افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بیماری پوستی با دیابت و چاقی چه ارتباطی دارند

1

  • دکتر آن سوفی لونبرگ، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کپنهاگ، در این باره می گوید: «پسوريازيس یک اختلال ژنتیکی است. سابقه ژنتیکی بیماری و شرایط موجود هنوز کاملا مشخص نشده اند.»

 

محققان دانمارکی دریافته اند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در مقایسه با سایر افراد بیش از ۵۰ درصد در معرض ابتلا به بیماری پوستی پسوريازيس (داءالصدف) قرار دارند.

همچنین این مطالعه نشان داده است که نرخ ابتلا به این بیماری پوستی با افزایش وزن بیشتر می شود. به عنوان مثال، افراد چاق با شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۵ دو برابر افراد با وزن نرمال در معرض ابتلا به پسوريازيس قرار دارند. فردی با شاخص توده بدنی ۳۰ یا بالاتر چاق تلقی می شود.

هنوز علت دقیق ارتباط این بیماری ها مشخص نیست، اما به گفته محققان، ژنتیک، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، یا التهاب می توانند نقش داشته باشند.

دکتر آن سوفی لونبرگ، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کپنهاگ، در این باره می گوید: «پسوريازيس یک اختلال ژنتیکی است. سابقه ژنتیکی بیماری و شرایط موجود هنوز کاملا مشخص نشده اند.»

وی در ادامه می افزاید: «این مطالعه اثبات نمی کند که پسوريازيس موجب دیابت نوع ۲ یا چاقی یا بالعکس می شود. اما این مطالعه نشان می دهد ارتباط بین این بیماری پوستی و چاقی می تواند ارتباط نسبی با یک علت متداول ژنتیکی داشته باشد.»

به گفته وی، «دلیل پسوريازيس و چاقی نه تنها با سبک زندگی مشترک مرتبط است، بلکه ناشی از ژن های مشترکی هم هست. درمان پسوريازيس و چاقی و دیابت مهم است چراکه اینها از عوامل پرخطر بیماری قلبی هستند و می توانند تاثیرات جدی بر سلامت عمومی فرد داشته باشند.»

در این مطالعه، داده های حدود ۳۴ هزار فرد دوقلو ۲۰ تا ۷۱ سال جمع آوری شدند. یافته ها نشان داد بالغ بر ۴ درصد این افراد مبتلا به بیماری پسوريازيس بودند، بیش از ۱ درصد مبتلا به دیابت نوع ۲ و بالغ بر ۶ درصد چاق بودند.

پژوهشگران دریافتند در بین حدود ۴۶۰ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲، در حدود ۸ درصد بیماری پسوريازيس داشتند. در بین افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، تنها ۴ درصد بیماری  پسوريازيس داشتند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *