا عسل مصرف نمایید.

 


زنجبیل
زنجبیل در درمان پریود نشدن و تنظیم چرخه قاعدگی و همچنین تسکین درد قاعدگی بسیار سودمند می‌باشد. همچنین در مواقعی که پریودها کوتاه است و یا با تاخیر همراه می‌باشد زنجبیل با القای قاعدگی منجر به رفع این مشکل می‌شود. به این منظور نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه را در یک فنجان آب به مدت پنج تا هفت دقیقه بجوشانید سپس کمی شکر به آن اضافه کنید و روزی سه مرتبه بعد از غذا آن را بنوشید.این کار را به مدت یک ماه یا بیشتر ادامه دهید.پیشنهاد می‌شود برای داشتن یک قاعدگی منظم و طبیعی علاوه بر ورزش و رژیم غذایی مناسب، مصرف قرص‌ آهن برای جلوگیری از کم‌خونی فراموش نشود و حداقل سالی یک مرتبه آزمایش شمارش گلبول‌های خون و آزمایش‌های سالانه در برنامه کاری بانوان گنجانده شود.

 

منبع : دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *