افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بیماری زگیل چیست ؟ – پیشگیری علت علائم و درمان

ba1241

زگیل ها خیلی سریع و بدون هیچ دلیلی خای ناگهان بوجود می آیند  و به همان سرعت یکباره از بین می روند  . در این مطلب به برسی بیماری رگیل می پردازیم و می توانید با اطلاعات کاملی از زگیل آشنا شوید

بیماری زگیل چیست؟

زگیل یک ضایعه پوستی متداول در دوران کودکی است . در واقع بیشتر کودکان قبل از رسیدن به بلوغ جایی از بدنشان زگیل می زند.

زگیل پا، بیشتر در کف پای کودکان دیده می شود، گاهی زگیل به قدری شیوع دارد که حالت اپیدمی پیدا میکند . این نوع زگیل پس از ۱۶ سالگی بندرت دیده می شود .

 

تاریخچه بیماری زگیل

از زمانهای قدیم در مکتب تاریخی به زگیل اشاره شده است . احتمالاً یکی از شخصیت های مشهور در تاریخ در بریتانیا الیور کرامول بود که زگیل های زیادی در صورتش دیده می شد .

فقط در سالهای اخیر به این تومورهای خوش خیم پوست توجه زیادی می شود . عامل مولد بیماری زگیل یک نوع ویروس بخصوص است که بسرعت در هسته سلول تکثیر می یابد . عفونتی که از طریق یکی از ویروسهای مولد زگیل بوجود می آید، تحت شرایط خاصی ممکن است منجر به تغییرات بدخیم پوستی شود . مطالعات بیشتر در مورد زگیل احتمالاً جنبه های بدخیم بروز زگیل را نیز مشخص خواهد کرد .

علل ابتلا به بیماری زگیل

یکی از ویروس های پاپیلوم که تعداد زیادی از آن ها وجود دارد از گروه پاپووا (papova) عامل مولد بیماری زگیل است . تصور میشود که دوره ی نهفتگی آن (فاصله زمانی بین ابتلا به عفونت و ظهور زگیل ) طولانی باشد .

علائم بیماری زگیل

چهار نوع زگیل مختلف مشخص شده است، هر چند که بعضی از صفات درون همه آن ها وجود دارد، ولی با این حال ممکن است زیر گروه های مختلف یک ویروس در بروز هر نوع زگیلی دخالت داشته باشد .

زگیلهای متداول یا زگیل های معمولی ( verruca vulgaris ) اغلب روی سطوح استخوانی مثل زانو ها یا آرنج دیده می شود . احتمال دارد که زخم های کوچکی که در نتیجه زمین خوردن های مکرر در این نواحی ایجاد می شود، سبب تجمع ویروس های مولد بیماری در این نواحی گردد . این زگیل ها بزرگ می شوند و زیر ذره بین می توان سطح نامنظم و برآمده آنها را مشاهده کرد .

زگیلهای ساده همانطور که از نامشان پیداست ساده و پهن است و معمولاً در قسمت های روباز بدن دیده می شود، ضمناً در کنار خراش ها و برآمدگی ها نیز تعداد زیادی ظاهر می شود.

زگیل های کف پا (planter) که معمولاً فقط زگیل نامیده می شوند . روی کف پا ظاهر می گردد . در سالهای اخیر درباره ابتلا به این نوع زگیل صحبتهای زیاده شده است، زیرا تعداد زیادی از کودکان به علت رفتن به استخر های شنا یا ورزش کردن با پای برهنه به زگیل کف پا مبتلا شده اند . به گزارش آسان طب،این زگیلها ممکن است بزرگ شود و بخاطر فشاری که در نتیجه راه رفتن روی آنها وارد می شود، زخم گردد . زگیل های زخم شده بسیار دردناک است . زگیل هایی که در اطراف مقعد و دستگاه تناسلی ظاهر می شود، حالت چین خورده و زبر پیدا می کند . احتمال اینکه از کودکانی که در این قسمتهای بدنشان زگیل دارند سوء استفاده جنسی شده باید مد نظر قرار گیرد .

 

 

 درمان زگیل

درمان زگیل به خاطر بسیاری عوامل با مشکلات زیادی روبرو خواهد بود . این عوامل به شرح زیر است:

محل زگیل ها : برای مثال درمان زگیل های ساده که تعدادشان روی صورت زیاد باشد، مشکل است . زگیل های کف پا نیز در صورتی که در سطح وسیعی از کف پا قسمت هایی که معمولاً هنگام راه رفتن روی آنها فشار وارد می شود ظاهر گردد به آسانی قابل درمان خواهد بود. همینطور زگیل های نوک انگشتان نیز ممکن است برای کسانی که کارهای حساس و ظریف انجام می دهند، مشکل افرین باشد .

زگیلها به صورت گروهی ظاهر می شوند و همین مسئله درمان آنها را دشوار می سازد .

زگیل ها بسرعت و بدون هیچ دلیلی ناگهان ظاهر می شوند و به همان سرعت یکدفعه ناپدید می گردد .(عوام در مورد زگیل نظرات خرافی متفاوتی دارند . از معروفترین آنها، این است که برای از بین رفتن زگیل ها باید یک تکه گوشت خام را رو آنها مالید و سپس آن را در باغچه خانه دفع کرد . با فاسد شدن گوشت، زگیل ها نیز ناپدید می شود .)

درمانهای خاص  شامل موارد زیر است :

برای از بین بردن پوست زخیم روی زگیلها، می توان بطور مرتب روزانه روی آنها را رنگ مالید . بهتر است روی زگیلهایی که رنگ مالیده شده با یک مشمع باندپیچی کرد تا از پاک شدن رنگها جلوگیری شود . این درمان باید برای مدتی بطور مرتب انجام شود . معمولاً به علت طولانی بودن دوره درمان، تا آخر ادامه نمی یابد .

پودوفیلین (podophyllin) را می توان روی زگیلهایی که به تعداد کم ظاهر شده، مالید . نباید فراموش کرد که این دارو نیز باید بطور روزمره استعمال شود و روی زگیل هایی که پودوفیلین مالیده شده، حتماً باید باند پیچی کرد . در استعمال این دارو حتماً باید دقت کافی به عمل آید، زیرا در صورتی که به قسمت های سالم پوست مالیده شود / بشدت سوزاننده خواهد بود . در فواصلی که دارو روی زگیل مالیده می شود، می توان سطح آن را به آرامی تمیز و پاک کرد .

هر دو داروی فوق در قفسه هر داروخانه بزرگی یافت می شود و قابل خریداری است .

برف گاز کربنیک یا نیتروژن مایع را نیز می توان برای از بین بردن زگیل ها بکار برد . مجدداً تاًکید می شود که زگیل ها را باید با دقت زیاد درمان کرد، زیرا در صورتی که این دارو ها روی پوست سالم مالیده شود، به آن آسیب می رساند .

یکی دیگر از راههای درمان زگیلهای کف پا، قرار دادن پاها در محلول فرمالدئید بود . با هر بار قرار دادن پاها در این محلول، سطح روی زگیلها به ارامی برداشته می شد . بار دیگر باید اشاره شود که این روش درمان زگیل بسیار کند پیش می رود و مدت زیادی طول می کشد تا بهبودی حاصل شود . امروزه این روش درمان خیلی متداول نیست .

زگیلها را می توان سوزاند . با تزریق مقدار کمی داروی بی حسی در اطراف زگیلها می توان بافت های زگیلی را سوزانید . این کار نیز به مهارت نیاز دارد، زیرا ممکن است پوست اطراف زگیل ها آسیب ببیند. استفاده از این روش برای درمان زگیل های روی مفاصل، کف دست، یا کف پا اصلاً عاقلانه نیست، زیرا زخم هایی که پس از سوزاندن در این نواحی بوجود می آید بسیار دردناک خواهد بود .

یک روش ساده ولی معمولی برای از بین بردن زگیلهای منفرد این است که آن را با مشمع های بدون هوا ببندند. این کار بطور موثر از رسیدن هوا به زگیل جلوگیری می کند . پس از ۲ الی ۳ هفته که از شروع درمان بگذرد، زگیل نرم و قابل کندن خواهد شد، می توان آن را به ارامی با استفاده از سنگ پا با برس مخصوص شستشوی ناخن تراشید و پاک کرد .

پیشگیری از ابتلا به زگیل

امکان پیشگیری از ابتلا به زگیل فقط در مورد زگیل های کف پا وجود دارد این نوع زگیلها همیشه حاضرند و می توانند بسرعت در آب و هوای گرم و مرطوب استخر های شنا از کودکی به کودک دیگر سرایت می کند . هنوز بعضی از مسئولان استخر های عمومی، پاهای کودکان را قبل از شنا کردن معاینه می کنند و در صورتی که کودک به زگیل کف پا مبتلا باشد، او را از شنا کردن محروم می کنند .اجرای چنین کاری بسیار مشکل است و شاید اصلاً منطقی نباشد زیرا هیچ کودکی تا کنون به علت داشتن زگیل کف پا از دنیا نرفته، ولی بسیاری از کودکان به علت بلد نبودن شنا، جان خود را از دست داده اند .

استفاده از جورابهای ضد زگیل در گذشته بسیار رایج بود . این جورابها هنوز هم در دسترس است . کودکان قبل از رفتن به رختکن (محلی که عفونت از آنجا سرایت می کند ) این جورابها را می پوشند . بروز زگیل بیشتر از آنکه خطر ناک باشد، آزار رسان است . اما مواردی وجود دارد که درمان این ضایعات ناراحت کننده را ضروری می سازد . زگیل های کف پا، زگیل هایی که صورت را زشت و کریه می کند، یا زگیل های روی انگشتان دست که فعالیت روزمره زندگی را مشکل می سازد جزء مواردی است که حتما باید درمان شود . اما حتی با درمان آگاهانه نیز، ممکن است زگیل برای مدتی پایدار باشد . تنها حسن آنها این است که بالاخره خود به خود طر یک تا دو سال، در صورتی که به حال خود رها گردد، ناپدید می شود .

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *