افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بیماری روزئولا از علائم تا درمان آن

بیماری روزئولا از علائم تا درمان آن

501403-447318

متخصصان کودک به معرفی یک بیماری پوستی و عفونی کودک پرداخته اند به نام روزئولا در این مطلب به شرح کامل بیماری روزئولا از علائم تا درمان آن در کودکان می پردازیم با ما همراه ما باشید .

بیماری روزئولا (roseola infantum) یک بیماری عفونی است که معمولا کودکان را تا سن دو سالگی مبتلا می کند. این بیماری اغلب با تب شروع می شود. سپس بدن کودک دانه های قرمز پوستی می زند.

این بیماری به ندرت در بزرگسالان دیده می شود. این بیماری معمولا در بین کودکانی که به مهد کودک می روند شایع تر است، زیرا معمولا کودکان این بیماری را از همسالان خود می گیرند.

ویروس هرپس (همان ویروس تبخال) سبب ایجاد این بیماری می شود. این بیماری اغلب با تب شروع می شود و تب کودک معمولا تا چند روز ادامه پیدا می کند. سپس بدن او شروع به زدن دانه های قرمز رنگ می کند.

برخی کودکان تنها به نوع خفیف این بیماری مبتلا می شوند، اما عده ای دیگر علائم شدید آن را می گیرند . این بیماری اغلب جای نگرانی ندارد و به بچه ها به نوع شدید آن مبتلا می شوند .

درمان این بیماری شامل استراحت کردن در منزل و نوشیدن منظم مایعات برای کاهش تب می باشد.

علائم روزئولا

اگر کودکی در معرض ویروس رزئولا قرار بگیرد، به این ویروس آلوده می شود و حدود یک تا دو هفته طول می کشد تا علائم این بیماری در او ظاهر شود.

محدوده علائم این بیماری از خفیف تا شدید می باشد و در کودکان مختلف فرق می کند.
گاهی اوقات تب کودک بالا می رود و ممکن است تشنج کند. بنابراین به والدین توصیه می شود مرتبا دمای بدن کودک را با دماسنج چک کنند تا مبادا کودک دچار تشنج شود

علائم روزئولا عبارتند از :

– تب که اغلب بالاتر از ۳۹ درجه سانتیگراد می باشد. تب معمولا سه تا هفت روز طول می کشد.

– دانه های قرمز پوستی که نشانه مخصوص این ویروس است و معمولا بعد از کاهش تب ظاهر می شوند. برخی کودکان ممکن است علایمی مانند گلودرد، آبریزش بینی، سرفه و ورم غدد لنفاوی در ناحیه گردن را نیز داشته باشند.

دانه های قرمز پوستی معمولا از قفسه سینه شروع شده و سپس در ناحیه پشت، شکم، گردن و بازوها دیده می شوند. این بثورات پوستی معمولا خارش ندارند و چند ساعت تا چند روز بر روی بدن باقی می مانند و سپس محو می شوند.

علائم دیگر این بیماری شامل موارد زیر می باشد :

– تهوع و استفراغ

– بی اشتهایی

– تحریک پذیری کودک

– اسهال خفیف

– آبریزش بینی

– کاهش اشتها

– ورم پلک ها

تب کودک

تذکر ۱: گاهی اوقات تب کودک بالا می رود و ممکن است تشنج کند. بنابراین به والدین توصیه می شود مرتبا دمای بدن کودک خود را با دماسنج چک کنند تا مبادا کودک دچار تشنج شود. همچنین داروی تب‌بر را طبق دستور پزشک سر ساعت به کودک بدهند و سایر کارهای لازم برای کاهش تب را که پزشک دستور داده انجام دهند، مثل پاشویه کردن با آب ولرم، نه سرد.

تشنج ممکن است در طول شب که والدین خواب هستند، اتفاق بیفتد. بنابراین به والدین توصیه می شود حتما هر چند ساعت یک بار در طول شب درجه حرارت بدن کودک خود را چک نمایند و در صورت بالا رفتن تب کودک و پایین نیامدن آن (علی رغم دادن دارو)، فورا به پزشک مراجعه نمایند.

تذکر ۲: اگر بثورات پوستی بدن کودک بیش از سه روز طول کشید و تب کودک هم طولانی شد، حتما به پزشک مراجعه شود.

تذکر ۳: اگر سیستم ایمنی بدن کودک شما ضعیف است و علائم به صورت شدید در او ظاهر شده اند، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

علت روزئولا

شایع ترین علت بیماری روزئولا، ویروس هرپس است که ویروس مولد تبخال می باشد.

لکه های قرمز پوستی مانند سایر بیماری های ویروسی، از طریق تماس با ترشحات تنفسی بیمار و یا آب دهان او، از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند.

این بیماری واگیردار و مسری است، حتی اگر بثورات پوستی وجود نداشته باشند، یعنی قبل از اینکه بیماری رزاولا در کودک تشخیص داده شود و گاهی که فقط تب وجود دارد، بیماری مسری می باشد. لذا کودک خود را از بقیه دور نگه دارید تا کسی را بیمار نکند.
کودکان شش ماهه تا دو ساله بیشتر دچار بیماری روزئولا می شوند

پیشگیری از روزئولا

هیچ واکسنی برای جلوگیری از این بیماری وجود ندارد و بهترین راه جلوگیری از ابتلای به این بیماری، دوری از شخص بیمار است. حتی المقدور کودک سالم خود را از کودکان تب دار دور نگه دارید.

درمان

هنگامی که تب بالا است، آنتی بیوتیک ها نمی توانند لکه های قرمز بدن را درمان کنند، چرا که یک ویروس عامل بیماری است، نه باکتری. تنها می توان با داروهای استامینوفن و بروفن، تب را کنترل کرد.

عوامل خطر

کودکان شش ماهه تا دو ساله در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری روزئولا قرار دارند، زیرا آنها هنوز آنتی بادی های لازم را در برابر بسیاری از ویروس ها ندارند و هنگامی که در رحم مادر بوده اند، توسط مادران خود در برابر این ویروس ها محفاظت می شدند، اما این ایمنی در دوران جنینی به مرور زمان محو می شود.

عوارض

عوارض دایمی ناشی از این بیماری نادر است و اکثر کودکان مبتلا به این بیماری به طور کامل بهبود می یابند.

تب‌ و تشنج کودک

البته توجه به دو نکته زیر در هنگام ابتلا به این بیماری ضروری است :

۱- تشنج کودک

گاهی اوقات کودک مبتلا به این بیماری با تب بالا روبرو می شود. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است منجر به بروز تشنج و حرکت تند دست ها و پاها و یا سر کودک به مدت چند ثانیه یا دقیقه شود.

اگر کودک شما تشنج کرد، به پزشک مراجعه کنید. اگرچه تشنج ناشی از تب در کودکان سالم، موقتی و به ندرت مضر است.

۲- کودکان با سیستم ایمنی ضعیف

این بیماری موجب نگرانی در مورد کودکانی می شود که سیستم ایمنی آنها در معرض خطر است، مانند کسانی که اخیرا پیوند عضو و یا پیوند مغز استخوان داشته اند، زیرا مقاومت کمتری در برابر ویروس ها و عفونت ها دارند.

افراد با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است در معرض خطر عوارض جدی ناشی از عفونت های مختلف مانند ذات الریه و یا انسفالیت باشند.

پزشکین : بیماری روزئولا از علائم تا درمان آن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *