افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بیماری آدیسون از علائم تا درمان آن

  • این بیماری حتی اگر ۱ در ۱ میلیون باشد، بسیار نادر است. این بیماری اغلب با نارسایی آدرنال اشتباه گرفته می شود. بیماری آدیسون و نارسایی آدرنال دو نام برای شرایط یکسان هستند در حالی که آن ها با هم فرق دارند. یک مشکل تیروئیدی و یا عدم تعادل مرتبط با هورمون با عملکرد آدرنال شما در ارتباط است

 

 

بیماری آدیسون چیست؟ زمانی که شما دچار استرس هستید، هورمون کورتیزول در شما یک موج ایجاد می کند و باعث ایجاد استرس مزمن در شما می شود و این برای سلامتی شما اصلاً خوب نیست. مصرف بیش از حد کورتیزول می تواند به انواع عوارض جانبی مربوط به استرس منجر شود و حتی می تواند ناتوان کننده باشد. کورتیزول نقش مهمی در تنظیم فشار خون، عملکرد قلب، هضم و… دارد.

لیزر کامل بدن با تخفیف ویژهمتخصص جراحی لثه (پریودنتیست)


نشانه های شروع بیماری آدیسون

این  بیمار باعث می شود دندان های شما سفیدتر به نظر برسند:

پزشکی با یک بیمار که از خستگی، درد شکم و کاهش وزن خفیف رنج می برد، ملاقات کرد. پزشک او در ابتدا فکر کرده بود که فرد افسرده است. او متوجه شد دندان های زن بسیار سفید می باشند و پوست او قهوه ای مایل به زرد است.

البته آن بیمار اصلاً در تعطیلات در برابر آفتاب قرار نگرفته بود، در آن زمان پزشک علت را به برخی از تغییرات هورمونی که سبب تیره شدن پوست می شود ربط داد که پوست را تقریباً به قهوه ای مایل به زرد تبدیل می کند. در آدیسون نیز این بیماری با تیره شدن پوست همراه می شود.

دیگر علامت ها:

در آدیسون علاوه بر پوست تیره، سایر علامت ها شامل: تهوع، درد خفیف تا شدید شکمی، درد استخوان، کاهش وزن، کمبود انرژی، فراموشی و فشار خون پایین نیز دیده می شود. البته کسانی که علامت های مشابه به این نشانه ها را دارند، ممکن است از مسائل مربوط به بیماری تیروئید یا سرطان باشد.

بیماری نادر است:

این بیماری حتی اگر ۱ در ۱ میلیون باشد، بسیار نادر است. این بیماری اغلب با نارسایی آدرنال اشتباه گرفته می شود. بیماری آدیسون و نارسایی آدرنال دو نام برای شرایط یکسان هستند در حالی که آن ها با هم فرق دارند. یک مشکل تیروئیدی و یا عدم تعادل مرتبط با هورمون با عملکرد آدرنال شما در ارتباط است. بیماری آدیسون یک اختلال خود ایمنی است که حملات بدن شما علیه خود، غده ی فوق کلیه را از بین می برد.

تخریب می تواند به سرعت اتفاق بیفتد:

درحالی که در برخی افراد مبتلا به آدیسون ماه ها و یا حتی سال ها برای از دست دادن تمام هورمون های تولید شده در غدد آدرنال طول می کشد اما برای برخی ممکن است چند روز طول بکشد که خوشبختانه این بیماری بسیار نادر است. یک فرد مبتلا به آدیسون به احتمال زیاد علامت هایی که برای این بیماری گفته شد را تجربه می کند، و این بیماری در افرادی که علامت های آن ادامه پیدا می کنند، با گذشت زمان، رشد بدتر و بیشتری دارد.

هرکس می تواند آن را دریافت کند:

این بیماری می تواند در هر سنی صرف نظر از جنسیت یا قومیت اتفاق بیفتد. اگر دیگر افراد خانواده شما مبتلا به این بیماری و یا برخی از بیماری های غدد درون ریز دیگر باشند، ژنتیک می تواند در مبتلا شدن به آن مؤثر باشد.

غربالگری برای آدیسون بسیار ساده است:

اگر پزشک شما مشکوک به آدیسون در شما است، او برای شما یک آزمایش خون انجام می دهد و سطح کورتیزول و هورمون دیگری به نام ACTH را مشخص می کند. معمولاً نتایج غربالگری بسیار روشن می باشد و اگر شما بیمار باشید با این آزمایش با اطمینان تأیید می شود که شما بیمار هستید یا خیر.

درمان مؤثر وجود دارد:

خبر خوب این است که برای این بیماری درمان وجود دارد. این درمان شامل مصرف مکمل هورمون می باشد. در موارد شدید اگر بدن بیمار به درستی مکمل را جذب نکند، ممکن است تزریق لازم باشد اما بیماران یک زندگی عادی را خواهند داشت. مطمئن باشید این بیماری قابل درمان است و برای آن درمان های مؤثری نیز وجود دارد.

 

 

منبع: دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *