افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

به خطر افتادن سلامت روان با مصرف بیش از حد فست فود

download-10

  • مطالعات و بحث درباره قند و تاثیر آن بر اضطراب و بیش فعالی همچنان ادامه دارد. مطالعه ای که در نشریه Clinical Pediatrics منتشر شد، نشان داد، تغذیه کودکان با مواد غذایی که از محتوای مواد نگهدارنده و رنگ های مصنوعی بالا ( به عنوان مثال، بنزوات سدیم) برخوردار هستند، خطر بیش فعالی بالینی را افزایش می دهد.

 

بیشتر مردم فست فود را به سه دلیل انتخاب می کنند: آنها سریع آماده می شوند، به طور معمول خوشمزه هستند و هزینه خرید آنها نسبتا پایین است.

به رغم آثار منفی یک رژیم غذایی سرشار از فست فود بر سلامت جسمانی (به عنوان مثال، چربی، کلسترول، قند، و سدیم اضافی)، باز هم این غذاها طرفداران بسیاری دارند، که به کمبودهای تغذیه ای و افزایش وزن منجر می شود.

با این وجود، افزون بر پیامدهای شناخته شده جسمانی، فست فود می تواند آثار کمتر شناخته شده و مضر بر مغز و سلامت روان ما نیز داشته باشد.

فست فود با افسردگی و اعتیاد پیوند خورده است

پژوهشگران کانادایی از دانشگاه مونترال دریافتند که دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از قند و چربی نرخ ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. طی مطالعه صورت گرفته توسط آنها یک رژیم غذایی با چربی بالا (۵۸ درصد کالری دریافتی از چربی) و قند طی شش هفته برای موش ها در نظر گرفته شد و پس از این مدت و قطع تغذیه با غذاهای چرب، نشانه های افسردگی و اضطراب افزایش یافته در این موش ها نسبت به آنهایی که یک رژیم غذایی کم چربی (تنها ۱۱ درصد کالری دریافتی از چربی) داشتند، مشاهده شد.

پژوهشگران این گونه نتیجه گیری کردند که یک رژیم غذایی سرشار از چربی و قند موجب تغییر در فعالیت شیمیایی مغز می شود، به ویژه سطوح کورتیکوسترون (یک هورمون استرس) و CREB (پروتئینی که موجب احساسات و رفتارهای اعتیادآور می شود) را به طور قابل توجهی افزایش داده و یک چرخه معیوب غذا خوردن ایجاد می شود.

بیش فعالی و اضطراب

مطالعات و بحث درباره قند و تاثیر آن بر اضطراب و بیش فعالی همچنان ادامه دارد. مطالعه ای که در نشریه Clinical Pediatrics منتشر شد، نشان داد، تغذیه کودکان با مواد غذایی که از محتوای مواد نگهدارنده و رنگ های مصنوعی بالا ( به عنوان مثال، بنزوات سدیم) برخوردار هستند، خطر بیش فعالی بالینی را افزایش می دهد.

مطالعه ای دیگر که در سال ۲۰۱۲ با حضور ۸۰۰ کودک مبتلا به بیش فعالی انجام شد، نشان داد که حذف رنگ های غذایی و مواد نگهدارنده مصنوعی از رژیم غذایی می تواند در کاهش تحریک پذیری، وحشت، اختلال خواب، و بی قراری موثر باشد.

مطالعه ای دیگر که در نشریه Psychology Today منتشر شد، نشان داد که رژیم های غذایی با میزان اسیدهای چرب امگا-۳ پایین و محتوای کربوهیدارت های پالایش شده زیاد (مانند آنهایی که در فست فود وجود دارند) سطوح اضطراب را تغییر می دهد. بنابر پژوهش های صورت گرفته، نوسانات قند خون به طور قابل توجهی سطوح خستگی، بدخلقی و اضطراب را افزایش می دهند.

قند موجب غذا خوردن وسواسی می شود

یک رژیم غذایی سرشار از قند و چربی می تواند زمینه ساز شکل گیری عادات پرخوری وسواسی باشد. این شرایط می توانند همانند اعتیاد به مواد مخدر باشد. نتایج مطالعه گروهی از پژوهشگران در کالج کانکتیکات نشان داد که مغز جوندگان پس از خوردن کلوچه های کرم‌دار نرخ های بالاتر فعالیت در مراکز لذت (نوکلئوس آکومبنس، سپتوم پلوسیدم، و هیپوتالاموس) را نشان داده است.

با اختلالات آموزشی مواجه می شوید

یک رژیم غذایی سرشار از فست فود حاوی مقادیر زیاد چربی است. چربی موجود در فست فودها به طور معمول شامل چربی های ترانس و اشباع شده که از نمونه های ناسالم محسوب می شوند و فاقد نمونه های سالم از قبیل اسیدهای چرب امگا-۳ هستند. این شرایط به ویژه برای کودکانی که به مدرسه می روند می تواند مشکل آفرین باشد. مطالعه ای که توسط پژوهشگران استرالیایی انجام شد، نشان داد، کودکانی که با کمبود اسیدهای چرب امگا-۳ مواجه بودند احتمال بیشتری داشت با مشکلات یادگیری به ویژه در زمینه های هجی، خواندن و رفتار مواجه شوند.

طی این مطالعه پیشرفت آموزشی یک گروه ۳۹۶ نفره از کودکان که در بازه سنی ۶ تا ۱۲ سال قرار داشتند زیر نظارت و بررسی قرار گرفت. به نیمی از این کودکان نوشیدنی امگا-۳ داده می شد، در شرایطی که گروه کنترل دارونما دریافت می کرد. پس از گذشت شش ماه، کودکانی که نوشیدنی امگا-۳ دریافت کرده بودند، نمرات بهتری در آزمون های حافظه و هوش کلامی در مقایسه با گروه کنترل دریافت کردند.

بی تاب و کم صبر می شوید

طی یک سری از آزمایشات مختلف که توسط پژوهشگران کانادایی صورت گرفت، مشخص شد صرفا فکر کردن درباره فست فود می تواند احساس عجله را در افراد ایجاد کند. به گفته پژوهشگران کانادایی، روش غذا خوردن و رژیم غذایی که افراد دنبال می کنند تاثیری گسترده و اغلب ناخودآگاه بر رفتار و انتخاب های نامرتبط با غذا خوردن به همراه دارد.

بیش از اندازه سریع و به مقدار زیاد غذا می خورید

تنها غذا نیست که شما را وادار می کند تا سریع غذا بخورید، بلکه پژوهش های صورت گرفته نشان داده اند فضای کلی مکانی که در آن غذا می خورید نیز در این زمینه موثر است. رستوران های فست فود با ذهنیت غذا خوردن سریع طراحی شده اند و مطالعات نشان داده اند هرچه سریع‌تر غذا بخورید، کالری بیشتری نیز مصرف می کنید. رنگ های روشن و درخشان مانند زرد و قرمز از نظر ذهنی محرک هستند. نور و روشنایی زیاد در کنار صدای بلند موسیقی می توانند فرد را به غذا خوردن سریع ترغیب کنند.

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *