افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بیماری گوارشی دارم روزه بگیرم یا نه ؟

 

  • کم آبی‌، یبوست فرض را درکسانی که به این مشکل دچارند تشدید خواهدکرد‌. با وجود این اگر تمایل دارند روزه بگیرند برای جلوگیری از مشکل جدی‌تر‌، حجم مواد فیبری مانند میوه و سبزیجات در وعده غذایی خود، بیشتر کنید‌، تحرک داشته باشید و در طول شبانه روز ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات بنوشید‌. مصرف چای تان را کم کنید‌.

روزه گرفتن یا نگرفتن؟

دکتر وحید گوهریان، فوق تخصص جراحی و عضو انجمن آمریکا و اروپا درباره روزه‌داری در افراد مبتلا به بیماری‌های ‌گوارشی به طور کامل توضیح می‌دهند: در ماه مبارک رمضان طبق دستور الهی مسلمانان باید بین ۱۱تا ۱۸ ساعت در روز را روزه بگیرند. در این ماه نحوه تغذیه افراد کاملا متفاوت بوده و روزه‌داران دو وعده غذایی حجیم را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند و همچنین بیش از ۷۰ درصد پس از صرف سحری مجددا به بستر می‌روند که خود می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید برخی بیماری‌های گوارشی شود‌. حال باید ببینیم علل مشــکلات گوارشی چیست و در چه مواردی روزه‌داری ممنوع می‌شود:‌

علل مشکلات گوارشی
بسیاری از مشکلات گوارشی به دلیل رعایت نکردن رژیم غذایی سالم، پرخوری و افراط در بعضی گروه‌های غذایی و البته تحرک نداشتن است، یعنی اسهال مزمن، یبوســـت مزمــن و مشکلات سوءهاضمه بدون زخم یا مشکلات روده تحریک‌پذیر که قسمتی از مشکلات قابل تقسیم‌بندی گوارشی است طی ماه مبارک رمضان تشدید می‌شوند و علایم آنها بدتر خواهد شد ولی هیچ‌کدام ضرر عمده‌ای را متوجه فرد نمی‌کند و موجبات خون‌ریزی و غیره را فراهم نمی‌کند که جزو موارد منع روزه‌داری قرار گیرد؛ اما بیماری‌هایی هستند که برای فرد مبتلا باید در ممنوعیت روزه تاکید کرد.

بیماران مبتلا به زخم معده‌
زخم‌های فعال دستگاه گوارش شامل زخم معده و زخم اثنی عشر هستند‌. اگر به تازگی آندوسکوپی کرده‌اید و تشخیص زخم معده برای تان داده شده است، نباید روزه بگیرید ‌ولی در صورتی که درمان زخم معده یا اثنی عشر شده‌اید و دو هفته از اتمام درمان گذشته و بدون علامت هستید با مصرف داروهای آنتی اسید در سحر و افطار می‌توانید روزه بگیرید‌.

بیماران مبتلا به کولیت یا سروز
کسانی که به بیماری کولیت یا سروز یا کرون مبتلا هستند‌، به دلیل تشدید مشکلات در اثر روز‌ه‌داری بهتر است از روزه‌داری اجتناب کنند‌.

مبتلایان به سوء هاضمه
در این بیماری‌، بیمار از تهوع، سوزش سردل، نفخ‌، آروغ و احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شکم رنج می‌برد‌. علائم این افراد در اثرخالی ماندن معده و ترشح اسید معده تشدید می‌شود ولی به هرحال تصمیم درباره روزه‌داری با شماست‌. اگر با وجود این علائم تمایل دارید روزه بگیرید‌، برای جلوگیری از حالت‌های ناخوشایند باید پیش از مصرف سحری و افطاری داروهای خود را مصرف کنید و حجم وعده غذای تان را کاهش دهید و پرخوری نکنید‌. از مصرف چای با حجم زیاد و به خصوص چای پررنگ و قهوه بپرهیزید‌. غذاهای کم چرب و کم ادویه‌، برای شما مناسب‌تر هستند، از مصرف الکل و دخانیات پرهیز کنید‌. در ضمن در این بیماری پزشک باید هشدار‌دهنده باشد و در صورتی که علائم زیر وجود داشته باشد تا موقع مشخص شدن، بیمار از روزه گرفتن معاف است. این علائم شامل‌: کاهش وزن قابل ملاحظه‌، استفراغ مکرر و مداوم‌، استفراغ خونی‌، دفع مدفوع سیاه و خونی‌، اشکال در بلع نیز است‌. در صـورت عدم پاســـخ به داروها و توصیه‌هـا به  خصوص در افراد بـــالای ۵۰ سال بهتر است برای بدخیمی‌های گوارش نخست اندوسکوپی صورت بگیرد‌.

مبتلایان  به یبوست
کم آبی‌، یبوست فرض را درکسانی که به این مشکل دچارند تشدید خواهدکرد‌. با وجود این اگر تمایل دارند روزه بگیرند برای جلوگیری از مشکل جدی‌تر‌، حجم مواد فیبری مانند میوه و سبزیجات در وعده غذایی خود، بیشتر کنید‌، تحرک داشته باشید و در طول شبانه روز ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات بنوشید‌. مصرف چای تان را کم کنید‌.

بیماری ریفلاکس معدوی‌- مروی
بازگشت محتویات معده به مری در همه افراد نرمال، به صورت روزانه دیده می‌شود ولی در صورتی که تکرار شوند و آزار‌دهنده باشند، بیماری تلقی می‌شود‌. شایع‌ترین علائم آن در شکل سوزش سردل و ترش کردن است ولی علائم دیگر هم شامل پر آب شدن دهان، اختلال در بلع، سرفه مزمن، آسم و خرابی زود‌رس دندان‌ها  می‌تواند حکایت از ریفلاکس باشد‌. در موارد شدید می‌تواند منجر به زخم مری و تنگی مری یا حتی سرطان مری شود‌. در صورت عدم تشخیص عدم علائم هشدار‌دهنده (‌کاهش وزن‌، استفراغ خونی‌، مدفوع سیاه و استفراغ‌های مقاوم)نیاز به آندوسکوپی نیست و با اصلاح شیوه زندگی می‌توان علائم بیماری را برطرف کرد‌. به این بیماران توصیه می‌شود‌ حجم غذا را کاهش دهند، از وزن خود بکاهند و از مصرف زیاد تا حد مرکبات پرهیز کنند. شب‌ها ۲۰ تا ۳۰ درجه سر خود را بالاتر قرار داده، شیب‌دار بخوابند ‌و از استعمال دخانیات و مصرف الکل بپرهیزند  و در صورتی که دچار برگشت غذا به داخل دهان هستند و از ابطال روزه خود نگران هستند، تجویز داروهای  پیش رونده دستگاه ‌گوارش (پرو‌کیتینک)علاوه بر داروهای کاهش اسید معده مفید است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *