افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بیماری روحی بزرگترین دلیل برای از دست دادن روزهای کاری

بهبود سلامت روان در محیط کار

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ تعداد کارفرمایانی که در تلاش هستند تا سلامت روان در محیط کار خود را بهبود ببخشند تا آن‌ها خوشحال و متعهد باشند در حال افزایش است. طبق آمار ارائه شده، از هر ۴ نفر یک نفر یک بیماری روحی را در بعضی از لحظات زندگی‌ تجربه خواهد کرد. معمولا آمار تکان دهنده‌ای در مورد سلامت روانی در محل کار نادیده گرفته می‌شود که اضطراب، استرس و افسردگی در کار را تجربه می‌کنند از یک چهارم جمعیت به یک سوم آن‌ها افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل هم به وجود آمدن بیماری روحی بزرگترین دلیل برای از دست دادن روزهای کاری است.

سلامت روان در محیط کار یعنی چه؟

سلامت روان در محیط کار به این معنی است که یک محیط و فضای سالم برای کارکنان وجود داشته باشد که در برابر ایجاد مشکلات روانی و اختلالات رفتاری کارکنان مقاومت کند. هیچکدام از کارکنان به دلیل عوامل و مسائل موجود دچار اختلالات روانی نشوند، همه کارکنان از جایی که در آن مشغول به کار هستند رضایت داشته باشند و به اینکه کار خود را در آن محیط ادامه دهند علاقه داشته باشند و هر کدام از آن‌ها نسبت به خود، مافوق و دیگر همکاران خود و جایگاهشان به طور کلی احساس مثبتی داشته باشند و از سلامت روان در محیط کار خود برخوردار باشند.

چه عواملی بر سلامت روان در محیط کار موثر است؟

تعادل بین کار و زندگی شخصی

نقش افراد در خانه و محل کار نباید با یکدیگر تداخل پیدا کنند. زمانی که این حس به فرد دست دهد که این دو مزاحم یکدیگر هستند احساس می‌کنند که بین کار و زندگی آن‌ها تعارض وجود دارد. این حس باعث می‌شود که کارکرد شخص، هم در منزل و هم در محل کار آسیب ببیند و همچنین روی سلامت روان او تاثیر منفی بگذارد.

زمانی که این احساس در فرد ادامه‌دار شود سلامت روانی او به خطر می‌افتد و نمی‌تواند بین نقش خود در خانه و خانواده و محیط کار تعادل را برقرار سازد و باعث کاهش کارایی و درماندگی و کاهش رضایت و تعهد شغلی او می‌شود.

نبود تبعیض

وجود تبعیض در هر محیطی افراد را آزرده خاطر می‌کند و آن‌ها را از سلامت روان مناسب دور می‌سازد. محیط کار نیز صد در صد در دسته این محیط‌ها قرار دارد. تبعیض یکی از بدترین مواردی است که در محیط کار می‌تواند وجود داشته باشد و مانند یک سم کشنده عمل می‌کند و مشکلات روانی بسیاری را برای افرادی که در آن محیط در حال کار کردن هستند به وجود می‌آورد. در این مورد افراد احساس امنیت شغلی ندارند و ترس از دست دادن کارشان آن‌ها را عذاب می‌دهد. آن‌ها با خیال راحت نمی‌توانند در کارهای تیمی مشارکت کنند زیرا تصور می‌کنند دیگر همکاران آن‌ها را مسخره می‌کنند و تمام این مسائل باعث می‌شوند که آسیب جدی به سلامت روانی فرد وارد شود.

استرس در محل کار

به طور طبیعی حتی کارهایی که ظاهر ساده‌ای دارند در مواقعی پر از تنش و استرس می‌شوند و باید توقعاتی را برآورده سازند اما طولانی شدن استرس‌های شغلی و فشارها باعث خستگی شدید فرد و در نهایت فرسودگی روانی او می‌شود.

نکاتی که مدیران باید درباره سلامت روان در محیط کار بدانند

بهتر است کارهای اضافه و بیهوده را کم و حذف کنید. فرآیند کارها را به صورت مناسب سازمان دهید تا از دوباره کاری جلوگیری کنید. بهتر است در این زمینه با کارمندان خود مشورت کنید. تا جایی که به کارهای مجموعه‌تان لطمه وارد نشود به کارکنانتان اجازه دهید درباره اضافه کاریشان خودشان تصمیم بگیرند.

اجازه ندهید کارکنانتان در دوراهی کار یا زندگی شخصی قرار بگیرند. راهکارهایی به آن‌ها پیشنهاد دهید تا علاوه بر ارتقا شغلی به زندگی شخصی آن‌ها لطمه‌ای وارد نشود. اجازه دهید کارکنان به جای ماندن در فضای کار به اور خانوادگی خود نیز رسیدگی کنند.

ماموریت‌ها و شیفت‌های خارج از ساعت کاری را به حداقل برسانید.

 نکاتی که کارکنان درباره سلامت روان در محیط کار باید بدانند

گاهی در بین کار به مغزتان استراحت دهید. از پشت میز خود بلند شوید نفسی عمیق بکشید کمی قدم بزنید و با همکاران خود به معاشرت بپردازید. از اضافی کاری‌های غیر اجباری دوری کنید و زمانی را به خود و خانواده‌تان اختصاص دهید.

کار خود را به خانه نبرید. اجازه ندهید تعادل بین کار و زندگی شخصیتان بر هم بخورد. معقولانه به انجام کارها فکر کنید از خود توقعات کمالگرایانه نداشته باشید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *