افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بیماری التهاب روده از تشخیص تا عوارض آن بر مردان و زنان

9fd790c9b5507614c816b8a3972c5108

  • تاثیر بیماریهای التهابی روده بر روی بارداری در زنان مبتلا، شانس به دنیا آوردن بچه زودرس (کمتر از ۳۷ هفته) بیشتر از زنان سالم می‌باشد البته عوارض حاملگی در این بیماریها تا حدی به وضعیت فعالیت بیماری نیز بستگی دارد

آیا باروری تاثیری بر بیماری التهاب روده میگذارد یا خیر؟تشخیص این عارضه چگونه امکانپذیر خواهد بود؟عوارض داروهای التهاب روده بر باروری مردان و زنان چگونه است این عارضه چه تاثیراتی بر آینده زوجین پس از ازدواج خواهد گذاشت ؟ احتمال سقط و یا مرده‌زایی مادران مبتلا به التهابات روده ای را تهدید می کند .

 

چون اغلب بیماران در سنین باروری به بیماری‌های التهابی روده مبتلا می‌شوند، در اینجا تشخیص و درمان این بیماری در ارتباط با ازدواج، باروری و بارداری مورد بحث قرار می‌گیرد.

۱- ازدواج

مهم‌ترین مسئله‌ای که در مورد ازدواج بیماران مبتلا اهمیت دارد این است که باید همسر آینده آنها اطلاعات دقیق و مشخص در مورد ماهیت بیماری و علائم و عوارض احتمالی آن داشته باشد این مسئله به وی کمک می‌کند تا بتواند به نحو مناسب‌‌تری با مشکلات همسر بیمار خود کنار بیاید و در مواقع بروز مشکلات ناشی از بیماری به وی کمک کند.

تجربیات مبتلایان به این بیماری نشان داده است این درک و تفاهم به آنها کمک می‌کند تا بتوانند زندگی توام با آسایش و خوشبختی را در کنار همسران خود تجربه کنند.

همانطور که در قبل ذکر شده شانس انتقال بیماری از فرد مبتلا به فرزندان بسیار کم و در حدود ۱ درصد موارد می‌باشد و در نتیجه این امر نباید به عنوان مانعی در امر ازدواج این افراد به شمار آید.

۲- باروری

در زنان مبتلا به بیماریهای التهابی روده، جز در موارد محدود، باروری مانند افراد طبیعی است در مردان مبتلا به بیماری‌های التهابی روده که از سولفالازین به عنوان داروی انتخابی استفاده می‌کنند ممکن است این دارو موقتاً باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها شود.

این کاهش با قطع دارو برگشت‌ناپذیر است و این دارو هرگز باعث ناباروری دائمی در مردان نمی‌شود چون سایر داروهای مشابه مانند پنتاسا و آساکول این عارضه را ندارند، در شرایطی که بیمار می‌خواهد بچه‌دار شود باید به صورت موقت و زیرنظر پزشک داروی خود را به آساکول یا پنتاسا تغییر دهد.

در بعضی از موارد به دلیل ترس بی‌موردی که مردان مبتلا به این عارضه از تشدید علائم و بروز مشکل در هنگام رابطه جنسی با همسرشان دارند، به مدت طولانی از این کار خودداری می‌کنند که ممکن است باعث کاهش میزان باروری شود.
۳- بارداری

الف) تاثیر بیماریهای التهابی روده بر روی بارداری در زنان مبتلا، شانس به دنیا آوردن بچه زودرس (کمتر از ۳۷ هفته) بیشتر از زنان سالم می‌باشد البته عوارض حاملگی در این بیماریها تا حدی به وضعیت فعالیت بیماری نیز بستگی دارد در مواردی که در طول حاملگی بیماری غیر فعال است شانس بروز عوارض در نوزاد و مسئله‌دار شدن حاملگی بسیار کم و شبیه افراد سالم است اما در موارد فعال بودن بیماری در طول حاملگی تا حدودی احتمال سقط و یا مرده‌زایی افزایش می‌یابد.

ب) تاثیر بارداری بر روی بیماریهای التهابی روده در صورتی که بیمار مبتلا به بیماریهای التهابی روده در زمان آغاز بارداری در دوره عدم فعالیت بیماری خود باشد، بارداری باعث فعال شدن بیماری نخواهد شد و میزان فعال شدن بیماری در این افراد با زنان غیر باردار مبتلا به بیماری تفارت  عمده‌ای ندارد.

معمولا در صورتی که بیماری در زنان حامله مبتلا عود کند، زمان آن در بیماران مبتلا به کرون در سه ماهه اول بارداری و بعد از زایمان و در بیماران مبتلا به کولیت زخمی در سه ماهه دوم بارداری می‌باشد.

تشخیص بیماریهای التهابی روده نیازمند گرفتن یک تاریخچه دقیق توسط پزشک می‌باشد در این تاریخچه پزشک باید در مورد علائم بیماری، زمان شروع آنها، شرایط تشدید کننده یا تخفیف دهنده بیماری و سابقه فامیلی بیماری از بیمار سوال نماید.

توجه: چون عمده‌ترین علامت بیماری اسهال می‌باشد. پزشک باید در مورد تمام علل و عوامل دیگری که ایجاد اسهال می‌کنند بررسی کند.

شایعترین علت ایجاد اسهال بیماریهای عفونی هستند لذا پزشک باید در مورد مسائلی که احتمال ایجاد اسهال عفونی را برای وی مطرح می‌سازند از جمله:

– مصرف غذاهایی که احتمال آلوده بودن آنها وجود دارد.

– مصرف آنتی‌بیوتیک

– سفر به مناطقی که اسهال عفونی در آنها شایع است.

– ابتلا همزمان چند فرد در خانواده به اسهال

سوال نماید و آزمایش مدفوع برای تشخیص کردن احتمال عفونی‌ بودن اسهال درخواست نماید.

زمانی که احتمال دخالت عوامل عفونی در ایجاد اسهال رد شد، باید بیمار کولونوسکوپی یا سیمگوئیدوسکوپی شود.

چون کولونوسکوپی روش تشخیصی است که برای تشخیص و پیگیری وضعیت این بیماران به صورت مکرر مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مورد آن به صورت کامل‌تر توضیح داده می‌شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *